576

Ingen Torsk men en finfin tur i bussen. Två nätter i sovsäck och pulverkaffe på gasolspisen gör underverk i minnesbanken. En tysk med T3:an var också på Saltstraumen och kollade.

Nu är startproblemet löst på Blåtanden, en ny pluskabel mellan säkringsboxen och 58B på F enheten (ljusknappen) och saken är biff! Härligt. Nu är det bara att felsöka varför inte vänster fram- eller baklyse funkar. Jag har testat lamporna och de är hela. FF...

Post's attachments

2021-09-24 16.29.14.jpg, 224.77 kb, 1024 x 576
2021-09-24 16.29.14.jpg 224.77 kb, 139 downloads since 2021-09-27 

2021-09-25 13.20.35.jpg, 258.52 kb, 576 x 1024
2021-09-25 13.20.35.jpg 258.52 kb, 140 downloads since 2021-09-27 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

577

Operation städ o kast har inletts i verkstaden, lika bra att slänga en massa saker nu när jag ska möblera efter gjutningen. Så skönt att enkelt kunna rulla bilar, vagnar mm  ICQ/bm

Post's attachments

2021-09-28 18.49.16.jpg, 253.02 kb, 1024 x 576
2021-09-28 18.49.16.jpg 253.02 kb, 123 downloads since 2021-09-28 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

578

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

579

Medans jag håller på att tjorva med 6V elkopplingarna i Blåtanden så görs det en hel del på min 73:a buss. Skön höstmekbild hos Kroffe Vdubs

Post's attachments

IMG_8341.jpg, 237.72 kb, 1000 x 750
IMG_8341.jpg 237.72 kb, 140 downloads since 2021-10-03 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

580

Efter ett antal 6V relän från olika braattha-lådor ut och in i fruns bubbla utan annat än massa blåsta säkringar som resultat fick jag tummen ur avgasröret och beställde nytt från Classic VW. Helt plötsligt fungerar allt som det ska.... Hur i hela friden tänkte de när de placerade säkringarna bakom rattstammen....????&%!∞  ICQ/aq

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

581

I Ö-vik har det skett ganska mycket och det ser mycket bra ut så långt. Hyttgolvet är svetsad och rostskyddad inför vintern. Till våren ska bla golvet i lastutrymmet svetsas + lite annat.

Post's attachments

IMG_8455.jpg, 298.28 kb, 1024 x 768
IMG_8455.jpg 298.28 kb, 131 downloads since 2021-10-19 

IMG_8457.jpg, 103.92 kb, 1024 x 768
IMG_8457.jpg 103.92 kb, 132 downloads since 2021-10-19 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

582

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

583

Trevligt bra jobbat :-)

"ljushuvud"

584

Jan-Iver skrev:

Efter ett antal 6V relän från olika braattha-lådor ut och in i fruns bubbla utan annat än massa blåsta säkringar som resultat fick jag tummen ur avgasröret och beställde nytt från Classic VW. Helt plötsligt fungerar allt som det ska.... Hur i hela friden tänkte de när de placerade säkringarna bakom rattstammen....????&%!∞  ICQ/aq

Håller med om säkringarna. Men! Det var inget jag hakade upp mig på för 45 år sedan, kanske man var lite mjukare i kroppen då?

Gubbjävel; dvs originalfantast

585 Senaste redigerad av Jan-Iver (2021-10-24 14:45:37)

Med en god arbetsbänk och gott humör får man en bättre motor efter en total genomgång hoppas jag. Här håller jag på med motorn till 66:an som visserligen gick runt men som var lite glapp. Blocket ska till arborrning, lagersäterna och ventillyftarna var ganska slitna. Kolvringarna ser ut att vara en sämre modell så de ska bytas, cylinderna ser ok ut. Vevaxeln och kamaxeln ser ok ut. Topparna verkar sjyssta men jag har inte kollat dom 100% än. ...Men jag tycker ju detta är spännande. En av utmaningarna är att identifiera var fel och brister finns då jag inte gjort detta så ofta ICQ/ag

Post's attachments

2021-10-21 23.29.13.jpg, 306.87 kb, 1280 x 720
2021-10-21 23.29.13.jpg 306.87 kb, 131 downloads since 2021-10-24 

2021-10-21 23.29.51.jpg, 294.74 kb, 1280 x 720
2021-10-21 23.29.51.jpg 294.74 kb, 130 downloads since 2021-10-24 

2021-10-21 23.30.09.jpg, 385.5 kb, 1280 x 720
2021-10-21 23.30.09.jpg 385.5 kb, 131 downloads since 2021-10-24 

2021-10-21 23.31.16.jpg, 267.26 kb, 1280 x 720
2021-10-21 23.31.16.jpg 267.26 kb, 122 downloads since 2021-10-24 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

586

Jan-Iver skrev:

Med en god arbetsbänk och gott humör får man en bättre motor efter en total genomgång hoppas jag. Här håller jag på med motorn till 66:an som visserligen gick runt men som var lite glapp. Blocket ska till arborrning, lagersäterna och ventillyftarna var ganska slitna. Kolvringarna ser ut att vara en sämre modell så de ska bytas, cylinderna ser ok ut. Vevaxeln och kamaxeln ser ok ut. Topparna verkar sjyssta men jag har inte kollat dom 100% än. ...Men jag tycker ju detta är spännande. En av utmaningarna är att identifiera var fel och brister finns då jag inte gjort detta så ofta ICQ/ag

Ett tips var inte snål
Köp en ny cylindersats  Då kommer du inte bli besviken
En sats med gjutna kolvar är ganska billig o köp kvalitet som mahle
Skulle tro du inte har rätt utrustning för att fixa cyllana som dom blir runda så ringana tätar riktigt
Det där med topparna Det skall inte vara större anläggnings yta på ventilsätet än 1,5 mm Om det är större än 2mm så blir det svårt att hålla nere tempen på ventilena och toppen blir glödhet och ventilstyrningan glappar upp sig
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

587

PPRMicke skrev:

Ett tips var inte snål
Köp en ny cylindersats  Då kommer du inte bli besviken
En sats med gjutna kolvar är ganska billig o köp kvalitet som mahle
Skulle tro du inte har rätt utrustning för att fixa cyllana som dom blir runda så ringana tätar riktigt
Det där med topparna Det skall inte vara större anläggnings yta på ventilsätet än 1,5 mm Om det är större än 2mm så blir det svårt att hålla nere tempen på ventilena och toppen blir glödhet och ventilstyrningan glappar upp sig
/// M

Bra input! Tackar. Nej snål är jag sällan men jag bollar med 3-4 projektbilar parallellt så ibland håller jag igen något på vissa utgifter ICQ/ag Denna motorn är originalsnurran i 66:an så jag ska försöka hålla så mycket som möjligt av den "original". Vet inte hur pass man definierar detta när den blir renoverad med vissa nya slitdelar. Jag har kikat på nya cylindersatser men har inte bestämt mig än hur jag gör där.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

588

Översta kolvringsspåret kan vara slitet och då blir det inte bra med nya kolvringar, kolla med bladmått och en frisk kolvring. Andra kompringen brukar inte vara nämnvärtsliten på tjockleken ock kan användas vid mätning av ringspåret. Detta under förutsättning att det är samma bredd på kompringarna.

589

jag har tillbringat förmiddagen med att fila in ringarna på min 1500 Case skördetröska motor.
Har använt Biltemas RIVstenar för att friska upp cylinderytan lite.

Mätte ringgapet i botten och i toppen efter ha filat och tryckt in ringarna ca 10mm i cylindern.
Och de var samma gap/avstånd, vilket tyder på minimalt slitage.
Kollade även kolvringsspåren på kolvarna, och de var inom toleranser.
Samt att det inte syns spår efter ev vändkanter, i cylindrarna.
Provade PPRMickes ficklampstrick också och såg inget ljus mellan ringarna och cylinderväggen.

Lämnat bort topparna för byte av avgasstyrningar och uppfräschning av säten.
Det blev byte av de flesta ventilerna mot bättre begagnade.

Nu är det här en motor från en tröska så den har nog gått med jämt varv och belastning.
En bilmotor kan säker ha ett helt annat slitage., så man får kolla.
Så jag chansar på att det kommer att funka ett tag.
Visst motorn kommer inte att vara ny.
Men jag är säker på att den är bättre än om jag dragit igång den utan att plockat isär lite, vilket verkar vara det nya på youtube "Will it run after xx years"

Jag säger inte att man ska göra så, men jag gör det.

"ljushuvud"

590

Idag kom blocket tillbaka från arborrning hos Stickan. Jag har inhandlat nya ramlager, ventillyftare, kolvringar mm så nu ska vi se om det räcker eller om jag behöver göra mer med motorn. Topparna ska gås genom och portas något. Årstiden gör dock att värkhelvetet hindrar mig kraftigt... nåväl det finns dom som har det värre en mig...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

591

Jan-Iver skrev:

Idag kom blocket tillbaka från arborrning hos Stickan. Jag har inhandlat nya ramlager, ventillyftare, kolvringar mm så nu ska vi se om det räcker eller om jag behöver göra mer med motorn. Topparna ska gås genom och portas något. Årstiden gör dock att värkhelvetet hindrar mig kraftigt... nåväl det finns dom som har det värre en mig...

Va roligt, men utan bilder har det inte hänt :-)

jag behöver nått att se, innan jag börjar med min 1600 ;-)

"ljushuvud"

592

ICQ/ag utan bilder har det inte hänt :-) So true! Inget har hänt än. Jag har ju bara packat upp grejjorna men ok, bilder på nyborrade blocket serveras. Måste tvättas en gång till då det ligger spån från borrningen i vrårna. Sedan måste jag lista ut hur man byter lagerna på veven. Säkert något trix för att få lös dom, har ju sett det en gång men jag minns fasen inte.

Jag har bytt kolvringar på en st kolv, hur många fel kan man göra på en kolv undrar jag? Eller var det så enkelt? Nåväl, den gamla nedersta ringen gick i två då jag tog bort den så det var väl dags att byta.

Post's attachments

2021-11-09 22.45.38.jpg, 225.46 kb, 1024 x 576
2021-11-09 22.45.38.jpg 225.46 kb, 132 downloads since 2021-11-09 

2021-11-09 22.46.33.jpg, 241.52 kb, 1024 x 576
2021-11-09 22.46.33.jpg 241.52 kb, 130 downloads since 2021-11-09 

2021-11-09 22.50.04.jpg, 178.44 kb, 1024 x 576
2021-11-09 22.50.04.jpg 178.44 kb, 132 downloads since 2021-11-09 

2021-11-09 22.51.15.jpg, 166.01 kb, 576 x 1024
2021-11-09 22.51.15.jpg 166.01 kb, 130 downloads since 2021-11-09 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

593

Nu finns det hopp, tar man det ett steg i taget och tänker sig för brukar det gå bra tillslut.  ICQ/ay

"ljushuvud"

594

Dags för en bitteliten insats i motorrenoveringen. Jag har demonterat vevaxelns drev och bytt lager. Nu med nya lager kan den provligga i vevhuset igen. Ena vevstaken var kass i ändan till kolvpinnen så jag fick leta upp en annan vavstake hos min VWän, han har ALLT ICQ/ag
Även ventilfjäderverktyget hans fick jag låna för att ta bort ventilerna för kontroll av styrningar mm. Verktyget jag köpte på feltema funkade inte... men hans gamla verktyg var utmärkt att lossa de med. Så det närmar sig montering av alla grunkorna igen.

Post's attachments

2021-12-02 15.29.30.jpg, 246.16 kb, 576 x 1024
2021-12-02 15.29.30.jpg 246.16 kb, 133 downloads since 2021-12-02 

2021-12-02 15.29.55.jpg, 301.06 kb, 1024 x 576
2021-12-02 15.29.55.jpg 301.06 kb, 125 downloads since 2021-12-02 

2021-12-02 15.30.13.jpg, 198.02 kb, 576 x 1024
2021-12-02 15.30.13.jpg 198.02 kb, 131 downloads since 2021-12-02 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

595

Roligt när det rör lite på sig.

"ljushuvud"

596

Mr 56 skrev:

Roligt när det rör lite på sig.

som flickan sa... om sin vw  ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

597

michaelth skrev:
Mr 56 skrev:

Roligt när det rör lite på sig.

som flickan sa... om sin vw  ICQ/ag

eller hur ICQ/ag men vi dricker kaffe och surrar mycket jag och R. även om det inte blir så mycket gjort. Trevligt värre! R. har en ovalbubbla med en vass 2.1 l oxyboxer, en trevligt T3:a luftkyld, en skogsbuggy och två 50-tals Peugeot 203 bla., èn kombi som är mycket sällsynt. Jag har ju fem VW i olika stadier i återupplevnad så det blir många tankar och planer som dryftas.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

598

Så, idag dockade vi vevaxeln, ventiler, kamaxeln och fördelardrivningen (vet inte vad den kallas ICQ/ag )
Vevhuset sattes ihop och vevstakarna monterades till sist. Allt kontrollerades med tanke på vevaxelns rörlighet efter varje installation. Inget är momentdraget än men det kommer efter oljepumpen. Oljepumpen ska jag få en större variant av R då han menar att den smörjer bättre. Jag tror på R ICQ/ab
Ventilstyrningarna och avgasventilerna ska bytas så beställning ligger på Classic VW nu. "Vi" ska också porta topparna men det blir samtidigt som när ventilstyrningarna byts.

Post's attachments

2021-12-08 12.29.00.jpg, 252.47 kb, 1024 x 576
2021-12-08 12.29.00.jpg 252.47 kb, 126 downloads since 2021-12-08 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

599

Dagens övning gick ut på att knacka ur de gamla ventilstyrningarna och montera dit nya samt porta toppen där avgaserna ska ut. Helt nytt för mig men en väldigt rolig lektion av R. Den gamla ventilstyrningen borrades lite och gängades för att skruva dit en bult. Från andra sidan knackades den ut med en gammal avsågad ventil som drivpinne. Det gick som smort. Sedan körde han borrmaskinen med fräshuvud och avlägsnade material från toppen för att frigöra plats för avgaserna. Motorn kommer att hålla bättre i framtiden säger han.
När det var gjort värmde vi upp topparna rejält och de nya styrningarna låg i frysboxen, värmeskillnaden gjorde att det var hyfsat lätt att dreva in de ny styrningarna. Fix färdigt på en timme eller så ICQ/ag
Inom kort ska "vi" ta topparna till en skolverkstad för att slipa/fräsa ventilsätena så att de är 100% täta. Jag ska rengöra mer eftersom det är koksliknande avlagringar kring insugsventilerna.

Post's attachments

2021-12-14 14.34.25.jpg, 327.68 kb, 1024 x 576
2021-12-14 14.34.25.jpg 327.68 kb, 120 downloads since 2021-12-14 

2021-12-14 14.59.03.jpg, 251.95 kb, 576 x 1024
2021-12-14 14.59.03.jpg 251.95 kb, 115 downloads since 2021-12-14 

2021-12-14 15.18.29.jpg, 257 kb, 576 x 1024
2021-12-14 15.18.29.jpg 257 kb, 128 downloads since 2021-12-14 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

600

Kul att följa ditt motorbygge ICQ/ab