Köpte nya ventiler...std av gas.. o knaster o märker då att knasterna bottnar mot varandra så att ventilskaftet är löst. En del säger att det är för att ventilen ska kunna rotera i sätet....men då slits ju ventilskaftet i infästningen mot knaster av rörelser där.Tips på nätet är att man ska slipa ner knaster kanten så att dom låser skaftet....då speciellt på "räjsmotorer" men att DÅ roterar inte ventilen och kortad livslängd följer.
Nog har jag för mig att ventilen roterar även om den är låst i knastret av allt hopp o studs
och att vippen e lite sidoförskjuten.
Vilka synpunkter har vi här?? Hur gör ni?
Vad säger firman som sålde grejerna?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Vad säger firman som sålde grejerna?
Har inte frågat...tror inte dom har en susning.
Men kollade några gamla ventiler o nya o gamla knaster och dom roterar när knaster halvorna är ihoptrygt.
Kanske ska va så!
Är original på detta sätt (iaf i de flesta 1300-1600 jag opererat), en del hävdar att det är obra (ventil-kanster förslitning).
Jag tror det är helt ok om det är bra kvalitet på knaster och ventil (gamla original verkar ok).
I min lilla gammhojs värd är det bra att ventiler snurrar, det gör de normalt även om knastren låser sig mot ventilskaftet.
jag har sett en del motorer med "låsta" knaster där inte ventilen snurrat, ventilskaften i styrningarna är då ofta slitna och ventilen antagit D-form i skaften.
Dessa hellåsta skyller jag på att frikrionen mellan fjäder och topp är hög.
/S
Är original på detta sätt (iaf i de flesta 1300-1600 jag opererat), en del hävdar att det är obra (ventil-kanster förslitning).
Jag tror det är helt ok om det är bra kvalitet på knaster och ventil (gamla original verkar ok).I min lilla gammhojs värd är det bra att ventiler snurrar, det gör de normalt även om knastren låser sig mot ventilskaftet.
jag har sett en del motorer med "låsta" knaster där inte ventilen snurrat, ventilskaften i styrningarna är då ofta slitna och ventilen antagit D-form i skaften.
Dessa hellåsta skyller jag på att frikrionen mellan fjäder och topp är hög./S
Kan bara hålla med Sten med detta
Om inte ventilen skulle snöra får man spår i ventilen Därimot får man en grop i ventilen men då har den gått många tusen mil
Detta är för sätet skall behålla sin form o täta bra
Om man har låsta ventillåsningar behöver man ett stål schims i botten på toppen så inte fjärden gräver ner sig toppen
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
V.A.G. skriver om ventilknaster; "Inpassas vid för stort spel"
dvs delningsytan planfilas lite...
V.A.G. skriver om ventilknaster; "Inpassas vid för stort spel"
dvs delningsytan planfilas lite...
Jag antar att spelet skall vara precis lagom att ventilen tillåts rotera?
Jag har inte sett någon officiell VW notering om att ventilerna skall kunna snurra, jag har bara noterat vid demontering att de för det mesta kan...
/S
Om knastren inte låser runt skaftet och man varvar så att man får ventilsläpp så får man kant vid spåren på ventilen.
Ali G
Om knastren inte låser runt skaftet och man varvar så att man får ventilsläpp så får man kant vid spåren på ventilen.
Ja de verkar som om ventilen ska snurra i knastret..om man låser den så snurrar fjäder o allt och då bör man ha stålshims..som nån sa tidigare!
Hopp å Snurr!