Registreringsbesiktningsfråga:
Har en T3 reggad som lätt lastbil.
Det finns ju hur många T3:or som helst som har förare, 1 passagerare fram och två passagerare bak som inte har högtak eller popuptak. Samtliga bältade och godkända. Det vill säga man har 2 passagerare fler än man har sängplatser, då jag tänker att en R&R-soffa är för två pers.
Regbesiktningsmannen jag pratat med menar att det ska vara exakt lika många bältade platser som sängplatser. Dvs 4 stycken sänplatser (vilket såklart inte går i en T3 trots att flera T3:or rullar med den specifikationen...). Han sa uttryckligen "är antal personer "X" skall antalet sängplatser vara "X".
Lagtexten säger att det inte skall vara en orimlig fördelning, dvs det uppstår en möjlighet till tolkning. Lagstiftaren verkar vända sig till frågan: "är fordonet främst för att bo (husbil) eller för att transportera människor?".
Tycker hans resonemang "är antal personer "X" skall antalet sängplatser vara "X" är hårt dragen och inte följer lagstiftarens öppning för tolkning?
I min värld (såklart) är det inte orimligt att ha 3 pass 1 förare till två sängplatser då man kan ha taktält eller tält vid sidan av... Kan väl inte anses som att fordonet plötsligt blir en transportbuss av människor, det om något känns orimligt.
10800 mil