1

Förstått att typ tank, fläktkåpa, motorplåtar ursprungligen va svart ’semi gloss’?! Är det korrekt?

Hittar inte 2k svart ’semi gloss’ färg men hittat ’rally svart’. Är den för matt eller är den typ sidenmatt?

Tacksam för tips!

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

2

Rally svart fanns väl på Opel Rally kadett.
Kan nog vara lite för matt.

Jag skulle kolla med Tipro.se, slå en signal till dom och kolla.

Förr kunde man köpa mattpasta som man blanda i lacken, för lämplig matthet.

"ljushuvud"

3

Annars har du säkert någon som säljer Temadur färgsystem i din närhet här hemma säljs det av XL bygg.
Temadur är en lack med härdare som späs 5 delar lack 1 del härdare 0ch 35 procent thinner.
Denna färg finns i olika glans, glanserna 20-90  jag har använt det på just VW fläktkåpor med bra och hållbart resultat.
Halvblank som man säger om semiblank är lätt att rengöra till skillnad mot en helmatt som ser dassig ut efter ett par dagar
då ALL skit och damm fastnar för evigt mer eller mindre. Temadur med glans 20 är perfekt dessutom kan du få i princip vilken
solid kulör som helst blandad pga glans och hållbarhet och framför allt priset är den populär bla hos rallyförare då deras bilar ibland
behöver åtgärdas partiellt eller helt. Har för mig att en 3 litershink med härdare och thinner går loss på runt 600:- finns tyvärr inte
mindre än just 3 liter har jag för mig. Good luck ICQ/ay

4

Ok, skall kolla uppdrag där med Temadur. Enligt deras hemsida säljs den inte till privatperson men gör ett försök.

Hittade denna sidan med lite förklaring på olika matta färger.
https://www.cjponyparts.com/resources/matte-car-paint jag trodde nog att sidenmatt och semi-gloss va lika matta men enligt sidan är sidenmatt mattare än semi-gloss.

Tipro har en ’rallysvart’ som jag misstänker är sidenmatt men tar och kollar med dem..
https://www.tipro.se/sv/artiklar/rallysvart-2.html#cart

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

5

Rally svart går att använda om du lägger en matt klarlack utanpå, också hållbar och lätt att rengöra
har använt även den  vid några tillfällen på rally kadetter och vanliga rallybilar den har jag då inhandlat från Billackering.eu
skulle tro att Tipro har likvärdiga produkter. ICQ/ay