1 Senaste redigerad av Sibot345 (2021-08-02 22:25:13)

Tjena!
Märkte idag efter en kortare sväng att generatorn började ryka och såg att det var från d+ kontakten till generatorn, samma veva såg jag att laddningslampa inte lyste när jag vred på tändningen. Mätte att den fick bakström till generatorn direkt man satt på kablarna till batteriet men när jag koppla bort b+ kabeln från laddningsregulatorn fungerar laddningslampa. Kan det vara så att laddningsregulatorn gett upp och släpper förbi spänning till generatorn via batteriet?

2

D+ är väl matning från tändlås via laddlampan?
Jag har svårt att tänka mig att man kan få nått att ryka från den kabeln.

Laddreläet är första kandidaten.

"ljushuvud"

3

D+ är från generatorn till regulatorns D+ inkommande och ut går B+ som jag dock bara kopplat till startmotorns plus kabel

4

Sibot345 skrev:

D+ är från generatorn till regulatorns D+ inkommande och ut går B+ som jag dock bara kopplat till startmotorns plus kabel

Du får reklamera laddningsrelät, man tycker ju att dessa borde fungera i minst femtio år till!  ICQ/bp
Kolla även att "kolen" alltså borstarna ligger an mot kommutorn ordentligt, kolen slits och dess fjädrar blir slappa.
Du har inte funderat till att byta till en växelströmsgenerator?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."