Har nu sladdat över till Länsstyrelsen hemsida och bökat runt lite bland alla hänvisningar och länkar, resultatet blir i stort sett detsamma som EU's direktiv som det skrivits om i tidigare inlägg. En sak jag hittade var vägledningen som Länsstyrelsen och Naturvårdsverket tillsammans plitat ihop, inget nytt under solen men intressant hur dom försöker vrida sig som maskar på en beteskrok med torr byråkrati-svenska.
Läs, njut och häpnas av hur två myndigheter samarbetar om ett enkelt undantag från avfall som EU's direktiv innebär. Det första dom gör är att utesluta samlarfordon och fordon avsedda för muséer ur rubriken och sedan mal dom på, utan hämningar.
Därefter följer ett avsnitt ur Länsstyrelsens egna tolkningar av vägledningen från Naturvårdsverket och det förenklar inget om nu någon hoppats på det. Men först det enkla självklara direktivet från EU som en jämförelse till vad som komma skall..
Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/53/EG av den 18 september 2000 om uttjänta fordon.
(10) Veteranfordon, det vill säga historiska fordon eller fordon med samlarvärde eller avsedda för muséer som förvaras på ett förnuftigt och miljöanpassat sätt, antingen i körklart skick eller isärplockade i delar, omfattas inte av definitionen på avfall enligt direktiv 75/442/EEG och faller inte inom det här direktivets tillämpningsområde.
Källa, https://open.karnovgroup.se/miljoratt/CELEX32000L0053
Vägledning angående gränsöverskridande transporter av veteranfordon och historiska fordon.
I samhället finns utbrett intresse för historiska transportmedel, ofta utifrån ett motorhistoriskt och kulturhistoriskt intresse. Det tar sig bland annat uttryck i att äga, underhålla, renovera och samla på äldre fordon, som inte längre tjänar som bruksfordon. Sett ur miljörättslig men även utifrån kultur och motorhistorisk synpunkt är det av intresse att fordon som utgör del av det motorhistoriska kulturarvet tillvaratas, renoveras och underhålls. Vägledningen nedan syftar till att skapa tydlighet om hur man tillgodoser krav gällande gränsöverskridande transporter av veteranfordon och historiska fordon.
.
Nedan används begreppet historiskt fordon, med samma betydelse som i Vägverkets författningssamling 2007:490 3 kap 5 §.
För att ett fordon ska vara ett historiskt förutsätts att det är av en årsmodell som är trettio år eller äldre och som i huvudsak överensstämmer med det utförande fordonet hade när det lämnade fordonstillverkaren. Hur denna överensstämmelse ska kunna styrkas framgår av 7 § i samma föreskrift.
Med ledning av det undantag för historiska fordon som finns i direktiv 2000/53/EG om uttjänta fordon(ELV-direktivet), skäl 10, samt hänsynsreglerna i miljöbalk (SFS 1998:808) 2 kap. behöver den som anordnar eller utför en transport av historiskt fordon kunna styrka att det är fråga om ett historiskt fordon som kvalificerar för de undantag som framgår av ELV-direktivet.
För att tillsynsmyndigheten vid en inspektion av en gränsöverskridande transport av ett eller flera begagnade fordon eller fordonsdelar ska kunna göra undantag från bestämmelser i och tillämpning av EG förordning 1013/2006 om transport av avfall förutsätts att den som anordnar transporten eller utför den kan inkomma med följande dokumentation:
1. Handling som visar ägande och förfoganderätt hos den avsändande parten, samt uppgifter om mottagare och köpeskillingen –om fordonet är sålt till någon i mottagarlandet. Identifieringsnummer (chassinummer) eller annan specifik uppgift för fordonet behöver vara angivet på köpehandlingen eller kvittot.
2. Dokument som styrker att fordonet eller fordonsdelarna är ett eller delar av ett historiskt
fordon enligt definitionen i Vägverkets författningssamling 2007:490 3 kap 5-7 §§, ellerdokument som styrker att fordonet eller fordonsdelarna har ett samlarvärde eller att fordonet eller fordonsdelarna är avsedda för museum eller utställning.
3. Vid förvaring, dokument som styrker att fordonet eller fordonsdelarna kommer att förvaras och hanteras på ettmiljömässigt godtagbart sätt. Ni behöver kunna visa att ni har tillgång till lämpliga lokaler och visa var dessa finns.
4. Vid renovering och reparation, dokument som styrker att fordonet eller fordonsdelarna kommer att repareras/renoveras på ett miljömässigt godtagbart sätt. Ni behöver kunna visa att ni har tillgång till lämpliga lokaler och utrustning samt uppge var dessa är belägna.
5. Vid renovering och reparation, dokument som styrker att ni har tillgång till den kunskap och den erfarenhet som behövs för att kunna renovera fordonen/fordonsdelarna.
Källa, https://www.lansstyrelsen.se/download/1 … fordon.pdf
Veteranfordon
I samband med att Länsstyrelsen genomför tillsyn över transporter kommer vi ibland i kontakt med veteranfordon.
Normalt ska ett fordon i stort sett vara funktionsdugligt för att bedömas som en vara och inte ett avfall. Men det görs undantag om importören kan styrka att det är ett veteranfordon och att det kommer att hanteras på ett miljöanpassat och förnuftigt sätt. Ett veteranfordon kan transporteras antingen i körklart skick eller i isärplockade delar.
Reglerna beslutas av EU, riksdag och regering.
Det finns olika regler kring gränsöverskridande transporter. Efterlevnad av tullregler bedöms i första hand av Tullverket
Tullverkets information om samlarfordon Länk till annan webbplats.
Efterlevnad av miljöregler bedöms av Naturvårdsverket och Länsstyrelsen, som har tillsynsrollen.
Avfall kan innehålla ämnen som är skadliga för hälsa och miljö, därför är det viktigt att avfallstransporter och omhändertagande av avfall genomförs på ett säkert sätt. Av den anledningen finns det många regler för transporter av avfall. Reglerna för export och import är gemensamma inom EU.
Sett ur miljörättslig men även utifrån kultur- och motorhistorisk synpunkt är det av intresse att fordon som utgör del av det motorhistoriska kulturarvet tillvaratas, renoveras och underhålls. Det finns därför ett undantaget för veteranfordon, vilket gör det möjligt att, om vissa förutsättningar är uppfyllda, importera veteranfordon som annars skulle kunna klassas som ett avfall.
Den beslutet är ställt till kan överklaga. I beslutet finns information om hur man gör för att överklaga.
Länsstyrelsens roll är att kontrollera att rätt dokumentation finns för en transport.
För att få importera ett veteranfordon ska man kunna styrka att det är ett veteranfordon, dessutom ska fordonet hanteras på ett miljöanpassat och förnuftigt sätt. Veteranfordon får importeras i kördugligt skick eller i isärplockade i delar. Om man kan styrka att ovan nämnda förutsättningar uppfylls, undantas dessa fordon från avfallsdefinitionen vid import/export och faller utanför avfallstransportförordningens tillämpningsområde. Detta ger möjlighet att importera/exportera fordonet.
För att ett fordon ska vara ett veteranfordon måste det vara av en årsmodell som är trettio år eller äldre och som i huvudsak överensstämmer med det utförande fordonet hade när det lämnade fordonstillverkaren. (VVFS 2007:490).
Med ledning av det undantag för veteranfordon som finns i direktiv 2000/53/EG om uttjänta fordon Länk till annan webbplats. (ELV-direktivet), skäl 10, samt hänsynsreglerna i miljöbalk (SFS 1998:808) Länk till annan webbplats. 2 kap. behöver den som anordnar eller utför en transport av historiskt fordon kunna styrka att det är fråga om ett historiskt fordon som kvalificerar för de undantag som framgår av ELV-direktivet.
I ELV-direktivet skäl 10 anges:
”Veteranfordon, det vill säga historiska fordon eller fordon med samlarvärde eller avsedda för muséer som förvaras på ett förnuftigt sätt och miljöanpassat sätt, antingen i körklart skick eller isärplockade i delar, omfattas inte av definitionen avfall enligt direktiv 75/442/EEG och faller inte inom det här direktivets tillämpningsområde.”
Av Vägverkets författningssamling 2007:490 Länk till annan webbplats. 3 kap 5 § framgår att för att ett fordon ska vara ett historiskt förutsätts att det är av en årsmodell som är trettio år eller äldre och som i huvudsak överensstämmer med det utförande fordonet hade när det lämnade fordonstillverkaren.
Det är importören som vid Länsstyrelsens kontroll ska visa att fordon uppfyller kraven på vad som är ett veteranfordon. Innan Länsstyrelsen fattar beslut ges importören möjlighet att lämna in underlag till Länsstyrelsen för visa att undantaget för veteranfordon är uppfyllt. Inkommer inga uppgifter som styrker att fordonet uppfyller kraven för att bedömas som ett veteranfordon kan Länsstyrelsen besluta att transporten strider mot lagstiftningens krav vilket kan resultera i att importen förbjuds.
Länsstyrelsen har ansvar att granska import och export av avfall enligt miljötillsynsförordningen.
Naturvårdsverket har i sin tur en vägledande roll och har gett ut vägledning om hur lagkraven för begagnade fordon ska tolkas.
Källa, https://www.lansstyrelsen.se/vastra-got … orter.html
One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..