1

Jag har blivit vräkt från ett ställe, som jag haft lite bra och ha grejor i.
Bland annat har denna motor stått där, den var komplett när den ställdes dit för typ fyrtio år sen.
Men nån har lånat lite grejor under åren som gått.

Tyvärr är det dåligt med motornummer.
och jag hittar inget om single port B motorer.

Motorn går ej runt, jag tänker värmekammare.
Men frågan är om man ska spara nått annat?

Post's attachments

001.jpg, 161.12 kb, 826 x 768
001.jpg 161.12 kb, 11 downloads since 2021-10-04 

002.jpg, 222.35 kb, 1179 x 768
002.jpg 222.35 kb, 8 downloads since 2021-10-04 

003.jpg, 217.63 kb, 1366 x 533
003.jpg 217.63 kb, 5 downloads since 2021-10-04 

004.jpg, 222.98 kb, 1366 x 615
004.jpg 222.98 kb, 4 downloads since 2021-10-04 

"ljushuvud"

2

B motor singelport satt ju i early bay. Borde finnas uttag för motorbalk. Kanske kan va intressant för någon?!?

3

ma-rkus skrev:

B motor singelport satt ju i early bay. Borde finnas uttag för motorbalk. Kanske kan va intressant för någon?!?

ICQ/ay Får kolla det när jag fått hem den till garaget.

"ljushuvud"

4

Läste jag inte nånstans att du läst om vw motorbyggen sen 70talet, men aldrig skruvat själv? Eller blandar jag kanske ihop nått?

Om det stämmer så är detta ju ett ypperligt läge  ICQ/ay
Ta hem och dela den, är delarna ok så arborra, byt lager och montera ihop igen. 
Då lär du dig i praktiken oxå  ICQ/bf

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

lasslo skrev:

Läste jag inte nånstans att du läst om vw motorbyggen sen 70talet, men aldrig skruvat själv? Eller blandar jag kanske ihop nått?

Om det stämmer så är detta ju ett ypperligt läge  ICQ/ay
Ta hem och dela den, är delarna ok så arborra, byt lager och montera ihop igen. 
Då lär du dig i praktiken oxå  ICQ/bf

Jag skruvar på min 1500 126 motor "as we speak".

Och har fyra 30 hästars, som jag tänkt att gå "all in" på så jag får ihop en.

Men jag förstår hur du tänker.

Men jag står över den här ;-)

"ljushuvud"

6 Senaste redigerad av Kjell T (2021-10-04 20:50:05)

Typ 2 1968-70 och troligen en original utbytesmotor skulle jag gissa, värd att spara. Men kanske inte B18-20 oljepumpen som ligger under.

7

Kjell T skrev:

Typ 2 1968-70 och troligen en original utbytesmotor skulle jag gissa, värd att spara. Men kanske inte B18-20 oljepumpen som ligger under.

Hur många cc?

"ljushuvud"

8

Mr 56 skrev:
Kjell T skrev:

Typ 2 1968-70 och troligen en original utbytesmotor skulle jag gissa, värd att spara. Men kanske inte B18-20 oljepumpen som ligger under.

Hur många cc?

1600 sp

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

9

Skåningen skrev:
Mr 56 skrev:
Kjell T skrev:

Typ 2 1968-70 och troligen en original utbytesmotor skulle jag gissa, värd att spara. Men kanske inte B18-20 oljepumpen som ligger under.

Hur många cc?

1600 sp

Hoppsan får hamna i bra och ha högen då :-)

"ljushuvud"

10

Skåningen skrev:
Mr 56 skrev:
Kjell T skrev:

Typ 2 1968-70 och troligen en original utbytesmotor skulle jag gissa, värd att spara. Men kanske inte B18-20 oljepumpen som ligger under.

Hur många cc?

1600 sp

1584  ICQ/ad

Går motorn runt är jag intresserad att lägga den i min braåhahög.  ICQ/ae

Skämt åsido, kul ändå att veta om motorn går runt och om den har ngt glapp!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

För de som orkar titta, det är ju en rätt lång video men sånt här har fått mig att gå igång på sistone, gamla "revivals" . Detta är just en B-motor, fast med ett typ1-oljebad och har stått löst i en herrans massa år. Allt som krävs är egentligen att man gör rent innan man öppnar upp och din motor er ju inte hälften så illa ut som denna.

https://www.youtube.com/watch?v=mMbHUmll1HI

Fast jag hade vridit runt den på vevaxeln. ICQ/af  Men jag tycker ändå dessa revivals är rätt lärorika, för även om det är saker man kunde gissa sig till fungerar, så är det intressant att samla på sig erfarenhet genom att se andra försöka de olika taktikerna.

(Tänkte köra en revival på min 62a såsmåningom, det är ju riktigt spännande och tacksamt med våra folkamotorer då de inte innehåller ngt vatten)

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12

kee skrev:

För de som orkar titta, det är ju en rätt lång video men sånt här har fått mig att gå igång på sistone, gamla "revivals" . Detta är just en B-motor, fast med ett typ1-oljebad och har stått löst i en herrans massa år. Allt som krävs är egentligen att man gör rent innan man öppnar upp och din motor er ju inte hälften så illa ut som denna.

https://www.youtube.com/watch?v=mMbHUmll1HI

Fast jag hade vridit runt den på vevaxeln. ICQ/af  Men jag tycker ändå dessa revivals är rätt lärorika, för även om det är saker man kunde gissa sig till fungerar, så är det intressant att samla på sig erfarenhet genom att se andra försöka de olika taktikerna.

(Tänkte köra en revival på min 62a såsmåningom, det är ju riktigt spännande och tacksamt med våra folkamotorer då de inte innehåller ngt vatten)

Han där mustie1 har jag med tittat mycket på. Man lär sig mycket av hans videos och Han har väldig variation på saker Han köper hem, riktigt rolig kanal för er som gillar youtube  ICQ/bf

2256 typ 4 buggy -66

13 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-10-06 08:09:15)

Utan att ha tagit i så säger jag att den inte går runt, har sparkat lite på svänghjulet.
Men ska undersöka lite mer, när jag fått hem den.

jo jag har allt sett filmerna, är ju pensionär så jag har tid. Och han brukar ju få liv i det mesta. 

Håller på med en revival i min skrotbilstråd.

"ljushuvud"

14

Mr 56 skrev:

Utan att ha tagit i så säger jag att den inte går runt, har sparkat lite på svänghjulet.
Men ska undersöka lite mer, när jag fått hem den.

jo jag har allt sett filmerna, är ju pensionär så jag har tid. Och han brukar ju få liv i det mesta. 

Håller på med en revival i min skrotbilstråd.


"har sparkat lite på svänghjulet"  ICQ/ai  Hur hårt sparkade du då? Så hårt så du sparkade bort hela?  ICQ/ag

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

15

lasslo skrev:
Mr 56 skrev:

Utan att ha tagit i så säger jag att den inte går runt, har sparkat lite på svänghjulet.
Men ska undersöka lite mer, när jag fått hem den.

jo jag har allt sett filmerna, är ju pensionär så jag har tid. Och han brukar ju få liv i det mesta. 

Håller på med en revival i min skrotbilstråd.


"har sparkat lite på svänghjulet"  ICQ/ai  Hur hårt sparkade du då? Så hårt så du sparkade bort hela?  ICQ/ag

Tydligen jag medade nog det andra svänghjulet (remskivan).

var och lastade kärran, så jag tog ett kort på de berömda bussbalk fästena, hoppas jag:-)

Sen hittade jag en servisbok från 17.05.67, kan den varit från bilen med den motorn?

Post's attachments

IMG_20211007_111719b (Medium).jpg, 247.12 kb, 1366 x 523
IMG_20211007_111719b (Medium).jpg 247.12 kb, 5 downloads since 2021-10-07 

IMG_20211007_124115b (Medium).jpg, 233.65 kb, 1366 x 742
IMG_20211007_124115b (Medium).jpg 233.65 kb, 5 downloads since 2021-10-07 

"ljushuvud"

16

Jodå, där är de, indränkta i kladd vilket får en att tro att den kanske suttit i bubbla eller splittbuss? Hålen borde inte vara totalt igengeggade om det suttit skruv där.

Jag brukar sätta en nyckel/muttersvarv på remskivans skruv och dra, det var kanske det du menade med att du hade "sparkat" på den. Men med tanke på att den stått utan förgasare och luftrenare kan ju allt möjligt bös ramlat ner i insuget och det räcker med en fastrostad kolv för att motorn ska sitta som berget. ICQ/ac

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

17

kee skrev:

Jodå, där är de, indränkta i kladd vilket får en att tro att den kanske suttit i bubbla eller splittbuss? Hålen borde inte vara totalt igengeggade om det suttit skruv där.

Jag brukar sätta en nyckel/muttersvarv på remskivans skruv och dra, det var kanske det du menade med att du hade "sparkat" på den. Men med tanke på att den stått utan förgasare och luftrenare kan ju allt möjligt bös ramlat ner i insuget och det räcker med en fastrostad kolv för att motorn ska sitta som berget. ICQ/ac

'


Den har nog suttit i Bubbla, några bussar har jag och kompisen inte varit i närheten av :-)

När jag skrev sparkat så menade jag sparkat:-)
När jag fått upp den i garaget ska jag ta ett varv muttersmacken..

"ljushuvud"

18

Om du med "muttersmacken" menar mutterpuffran, eller mutterdragare med slag (hittar inte ordet nu), så skulle jag avråda från det just vid tillfället man VILL att motorn ska gå runt. Ofta är ju problemet med att dra åt hjulskruvar, centrummuttrar och kronmuttrar, att det man ska skruva i snurrar med när man använder vanliga verktyg och då är ju en mutterpuffra väldigt bra, men här är ju läget tvärt om. Här vill du ju att motorn ska gå runt och du vill inte dra åt centrumskruven.

Om motorn inte släpper med ett stadigt dragskaft och någon som håller i motorn (fastspänd motor) så kommer en muttermaskin bara göra att centrumskruven går av, eller möjligtvis lossar. Det är min erfarenhet iaf. Lycka till! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

19

kee skrev:

Om du med "muttersmacken" menar mutterpuffran, eller mutterdragare med slag (hittar inte ordet nu), så skulle jag avråda från det just vid tillfället man VILL att motorn ska gå runt. Ofta är ju problemet med att dra åt hjulskruvar, centrummuttrar och kronmuttrar, att det man ska skruva i snurrar med när man använder vanliga verktyg och då är ju en mutterpuffra väldigt bra, men här är ju läget tvärt om. Här vill du ju att motorn ska gå runt och du vill inte dra åt centrumskruven.

Om motorn inte släpper med ett stadigt dragskaft och någon som håller i motorn (fastspänd motor) så kommer en muttermaskin bara göra att centrumskruven går av, eller möjligtvis lossar. Det är min erfarenhet iaf. Lycka till! ICQ/ay

Jo jag vet.
men om man skruvar ner kraften så kan "muttersmacken" menar mutterpuffran, eller mutterdragare" dar runt med hyfsad kraft.
Har beställt lyft av barnbarnen på Torsdag, så i helgen kan vi göra ett runddragningsförsök, det som ställer till det lite är att svänghjulet har fått fötter.

"ljushuvud"

20

En liten sammanfattning, Barnen kom förbi igår och hjälpte till att flytta upp motorn till garaget.

https://www.brandow.eu/skrotbilen/045/20.jpg
Så i morse kunde jag inte hålla mig, de små spårskruvarna till kåporna fick värmas loss med svetsen.

https://www.brandow.eu/skrotbilen/045/21.jpg
Fick av ventilkåpan, och det såg ju OK ut.


https://www.brandow.eu/skrotbilen/045/22.jpg
Andra sidan var Ok också.


https://www.brandow.eu/skrotbilen/045/23.jpg
Lite muttrande senare, och topparna kom av. ser ju ut som den gått rätt bra.


https://www.brandow.eu/skrotbilen/045/24.jpg
Glömplåtarna hade visst krympt med tiden.


https://www.brandow.eu/skrotbilen/045/25.jpg
Lite olje-bös i botten men den går att dra runt lätt utan större problem eller missljud.


https://www.brandow.eu/skrotbilen/045/26.jpg
Mexikanska toppar?!


https://www.brandow.eu/skrotbilen/045/27.jpg
Axialglappet var några mm, men det beror väl på att svänghjulet är borta kan jag tro.
Kan man montera 6V svänghjul på en 1600?
Eller får jag leta reda på ett 12V.

Men motorn får läggas på hyllan, ett tag till.
Får tacka alla som kommit med tips och tricks.

"ljushuvud"