Hej! Vet nån hur man får 60 hk av en 1300, dvs vilka cylindrar ska man ha (1641cc)?. Vill ha en laglig motor. Måste man bygga om blocket eller tål det 60hk, om man bara byter cylindrar?
typ komp ormbo förgasare växlade vippor ev kamm lite topp jobb=det vanliga trixen,att bara byta cylar blir inga 60 hk
Ska du vara helt laglig så får du inte byta cylindrar till 1641 men varför inte, ingen kommer att se det.
Jag vill påstå att byter du cylindrar, toppar och förgasare så att det motsvarar en 1600 AD/AS så är du nästan hemma, Trots att de motorerna har en effektsiffra på 50hk så ger de oftast mer. Högsta siffran jag sett är 58,3.
Sedan behövs bara lite tillsnyggade kanaler så har du dina 60hk. Ska du ha kvar 1300-cylindrarna får du jobba lite mer med förgasare och portningen av topparna.
Varför du är så fixerad vid att motorn ska vara laglig förstår jag inte. Jag har aldrig hört talas om någon som fått backning på det.
Ali G
Då har jag nog kvar 1300 cylindrar
, och försöka fixa till förgasaren o sånt.
Men om man krockar med en bil med en större motor som den som står i registret, blir det inte problem då? om man ser det? 
Då har jag nog kvar 1300 cylindrar
, och försöka fixa till förgasaren o sånt.
Men om man krockar med en bil med en större motor som den som står i registret, blir det inte problem då? om man ser det?
Du får väl ge fan i och krocka så har du inte det bekymmret.

Det är väl fullt möjligt att regbesiktiga med 60hk, eller har jag fel?
Och vem ska kolla vilka cylindrar som sitter i din 1300-motor?
Ali G
jag har bes min ghia med 1914cc och dubbla 44 ingen som sagt något på 6år........
Frågan är väl mer vad försäkringsbolaget säjer vid en olycka om det sitter en starkare motor än vad den är reggad med, jag vet inte o jag har 3 bilar med mer motor än vad det står i pappren 
tja hur skall dom veta det med en krockad bil.. betvivlar att dom plockar itu bilen och mäter cyl volymen.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det är exakt det jag menar. Ingen kommer att kolla vad det sitter för motor i bilen om du inte kommer farande i 200 och är vållande till olyckan, men då tror jag inte att det spelar så stor roll.
Ali G
Då kan man väl köpa andra cylindrar typ 1641, och regbesikta eller behövs det? 
Hur många hästar har du ghia64 på din motor?
Då kan man väl köpa andra cylindrar typ 1641, och regbesikta eller behövs det?
Ska det vara strikt lagligt så måste du regbesiktiga när effektökningen är mer än 10%, och det blir ju inte så mycket på en 1300.
Det krävs en del annat för att få genom bilen med 60hk inskrivet som bromsar, styrdämpare. Det beror på vad du har för vagn, efter 1970 går det att få 74 hk (57 Kw).
Bilprovningen har alla uppgifter du behöver för att gå iland med projektet.
I min bil har jag 57 Kw i pappren men effekten är kanske lika mycket till men det går liksom inte att bygga en bil som myndigheterna vill att den ska vara: Det gäller att kringå reglerna så snyggt som möjligt. 
Ali G
Dum fråga: Men är det inte 20% på effekten och 10 på vridet? har för mig att någon sa det någon gång?
Ja, det stämmer
Man tar ut 70-75 hk ur en 1300 Formel Vee-motor som har enkelportstoppar... 
Min uppfattning är att bilprovning bryr sig mindre och mindre om effekten. Nu när var och varannan svenssonbil har 200 hk så är det rätt svårt att avgöra om det är 60 eller 80 eller 100 hk i en folkvagn. Det är inte så många besiktningsmän som kört en originalfölja så att de har något att jämföra med.
Ali G
19 2012-04-19 22:32:58 Senaste redigerad av mettis (2012-04-19 22:41:55)
Hej! Vet nån hur man får 60 hk av en 1300, dvs vilka cylindrar ska man ha (1641cc)?. Vill ha en laglig motor. Måste man bygga om blocket eller tål det 60hk, om man bara byter cylindrar?
Om man vill ha 60Hkr så kan jag rekommendera 94mm cylindrar (1915cc) på en i övrigt helt original motor med Solex 34 PICT.
Jag körde med detta i 7 år på 90-talet i en "bruksmotor" och det kändes som att VW själva borde erbjudit detta på 70-talets bilar....
Kostnaden ca 3000Kr för komplett cyl-sats är ju ungefär samma som för 87mm (1640cc), men du måste bearbeta block och toppar så cylindrarna går i.
Kompressionsökningen blir "på köpet" med 48cc i förbränningsrummet ca 9,3 : 1 emot original 8,1 : 1 (?)
När jag sedan plockade isär motorn som förutom till-o-från jobbet gått banracing på Gelleråsen och isracing (!) syntes inget slitage på lagerlägen eller cyl/kolvringar så jag använder fortfarande dessa....