Allas vår Mr Volkswagen Gösta Rustas avled igår 12/10.
Vila i frid Gösta.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Babbel / offtopic » Gösta Rustas 1935-2021
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Allas vår Mr Volkswagen Gösta Rustas avled igår 12/10.
Vila i frid Gösta.
Så tråkigt.
Så fina bilar.
En så fin man.
Saknad.
RIP.
A
Nej, men fan också, åkte förbi där idag och tänkte att man skulle hälsa på gubben nu till helgen... Gick ju liksom inte att bara stanna till och säga hej, blev ju alltid minst ett par timmars pratande...
Så mycket kunskap som bara försvinner, hoppas att vi alla som träffat honom kan föra vidare lite av visdomen.
RIP Gösta
/Foppa
Tråkigt att höra. I början av 00-talet hade jag mekgarage i Falun och besökte ofta Gösta och handlade delar.
För oss som inte vart medi folkasvängen så länge , berätta gärna lite om honom. har förstått att han var en väldigt uppskattad man med stor kunskap bla.
För oss som inte vart medi folkasvängen så länge , berätta gärna lite om honom. har förstått att han var en väldigt uppskattad man med stor kunskap bla.
Lite basic:
https://www.dalademokraten.se/artikel/h … -i-sverige
Ett reportage med små anekdoter och bilder i DAK-bladet om VW-orakel Gösta Rustas. Tar med några intressanta axplock, resten får ni läsa själva och se dom många bilderna i länken, scrolla ner ett par gånger så dyker det upp...
https://www.d-a-k.se/filer/DAK-bladet/l%C3%A5g2-19.pdf
"60 år med Volkswagen Gösta Rustas berättar om sitt liv och Per-Olof Ersson skrev.
Första egna VW-bil, Gösta köpte år 1955 en svart VW 1950 bruksbil.
Timmpenning var då ca 3 kronor.
År 1954 kostade det kunden 18 kronor enligt VW:s prislista, att ta ur och sätta i VW-motor.
Tidåtgången för detta var 18 perioder dvs. 6 min x 18 perioder = 1,8 timmar, lika med 1 tim 48 min.
1960 kostade det 19 kronor, endast 1 krona ökade kostnaden på 6 år.
Teknikern, översättaren m.m. Sören Kjerruds uttryck ”Ogynnsamt-sammanfallandetoleranser”,
användes vid svåra VW-problem.
VW 1955 cabriolet köptes 1986, blev klar 1989. Den är Irisblå och har hittills varit till Tyskland
tre gånger, Rehn, Moseldalen, Wolfsburg. Bilen var ett mycket bra påbörjat objekt med bra inredning.
Sedan köptes en VW med Smeknamn ”Zwitter” årsmodell 1952 med delad bakruta.
Smeknamnet ”Zwitter” kom av en modell tillverkad endast från oktober 1952 till mars 1953,
det var alltså en hybrid av föregående och kommande årsmodell. Göstas har soltak av canvas-tyg.
Motorn är 1954 Porschemotor 1300A. Motormodellen tillverkades i endast 218 exemplar.
Under perioden 1997-2012 byggde Gösta 21 motorer.
Formel Vee-motorer för leverans till kunder i Finland, Norge och Sverige.
VW 50-års jubileum i Sverige 1998 fick Gösta uppdrag från VW att låna ut sin 1950 Cab.
Bilen visades upp i Globen vid Jubileumsmiddagen. På scenen fanns en Beetle som var en helt
ny modell 1998. Beetle:n sänktes ner från taket i Globen.
VW-Buss
1988 skaffades VW lyxbuss årsmodell 1957. VW-bussen introducerades ny som taxi och skolbuss
med högerstyrning i vänstertrafiken i Sverige. Det var en 23-fönsters lyxbuss.
Gösta fick besök, vid ett tillfälle, av bröderna Forsberg, Gävle, och de ville köpa bussen 2006.
Men bussen var ej till salu men ni kan hjälpa till och renovera plåten i bussen, sa Gösta.
Vi hör av oss, sa bröderna och efter två veckor kom de och hämtade bussen. 2007 var de klara.
Den var lackad våren 2008 och klar för montering av alla delar. Bussen besiktades våren 2009."
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Babbel / offtopic » Gösta Rustas 1935-2021
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.