1

Hej! Sänka framvagnen genom att ta bort dom yttre fjäderstavarna?? Jag tänker två eller fyra av dom nio.Om någon har provat, hur blir stabiliteten?
Kanske en smidig variant (eller dumt) istället för att ta av framvagnen och svetsa på sänksatser.

2

Buzen skrev:

Hej! Sänka framvagnen genom att ta bort dom yttre fjäderstavarna?? Jag tänker två eller fyra av dom nio.Om någon har provat, hur blir stabiliteten?
Kanske en smidig variant (eller dumt) istället för att ta av framvagnen och svetsa på sänksatser.

Om det varit ett bra sätt hade det säker funnits tips på det över hela internet.

När vi byggde buggy för många månvarv sen, plockade vi ur ett eller två blad i varje rör.
men man var tvungen att kapa en eller två fem cm bitar och punkat fast i mitten, så paketet klämdes fast ordentligt.
Samma fick göras i ytterändarna så länkarmarna inte lämnade bilen.
Det funkade på Buggy för man hade ju halverat vikten i princip.

Svaret är nog jag vet inte.

"ljushuvud"

3

Tack för svaret, du har rätt, för lite tips på nätet.
Jag hittade dock detta klippet där man har gjort det på splitbuss.

https://youtu.be/tV6LKOamtdc

4

Att sänka genom att göra fjädringen mjukare är fel väg att gå, blir ju som att köra en båt, av med framvagnen och montera sänksatser

Ofta kortar man framvagnen också för att få mer frigång mot skärmar osv och eftersom fjäderpaketet blir kortare så blir fjädringen något hårdare

Lycka till!!

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

5

Tack för responsen, vi får se vad det blir. Tänkte bara kompensera för en något hängig bakända. Jag vill inte köra lågt bara vågrätt
ICQ/br

6

Buzen skrev:

Tack för responsen, vi får se vad det blir. Tänkte bara kompensera för en något hängig bakända. Jag vill inte köra lågt bara vågrätt
ICQ/br

Då är det bättre att lägga energin på bakvagnen  ICQ/ab

Man kan "ganska" lätt flytta bärarmen på splinsen och få bussen vågrätt  ICQ/ay

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

7

Om man svetsar på sänksatser hur får man lättast loss mittstycket i rören?  ICQ/bw

8

Du stoppar in ett kraftigt rör tex och slår mittenbiten i sidled, man kan också borra bort punktsvetsarna utifrån

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

9 Senaste redigerad av kee (2021-10-07 19:29:25)

Jag har alltid kapat bort mittenbiten av röret, kanske är det ett jobbigare sätt att göra det på? Men eftersom man ändå inte kommer åt att borra ur alla pressningar i rören, måste framvagnen ner och eftersom hjälpstyrarmens fäste måste loss för att komma åt pressningarna så har man redan investerat såpass mycket tid och energi att det är enklare att plocka isär allt. Det gäller dock att vara noggrann så man återmonterar allt på rätt ställe igen.

Jag har hört att man kan slå ur klumpen utan att göra något åt pressningarna, men jag undrar hur det blir med rörligheten av klumpen efteråt?

Jag har även hört om de som gjort det med framvagnen på plats. Det vore onekligen intressant att veta hur man gör då och vad för bekymmer man kan stöta på i de respektive scenarierna.

Även om jag alltid tyckt det är läckert med sänkta bussar, så om det inte är det du vill göra med din, är det förmodligen mycket enklare att höja bak för att få vagnen i våg. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't