1

hej . jag har en  75 a dubbelhyttare som jag tycker dundrar välldans invändigt , ljudämpare är ny . ? är det hörselkåpor som gäller ??

2

ja det är väl bara att bita i det sura äpplet å stänga av hörselapparaten å frikoppla i nerförsbackarna ...

3

Silent coat är mirakel medlet.
Det är bitummattor som ljudkillarna använda bland det bästa som finns.
Har själv använd dom i min T2 spelar ingen roll om jag kör 50 eller 150km/h den är tyst.

T2b taigagrön ´77

4

hur gamla/hårda är gummikuddarna mellan motor/låda schassie??
gamla hårda gummi kan föra med sig resonans ljud...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5 Senaste redigerad av Sten vW (2021-10-20 12:23:20)

Oavsiktlig metallkontakt mellan drivpaket och kaross?

Trötta gummin nämnde micke..

Ljuddämpare som inte dämpar (bara för att det är nytt...)
Brorsan har en rostfri fatboy ljuddämpare på sin enkelhytt split och den låter så ända inåt...

Sedan hade jag för läänge sedan en tidig buss 1500 i min bubbla (H000xxxx), den hade fullständigt slut mittre ramlager, dunderdunkade som tusan när man gasade.
I jämn fart (på den låga sidan) var den tystofin.
Jag skyller i efterhand på att veven lekte hopprep mot mittre lagerläget men kan även ha varit taskig topptätning mot en eller fler av cyllarna.
Rejält kletig motor med hög oljeförbruknig

PS/ en spaning, många sänkta fordon jag mött har ofta bullrat mer än osänkta, kan tänka mig ett gäng möjliga orsaker en del oundvikliga pga kortare fjädringsväg, en del pga oskicklighet vid sänkning..

/S