Ja framförallt när man ändrar däckens rullomkrets så blir ju diffen i mätaren procentuell, som tex på bussen så visar den ca 20% fel har jag för mig jag kom fram till med den däckdimensionen jag har, så när jag kör 100 på mätaren är det typ 80, så då har man det som en måttstock, blir klurigare i andra hastigheter om man ska räkna ut i huvudet
Grattis!
Ett kul projekt att följa. Jag skulle själv fundera både en och två gånger innan jag ersatte en trettiohästare med en senare motor. Framför allt om det bara gäller att ha en fungerande bruksmotor, och ingen trimmad maskin. Förutom att en ovalruta "ska" ha motor med gjuten generatorfot blir det extra strul när man ska montera en något längre motor i en bil med gamla mellanplåten. Saker tar i. Den bakre kylplåten måste kapas ned. Med mera.
Det kanske inte är så allvarligt med den glimmande oljetryckslampan? Låter motorn illa eller är det bara en optisk felindikation?
Jag hade satsat på en renovering av trettiohästaren istället!
jag hade gärna behållit motorn. Motorn som satt i när jag köpte bilen, var en 58 också så originalet var utbytt.
Om man startar den som man ska med chocke på.
så låter det som om man skramlar en full verktygslåda.
Axialspelet på veven är plus 0,5mm
Så jag gnuggar på starten utan choke i 10 sek, så jag får upp lite oljetryck, sen kan man starta utan skrammel.
fast när den blir varm tänds lampan, på låga varv.
Jag har några 1200 30 hästare, men de är total objekt också.
Jag har gjort allt plåt jobb för motorer med cabben som fick en Albin 34 Hästars.
Hittar jag en tidig 56'a motor kanske jag fixar den till cabben så den blir "number matching".
jag hör vad du säger. och säger inte i mot.
Men så många projekt och så lite tid och pengar ;-)
Ska du inte fortsätta reparationen i samma anda?
Dvs en "raggarrenovering" av din tröskamotor, med rengöring samt byte av ringar och lager!
Har du renoverade toppar är ju det att föredra, men annars byte av styrningar och avgasventiler.
Klart!
En motor från en tröska har förmodligen inte gått så många timmar men den har jobbat hårt och varmt, så kolla ventilstyrningarna!
Standardraset var ju att treans avgasventil gick av vid lite högt varvtal och slog sönder kolv och topp.
Kul att följa din reparation!
130 2021-09-29 09:11:20 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-09-29 09:12:29)
Ska du inte fortsätta reparationen i samma anda?
Dvs en "raggarrenovering" av din tröskamotor, med rengöring samt byte av ringar och lager!
Har du renoverade toppar är ju det att föredra, men annars byte av styrningar och avgasventiler.
Klart!En motor från en tröska har förmodligen inte gått så många timmar men den har jobbat hårt och varmt, så kolla ventilstyrningarna!
Standardraset var ju att treans avgasventil gick av vid lite högt varvtal och slog sönder kolv och topp.Kul att följa din reparation!
Jodå det blir nog en raggarreparation.
Det har visat sig att mina renoverade toppar inte passar på tröskmotons cylindrar.
Och min vän Google säger att det sitter T2 toppar på den 211 101 371 A.
Sen har en fågel viskat att cylindrarna på stationärmotorer har tjockare cylindrar, så hålen i blocket är större än personbilarnas cylindrar.
Så jag får gräva i det. Men först finns det annat att fixa i pipeline.
Och det räcker ju att jag kan stoppa i den i vår :-).
För övrigt har jag googlat fram att motorn satt i en Claas tröska.
131 2021-09-29 10:38:16 Senaste redigerad av michaelth (2021-09-29 10:38:51)
Ja... det där med tjockare cylinder fot. .. fick infon att min 34hk 1200 industrimotor hade större cylinder fötter so hålet skulle vara samma som 1500/1600 cylindrar.. detta för att behöva mindre antal olika block...om jag nu fattat rätt..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
PS häftig tröska... var finns den
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
PS häftig tröska... var finns den
Der Selbstfahr-Mähdrescher Claas Columbus aus dem Jahr 1961 im Deutschen Museum in München.
Har för mig att det fanns en ungefär jämnårig finsk tröska som hette Sampo, också med VW fläktmotor
134 2021-10-05 15:25:45 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-07-26 06:44:44)
Så är det Bengt, man vet man om "problemet" så är det inget problem.
Nu över till tröskmotorn.
Jag hade ju lite ångest över att den hade rostat ihop helt, nu var det ju inte så direktk.
Jag har dryftat mig att snabbhona ur cylindern där kolven satt fast och putsat av kolven med 220 vattenslip.
och lossat ringarna som satt fast, så nu glider den fint i cylindern och inga vändkanter kan mätas upp.
Så jag har börjat fundera i samma spår som innan dvs sjuttiotals reparation.
Nu har jag lossat alla kolvarna, och på tre av dom satt en eller flera ringar fast.
Men det är lätt fixat, så nu är alla spår rengjorda i botten från eventuella avlagringar.
Så jag gav mig på topparna, lossade ventilerna i treans cylinder, och avgas ventilen glappar nån mm typ.
På Fyrans är det inget glapp, ej heller på insugventilerna.
'
Och inte ens jag vågar chansa på treans avgas, när jag har grejorna isär
Så jag googlade byte av styrningar, och hittade den här.
https://www.youtube.com/watch?v=VFhMY2ehnXo
Men jag tyckte mina styrningar liknade den här filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=iod2WuV1iYM
Är det nåt man ska/kan ge sig på själv?
Vad säger expertisen?
Skickar med en bild så ni ser att det hänt i verkligheten :-)
Undrar nog om inte saker och ting blandas ihop vad gäller cylindermått. Alla 1200 från 1970 framåt har nedre diameter som på 1300-1600 motorerna.
Helt riktigt att även minsta modellen av SAMPO hade VW motor. Det var flera små tröskor som fanns med VW motor, bla Massy-Ferguson.
De Claas Columbus jag sett hade en liten 4cyl Perkins diesel, troligen 4.98, men för de som föredrog Otto motor var det då VW.
136 2021-10-05 20:47:55 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-10-05 20:48:19)
Undrar nog om inte saker och ting blandas ihop vad gäller cylindermått. Alla 1200 från 1970 framåt har nedre diameter som på 1300-1600 motorerna.
Helt riktigt att även minsta modellen av SAMPO hade VW motor. Det var flera små tröskor som fanns med VW motor, bla Massy-Ferguson.
De Claas Columbus jag sett hade en liten 4cyl Perkins diesel, troligen 4.98, men för de som föredrog Otto motor var det då VW.
1970?
Det här är en 126 1500 cc från 1964 , och jag har grovmätt cylinderfoten till 89mm.
Stämmer det med 1600 Cyl?
Men det är nog en icke fråga nu då jag kör, sjuttiotalspåret med honing och ringbyte.
jag vet man kan göra så, men det är inte rätt
137 2021-10-06 08:52:22 Senaste redigerad av Sten vW (2021-10-06 08:53:55)
Hona och nya ringar är inte fel på min planet, det får dock inte vara hur slut som helst men prio 1 för mig är fräscha ringland på kolvarna.
Repiga och dingade kolvar fixas med fin enkelhuggen fil, om man vet hur en kolv arbetar så inser man att det finns "funktionsviktiga" ytor som inte är så stora..
Liten aning störr cyl-kolvspel efter honing stör mig inte, inte heller skuggor av gamla vändkanter.
Brukar oljeryka rättså bra vid första start, avtar det till acceptabla nivåer efter ca 1 mil körning bedömmer jag det som lyckat!
Obs, jag talar inte om race motorer där marginalerna är några gånger mindre!
Bedömningssport sa Bull!
/S
138 2021-10-06 14:03:40 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-10-07 12:53:09)
Så är det.
Hade den gått runt fint, så hade man nog bytt olja och startat upp den.
Med ringarna som satt fast, och fyllt på olja då den gick åt.
Säger inte att det är rätt men så gjorde man förr, när man köpte en motor på skroten.
Men nu när man plockat isär höjs ribban något.
Det var lite jox på kolvarbna men nästan inget innanör ringarna.
Så med lite putsning så får det gå..
Hona och nya ringar är inte fel på min planet, det får dock inte vara hur slut som helst men prio 1 för mig är fräscha ringland på kolvarna.
Repiga och dingade kolvar fixas med fin enkelhuggen fil, om man vet hur en kolv arbetar så inser man att det finns "funktionsviktiga" ytor som inte är så stora..
Liten aning störr cyl-kolvspel efter honing stör mig inte, inte heller skuggor av gamla vändkanter.
Brukar oljeryka rättså bra vid första start, avtar det till acceptabla nivåer efter ca 1 mil körning bedömmer jag det som lyckat!Obs, jag talar inte om race motorer där marginalerna är några gånger mindre!
Bedömningssport sa Bull!
/S
Kloka tankar. De här motorerna går väl dessutom inte så jäkla många mil varje år heller och dagens oljor kanske är lite bättre än på 50-talet så en "tillfixad" motor borde hålla tills vi har slut på bensin här i världen
140 2021-10-14 20:38:38 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-10-14 20:40:16)
Håller på lite med tröskmotorn mellan tömningen av mitt förråd med bra och ha grejor som jag haft i fyrtio år.
Då stötstångsrören var lite rostiga, och jag hade lite citronsyra kvar så blandade jag till ett litet bad.
Ett par dagar senare såg de bättre ut.
Jag mätte rören och fick dom till ca 190mm
Men här står det 180?? och boken är upp till 65, och motorn är en 64'a
Nån som vet hur långa de skall vara?
Cylindrarna såg inte så kul ut, det var rostiga på utsidan.
Så det blev några dagar i badet för cylindrarna med.
Tre dagar senare, flöt det lite junk på ytan.
Rosten på utsidan försvann, men det fanns lite kvar inuti också
Gnuggade av med Biltema Honingsverktyget.
Ser ju lite bättre ut nu, ska tvätta ur dom ordentligt med vatten och tvål.
Så inga honings rester finns kvar i cylindrarna.
Har köpt packningssats och nya ringar.
Och lämnat över topparna till en Lokal expert för byte av avgasstyrningar och inslipning av ventiler, då styrningarna var rätt glappa vågade jag inte chansa.
Återkommer när jag Kommit längre.
141 2021-11-01 15:53:51 Senaste redigerad av Mr 56 (2023-11-04 18:15:35)
Idag var det en bra dag.
Har dragit benen efter mig på Claas projektet, så det blir en lång uppdateringen.
Orkar ni inte läsa, så kan ni titta på filmen här ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=W_tzx2_KAN0
Vi börjar väl med en Brasklapp då man är från Linköping.
Så här gjorde jag, och jag har aldrig plockat isär och satt ihop en VW motor i mitt liv (Ok plockat isär och sett , vad som gått sönder har man väl gjort).
Så jag är Ingen PPRMicke och ni borde inte göra det jag gjorde, men så här gjorde jag i allafall.
Liten tillbakablick, när jag lossade ventilkåporna så såg det rätt bra ut under dom.
Jag har fått för mig att det brukar se rätt vettigt ut, men skenet kan bedra...
Cylindrarna var lite kletiga och en satt fast, men som ni sett tidigare så var det inga större problem med dom
Nått hade skramlat runt i en cylinder och klämt fast en kolvring, några drag med en nålfil så var det problemet löst.
Jag dubbelkollade spelet för ringarna när allt var rengjort, och det var väl inom toleranserna.
Lossade ventilerna var det lite si och så med dom.
Kan det varit den här biten som klämt till kolven, kommer inte ihåg om de satt i samma hål.
Topparna fick ligga i lacknafta i några dagar, när jag lossade ventilerna så var avgasstyrningar väldigt glappa.
Även om VW tillåter rätt stort glapp så insåg jag min begränsning, så jag bad Mettis om lite hjälp.
Så han förbarmade sig över min toppar bytte avgas-styrningar, och ersatte några av ventilerna med bättre begagnad VW ventiler.
Samt slipad ihop grejorna. Så ett STORT tack till Mettis :-)
Under tiden som topparna var ute på jobb så tog jag ett tag med förgasaren.
Såg ju rätt vettig ut, men lite städning behövdes.
Den här plåten satt på förgasaren , så förutom den gröna färgen så tyder ju skylten på att det är original grejor.
Plockade ur alla munstycken lät den ligga en dag i lacknafta , sen rengjorde jag med Bromsrengöring. Och blåste överallt där jag kom åt.
Och kollade 6V magnetventilen.
VW Up North bistod med en packningssats och nya kolvringar.
Då min "vanliga kolvringkompressor inte funkade på VW, så gjorde jag en egen av en bit 1mm karosseriplåt. Gjorde den 25mm bred, och fasade kanterna så kolvarna inte repades.
Sen monterade jag kolvarna, jag värmde upp kolvarna med värmeblåsare så jag var tvungen att ha tjocka handskar (50 grader står det i verkstadshandboken).
Sen gick det hyfsat lätt att trycka in kolvbulten.
Klämde fast den först cylinder så den inte kunde åka upp och ner (var nog inte helt nödvändigt).
Här kan man se att jag borrat små märken i kolvarna och cylindrarna så jag visste var de skulle sitta, för det är väl bra om de kommer tillbaka på samma plats, kan jag tro.
Sen var det dags för "glömplåtarna"
Stötstångsrören var lite motsträviga så jag gjorde en "hållare" av svetstråd.
Använde muttrarna i mitten för att klämma ner topparna och rören för att hålla sakerna på plats.
Sen blev det att skriva ut en sida ur boken, och momentdra topparna.
Första sidan klar.
Monterade vipparmsbryggorna , och på en sån här gammal var det tydligen viktigt att det stod TOP på uppsidan.
Nu börjar det likna nått :-)
Jag gav mig på insugningsröret, då de förvärmningsdelen täpps till . Borrade ett hål i var ände och gjorde ett långt borr.
Lite bös kom det ut till slut, men det gjorde motstånd (säker sju sorters cancer i den röken).
Jag lyckades köra av två borr då jag är en klant. så det slutade med att jag kapade av ena kröken med en 1mm skiva.
Rensade ur allt och sen monterade, insuget och punktade fast den lösa rörbiten:
Sen lossade jag insuget och svetsade ihop röret.
Slipade bort svetsen lite så det såg vettigt ut.
Sen var det dags för montering inför provstart, stoppat i kopparringarna och avgaspackningen till höger.
Gick ut i bra och ha högen och hittade en skaplig ljuddämpare, tur att man inget kunnat om VW motorer så man köpt på sig "fel" gejor.
Kom till nytta nu. Det blir inga värmekammare till att börja med.
Tillslut vände intresset mot botten, för rengöring av silen.
Gick åt en hel den bromsrengöring då kletet var grått, och det ska bero på att det varit vatten/kondens har de sagts mig.
Men lite gnuggande senare så såg det bra ut och ingen frätskada i blocket syntes.
Då jag glömt köpa tänd-delar rengjorde jag stiften, och filade av brytarna lite. Sen hängde jag upp stiften i ståltråd.
Då det inte blev några gnistor kopplade in en lös tändkabel direkt i tändspolen, jordade stiftet med ståltråd.
Men brytaren öppen kortslöt jag brytaren mot fördelaren, och när man släppte så blev det ingen gnista! (gnistan kommer när magnetfältet kollapsar)
Min felsökande visade att plusmatningen ärgat, så det inte blev några volter i tråden.
Lite putsning, så blev det gnistor när jag kortslöt jag brytaren mot fördelaren.
Så igår var det dags, men då jag inte har rätt bussning i kopplingssvepet, och motorn gick trögt med 6V till starten så hände det inget:
Men idag gick jag ut och matade startmotorn med ett 12V Batteri och resten med 6V så hoppade den igång.
Ser ni frosten under förgasaren det var nog bra att rengöra förvämingskanalen ;-)
Laddningen var bra också.
Med tanke på motorn i skrotbilen som tappar oljetrycket när den blir varm så körde jag motorn i 10min, på varierade varvtal.
Kunde kanske hjälpa till att gnugga in ringarna också, tänkte jag.
Men oljetrycks lampan tändes inte efter 10 min, när man släppte ner den på tomgång.
Så det får funka.
Nu ska jag leta reda på en plåt till framsidan mot torpedväggen, och sen en 28Pict förgasare med accpump och manuell choke.
Men jag tro de får vänta till våren då jag måste ta tag i mina andra projekt.
Till sist ett STORT tack till alla här på Forat som kommer med glada tillrop och svarar på mina nybörjarfrågor.
och Mettis som var en räddar i nöden för mina topplock
Härligt att se den snurra!
Härligt när en plan går i lås
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Börjar tråden ta slut... ledsamt, för den här var ju bara bäst!
Börjar tråden ta slut... ledsamt, för den här var ju bara bäst!
Var inte orolig, det kommer säkert mer :-)
som innan reparerad... inte renoverad
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Sedär det gick väl bra!
En hälsning från en av de gamla gudarna:
Kurtivan skrev:Börjar tråden ta slut... ledsamt, för den här var ju bara bäst!
Var inte orolig, det kommer säkert mer :-)
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Nu efter att set filmproduktion. ...
Det verkar vara motor stöds vridmoment i maskinen...och en viss ljuddämpare rensande funktion
Och det e ju bra!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
150 2021-11-02 21:39:40 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-11-02 21:42:43)
Nu efter att set filmproduktion. ...
Det verkar vara motor stöds vridmoment i maskinen...och en viss ljuddämpare rensande funktion
Och det e ju bra!
Så är det. i slutet på filmen har jag dragit åt skruven också, hade bara en m10 bult i hålet på motorstödet från början.
För er som inte har Fejan så lade Mettis in dessa två bilder i tråden, på fejan.
"Jepp.. Nya avgasstyrningar, sätesfräsning och sedan inslipning. -mettis"
"När vi tittade på topparna innan istärtagning såg ventiler "bra ut", iaf i änden. men dessa till vänster byttes...;-)"
Så man kan lugnt säga att topp jobbet inte var onödig.