1

Hej
Har en gammal Beach Buggy byggd på en 1300 -68. Höger bakbroms tar inte och det visade sig vara slangen vid hjulet som var tät. Inför kommande byte så demonterade jag alla slangarna som sitter ute vid hjulen. I morse upptäckte jag att det fortfarande var fullt med bromsvätska i behållaren och inget hade runnit ut från rören där slangarna suttit, då hade det var öppet över natten. Är detta normalt eller ska jag börja söka efter ytterligare fel? Har bara kört bilen korta sträckor men bromsarna på de andra tre hjulen verkar fungera.

Det kanske är lika bra att byta slangarna mellan behållaren och huvudbromscylindern också? Tänkte inte på dom i går när jag höll på...

2

petergsvenssonxx skrev:

Hej
Har en gammal Beach Buggy byggd på en 1300 -68. Höger bakbroms tar inte och det visade sig vara slangen vid hjulet som var tät. Inför kommande byte så demonterade jag alla slangarna som sitter ute vid hjulen. I morse upptäckte jag att det fortfarande var fullt med bromsvätska i behållaren och inget hade runnit ut från rören där slangarna suttit, då hade det var öppet över natten. Är detta normalt eller ska jag börja söka efter ytterligare fel? Har bara kört bilen korta sträckor men bromsarna på de andra tre hjulen verkar fungera.

Det kanske är lika bra att byta slangarna mellan behållaren och huvudbromscylindern också? Tänkte inte på dom i går när jag höll på...

Vet inte hur länge den har stått still
Bara för info är bromsvätska sådan så den suger i sig vatten
Om det är fram som slangarna är bort tagna så kan även röret vara rostskadat på insidan
Bak så är det rör till bromstrumman  Lite längre in stitter slangen ( en kort )
Om jag var i dina kläder  skulle rubbet av broms prylar bytas Från huvudcylinder o rör och slangar
Det har ofta gått in vatten i systemet när bilen har stått ett gäng år
Ps det är 2-3 år på dagens bromsvätska mellan bytena om man vill ha ett just bromssystem utan problem
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Buggyn byggdes 1983 men kan inte ha gått mycket (den har inte rullat alls sen 2016). Allt ser helt nytt ut. Bromsrören är bytta till koppar och i alla fall utsidan ser fin ut. Jag har demonterat alla fyra slangar och beställt nya. Har även beställt slangarna mellan huvudbromscylinder och bromsvätskebehållaren men dom gamla får sitta tills det är dags att byta.

Har koll på det här med att bromsvätskan tar åt sig vatten och det var egentligen så det började. Skulle byta bromsvätska med en vacumpump men det kom ingen vätska någonstans.

Bilen har alltså stått över natten med alla fyra bromsslangar avplockade utan att det har försvunnit vätska från behållaren. Vågar man anta att kopparrören är ok? Om ja så är det bara huvudbromscylindern kvar. Det är ju inte omöjligt att den är full med gurk och urk... Har inte hittat någon packningsats till huvudbromscylindern, finns det inte att köpa?

Jag hade ju helst sluppit att demontera huvudbromscylindern men det är nog bäst att göra det ordentligt från början ICQ/ab

4

petergsvenssonxx skrev:

Buggyn byggdes 1983 men kan inte ha gått mycket (den har inte rullat alls sen 2016). Allt ser helt nytt ut. Bromsrören är bytta till koppar och i alla fall utsidan ser fin ut. Jag har demonterat alla fyra slangar och beställt nya. Har även beställt slangarna mellan huvudbromscylinder och bromsvätskebehållaren men dom gamla får sitta tills det är dags att byta.

Har koll på det här med att bromsvätskan tar åt sig vatten och det var egentligen så det började. Skulle byta bromsvätska med en vacumpump men det kom ingen vätska någonstans.

Bilen har alltså stått över natten med alla fyra bromsslangar avplockade utan att det har försvunnit vätska från behållaren. Vågar man anta att kopparrören är ok? Om ja så är det bara huvudbromscylindern kvar. Det är ju inte omöjligt att den är full med gurk och urk... Har inte hittat någon packningsats till huvudbromscylindern, finns det inte att köpa?

Jag hade ju helst sluppit att demontera huvudbromscylindern men det är nog bäst att göra det ordentligt från början ICQ/ab

Att Renovera en Hc är som lotto
Ibland vinner man ofta förlorar man 
Man får vara svin noga med honingen av Hcn för packningana skall vara täta i loppet ( ofta blir dom för  stora o dom läcker )
När du river i sär kontrolera så det inte är gropar av rostskador i botten
Men för 7-1000 kr är det en billig livförsäkring att köpa nytt
Det går att hitta packningar i England  Men är det värt besväret o Osäkerheten om den funkar när det skall panik Bromsas
Nä köp en ny o var säker att det funkar   om ett barn springer över gatan o bromspedalen  går i bott  är det inte å roligt o då är HCn billig ( en billig livförsäkring )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-09-22 19:53:15)

Om den stått så länge, så hade jag köpt nya bromscylindrar slangar och huvudbromscylinder.
Dubbel kollat så det inte läckt bromsolja på backarna, så jag slapp köpa nya såna.
Ser rören bra ut på utsidan är de säkert OK.
Dock skulle jag blåsa rent dom när jag bytte det andra.

Men jag är ju bara en sur gammal gubbe som varit med om för mycket, i bromsväg.

Är på PPRMicke's sida i det här fallet..

"ljushuvud"

6

Tack för tänkvärda ord. Det blir till att beställa hc och hjulcylindrar fram. Då är allt utom rören och bromsvätskebehållaren nytt ICQ/ab
Jag återkommer säkert igen när bilen står på hjul ICQ/ab

7

Kolla lufthålet på bromsvätskebehållaren så det inte är stopp

8

I helgen monterades nya slangar, hjulcylindrar samt huvudcylinder. Så snart bromsvätskebehållaren kommer hem så ska jag prova att lufta ICQ/ab