1 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2021-09-13 12:47:51)

Om jag inte har helt fel så bygger DPR sina vevaxlar med orginal vw axel som stomme? 
Ska man beställa en vevaxel från DPR så blir det tyvärr ganska dyrt med frakt osv innan man har den hemma i brevlåda.

Så min fundering är om man inte skulle kunna gör en motviksvevaxel (69mm) av dom original smidda axlarna man har liggandes?

Mvh

2

Ska du inte varva 9000/min ock inte ha 200+ hästar rekomenderar jag en ordentlig balansering av en ok org. aksel ..

Mvh

JES autoservice

Fb : JES autoservice
Tlf: 0760101483

3

IT-Bubbla skrev:

Om jag inte har helt fel så bygger DPR sina vevaxlar med orginal vw axel som stomme? 
Ska man beställa en vevaxel från DPR så blir det tyvärr ganska dyrt med frakt osv innan man har den hemma i brevlåda.

Så min fundering är om man inte skulle kunna gör en motviksvevaxel (69mm) av dom original smidda axlarna man har liggandes?

Mvh

Man brukar säga att en std tysk  är gränsen typ vid 7300 varv  Men under korta stunder är 8300 inga problem Men
Då skall alla delar som sitter på veven  bra balanserade ihop  och det skall vara rakt o fint
Formula V varvar länge med std vev
Ps om du svetsar motvikter bör man veta hur dragningen är i matrialet är Så får man rikta o ofta slipa dom  en halv mm
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen

4 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2021-09-14 07:59:49)

PPRMicke skrev:
IT-Bubbla skrev:

Mvh

Man brukar säga att en std tysk  är gränsen typ vid 7300 varv  Men under korta stunder är 8300 inga problem Men
Då skall alla delar som sitter på veven  bra balanserade ihop  och det skall vara rakt o fint
Ps om du svetsar motvikter bör man veta hur dragningen är i matrialet är Så får man rikta o ofta slipa dom  en halv mm
/// M

Tack då får original axel duga, bör den vara 8-stiftad? 
Nu glider vi utanför topic men med original vevaxel i gott skick och original stakar så bör man klara sig upp till 7000rpm utan problem om man balanserar noggrant? ?
Tänker bygga mig en varvvillig 1600 och vill gärna använda original delar så långt det går.
Kan original kolvar vara den svaga punkten om man lägger varvtalsstoppet på 7500rpm? 

Mvh

5

IT-Bubbla skrev:
PPRMicke skrev:
IT-Bubbla skrev:

Mvh

/// M

Tack då får original axel duga, bör den vara 8-stiftad? 
Nu glider vi utanför topic men med original vevaxel i gott skick och original stakar så bör man klara sig upp till 7000rpm utan problem om man balanserar noggrant? ?
Tänker bygga mig en varvvillig 1600 och vill gärna använda original delar så långt det går.
Kan original kolvar vara den svaga punkten om man lägger varvtalsstoppet på 7500rpm? 

Mvh

Allt beror på vikten på kolven Det blir många tons kraft vid vändningen i ändlägen
Rally killarna kör man stål stake (std) som är viktade o balanserade i historisk rally
Det är vell bra om inte svänghjulet lossar vid 7500 varv
Eller en nerväxling brukar vara det som gör det att det far loss eller en rivigstart
Satsa på en riktig Skruv också o dra den typ 450 -500 Nm

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen