1

Vi har precis fått igång vår Bubbla -59 efter att den ställdes av 1977 (ursprungskollad, inregistrerad och besiktigad för alltid).

På 1960-talet byttes blinkerspilarna ut mot Musseöron och pilarna lades i handskfacket, där de legat sedan dess. Den lokala VW-verkstaden fick i förra veckan i uppdrag att sätta tillbaks originalen, men fick det inte att fungera (trots att de grävde fram kopplingsscheman mm). Mekanikern sade att pilarna inte orkade ut mer än ca 45 grader och att spolarna på pilarna blev extremt varma.

Jag har ju inte gett upp om att återställa till originalet (med undantag för att jag vill ha blinkande LED-dioder i pilarna, av säkerhetsskäl). Är det någon som vet vad som kan vara problemet? Finns det någon mekaniker som är bra på blinkerpilar som ni kan rekommendera?

Post's attachments

5F9892B0-39AA-40C9-8D30-FC3F21C48446.png, 72.09 kb, 640 x 480
5F9892B0-39AA-40C9-8D30-FC3F21C48446.png 72.09 kb, 22 downloads since 2021-07-01 

6A44E19E-44A3-42C5-B9BF-B85BCE202160.jpeg, 118.7 kb, 552 x 640
6A44E19E-44A3-42C5-B9BF-B85BCE202160.jpeg 118.7 kb, 22 downloads since 2021-07-01 

2

Var i hela landet finns bilen /du...inte helt ovanligt att man skriver i sin avatar hemvist ICQ/ad  kan ju finnas lokal hjälp kanske ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

michaelth skrev:

Var i hela landet finns bilen /du...inte helt ovanligt att man skriver i sin avatar hemvist ICQ/ad  kan ju finnas lokal hjälp kanske ICQ/bw

Ja det är ju en relevant fråga!  ICQ/bs

Stockholm!

4

Pilarna kan behövas "motioneras" med lite symaskinsolja i leden samt i pinnen som går ner i spolen.
Jag förutsätter att din bubbla forfarande har 6 volt ?

Sen finns det att best led istället för spollampan som sitter original i pilen.

Jag best ifrån UK ,

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

5

kisavw skrev:

Pilarna kan behövas "motioneras" med lite symaskinsolja i leden samt i pinnen som går ner i spolen.
Jag förutsätter att din bubbla forfarande har 6 volt ?

Sen finns det att best led istället för spollampan som sitter original i pilen.

Jag best ifrån UK ,

Har du någon länk till där du köpte led lamporna.
Martin

Vw 1966
Vw 1959

6

kisavw skrev:

Pilarna kan behövas "motioneras" med lite symaskinsolja i leden samt i pinnen som går ner i spolen.
Jag förutsätter att din bubbla forfarande har 6 volt ?

Sen finns det att best led istället för spollampan som sitter original i pilen.

Jag best ifrån UK ,

Precis så, verkstadshandboken säger även rengöring med lite bensin först. Kan vara så att de behöver stå till sig ett dygn efter inoljning innan det "släpper", så lite tålamod. Allra troligast att det är medicinen, annars kolla alla kontaktytor från batteri till pil (men det verkar ju vara gjort).

Vad trevligt med en till granatröd i stockholmstrakten  ICQ/bq

7

5-56 eller wd 40 brukar väcka trötta pilar till livs.. och att motorn är igång gör sitt till.

8

Tack för svar!

På frågan om var man kan få tag på LED-lampor så hittade jag mina här:

https://www.mecatechnic.com/en-GB/volkswagen

Hur bra firma som helst!

9 Senaste redigerad av Sigurd N (2021-07-01 22:44:56)

Jag fortsätter att fråga!

Det sitter en tygbitar runt spolen på den ena pilen, men som ramlat av den andra. Jag antar att det är någon form av isolering. Behövs den? Är det något särskilt material?

Post's attachments

79593193-5FF8-460F-81DC-50CC3932DA74.jpeg, 97.33 kb, 640 x 480
79593193-5FF8-460F-81DC-50CC3932DA74.jpeg 97.33 kb, 23 downloads since 2021-07-01 

10

kisavw skrev:
Sigurd N skrev:

Jag fortsätter att fråga!

Det sitter en tygbitar runt spolen på den ena pilen, men som ramlat av den andra. Jag antar att det är någon form av isolering. Behövs den? Är det något särskilt material?

Ang tygmatrialet så tror jag den agerar isolering på vissa pilar ,går det att lätta på spolen och dra över bomullsband eller liknande. Jag har för mig
att jag använde lite smältlim i skarven . Sen gjorde jag nytryck på den röda dekalen som min pil hade.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

11

Filimona skrev:
kisavw skrev:

Pilarna kan behövas "motioneras" med lite symaskinsolja i leden samt i pinnen som går ner i spolen.
Jag förutsätter att din bubbla forfarande har 6 volt ?

Sen finns det att best led istället för spollampan som sitter original i pilen.

Jag best ifrån UK ,

Precis så, verkstadshandboken säger även rengöring med lite bensin först. Kan vara så att de behöver stå till sig ett dygn efter inoljning innan det "släpper", så lite tålamod. Allra troligast att det är medicinen, annars kolla alla kontaktytor från batteri till pil (men det verkar ju vara gjort).

Vad trevligt med en till granatröd i stockholmstrakten  ICQ/bq


Nyfiken som jag är. Vilken verkstadshandbok står detta i?

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

12

Bergau skrev:
Filimona skrev:
kisavw skrev:

Pilarna kan behövas "motioneras" med lite symaskinsolja i leden samt i pinnen som går ner i spolen.
Jag förutsätter att din bubbla forfarande har 6 volt ?

Sen finns det att best led istället för spollampan som sitter original i pilen.

Jag best ifrån UK ,

Precis så, verkstadshandboken säger även rengöring med lite bensin först. Kan vara så att de behöver stå till sig ett dygn efter inoljning innan det "släpper", så lite tålamod. Allra troligast att det är medicinen, annars kolla alla kontaktytor från batteri till pil (men det verkar ju vara gjort).

Vad trevligt med en till granatröd i stockholmstrakten  ICQ/bq


Nyfiken som jag är. Vilken verkstadshandbok står detta i?

VW's reparationshandbok 1952 och framåt, gruppbeteckning E, elektriska systemet, sid 7-4 under Körriktningsvisare och Underhåll: "...rengöres mekanismen med pensel och bensin. Sedan bensinen avdunstat smörjes delarna försiktigt med symaskins- eller annan tunn olja". Behöver rengöras då och då enligt VW.

13

.

Post's attachments

pilar.JPG, 63.88 kb, 871 x 449
pilar.JPG 63.88 kb, 26 downloads since 2021-07-05 

"ljushuvud"

14

Sigurd N: Du frågade om tygremsor som isolering. Äldre tiders eltejp var inte som i dag, av plast. Det var i stället tygband med klister som torkade efter några år och det var bara tygremsorna kvar.
Om man spekulerar i ålder och tider så var dom här körriktningspilarna och textilisoleringsbanden av samma generation.

15

ako483474 skrev:

Sigurd N: Du frågade om tygremsor som isolering. Äldre tiders eltejp var inte som i dag, av plast. Det var i stället tygband med klister som torkade efter några år och det var bara tygremsorna kvar.
Om man spekulerar i ålder och tider så var dom här körriktningspilarna och textilisoleringsbanden av samma generation.


Gamla tejpen finns att köps till Hockey klubbor.
Kolla i närmaste sportaffär.

https://www.xxl.se/ccm-tape-cloth-20m-h … ;gclsrc=ds

"ljushuvud"

16 Senaste redigerad av Kjell Roar (2021-10-14 13:19:17)

Kolla hvor mange volt som kommer fram til pilarna.
På min oval kom det fram 4,2V, 1 ohm tap i ledningene fra blinkerreglage, og 0,7V blev borta i själva blinkerreglage.
Jeg byttet ut ledningen fram til pilarna med ny, Tjockare kvadrat. Och bytte blinkerreglage.

Jeg köpte mine blinkende lyspærer her:
http://www.dynamoregulatorconversions.c … -bulbs.php

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.