1

Någon som är duktig på insprutning till en 1600 från -71?

Jag får inget bränsle fram till spridarna efter at bilen har stått en tid. Följde stegen enligt manualen.

* Kolla bränslepumps säkringen. Kan dock inte hitta vilket det är i någon av mina böcker men alla är hela. Någon som vet vilken det skall vara?
* Mätte med en voltmätare ifall jag fick ström fram till pumpen när man vrider på tändningen. Ingen ström
* Kollade ifall jag hade ström fram till stift 85 och 86 på bränslepumpsrelät. Vid samma tillvägagångsätt som ovan. Ingen ström.
* Tog bort kontakten från stift 85 och 86 på relät. Kopplade terminal 85 till jord och terminal 86 till 30/51. Relät slår då till och jag får ström på port 87. Alltså funkar reläet.

Nästa steg i manualen är att byta ut ECU:n eftersom den inte verkar jorda reläet som den skall. Känns dock som att det måste vara väldigt ovanligt att den går sönder av att bara stå still. Finns det något annat jag kan testa?

Har span på en begagnad ECU här på forumet men vill ju inte byta saker som det inte är fel på.

2

Säkring nr 9 är till bränslepumpen.
När du vrider på tändningen ska pumpen surra till för att sedan stanna. Relät ser till att pumpen går ett kort ögonblick för att bygga upp trycket i systemet.

I ditt falla verkar problemet vara att du inte har någon spänningsmatning till relä/pump. Kan vara så enkelt som oxid på säkringen. Snurra på den eller byt och mät igen.

Vanligaste problemen med D-jetronic är relaterade till dålig kontakt. Ett kopplingsschema, volt meter och en stor dos tålamod brukar avhjälpa dessa bekymmer.

Styrenheten självdör inte för att bilen står still. Den är den sista komponenten man byter.

3

Jag hade samma problem på en 411'a och där var det en jordingspunkt på motorn där en hel drös mad kablar va jordade som hade ärgat ihop.
Tog lös alla kablar, gjorde rent, skruvade ihop och vips så slog bränslepumpen till.
Tror det hela satt under en kåpa på ovansidan motorn, kommer inte helt ihåg vart...

Buy the ticket, take the ride... - HST