Har funderat på detta ett tag nu och är lite velig. Ska ju göra om garaget och i den omdaningen ska jag passa på och finjustera sånt som jag inte varit helt nöjd med innan, en sån sak jag funderar över är om jag ska modifiera höjden på arbetsbänken?
Jag kommer ha en bänk dedikerad till maskiner och en bänk dedikerad till (hand)arbete. Den jag har idag är bra djup ca 85cm och 2m bred och jag minns inte höjden nu, men säg att den är "standard" runt 90cm som man ju har i ett kök.
Men frågeställningen kommer sig av att man ofta gärna jobbar lite högre upp med detaljarbeten, skruvstädets höjd brukar vara bra, men när man jobbar på bänkskivan så står iaf jag ofta hukryggad. Jag funderar på att om det som är så gängse i kök kanske inte är tillräckligt i en verkstad? Har man maskiner på bänken är det en annan sak, men om man ska, montera, lackera, pilla och behöver "komma nära", funderar jag på om man ska gå upp en bit i höjd.
Sen är det frågan om skruvstädet kanske borde monteras "lägre" så att det inte blir för högt eftersom det ju bygger lite?
Hur lång man själv är påverkar också såklart och jag får som sagt ofta stå hukryggad med mina 188cm vid en standardbänk.
Kom med era reflektioner och erfarenheter, nu när jag ändå ska flytta på grejer och göra om, är det en smal sak att ställa bänken på ett par klossar, eller snickra ett fundament.