1 Senaste redigerad av Junte (2021-09-05 13:47:43)

OK.
Behöver lite tips o input inför fix av min buss.
Den är fylld med fel o konstiga lösningar – hur ska jag göra?
Har ju dålig koll, behöver hjälp.
Till exempel. Bussen är en walk-through modell, men har försetts med
citroen-stolar fram, o i samband med detta fått sina rygg-bakom-stöd nedkapade,
så nu finns det ingen möjlighet att återinstallera originalstolar, för dom hänger väl
i plåten/stödet bakom ryggen original? Hitta nya delar o återinstallera eller ..?
O så är den lite smälld i nosen. Nån har tryckt in plåten med hjälp av reservhjulet o
lyckats lämna kofångaren oskadd . . . Vem har en bra nosdel/plåt att byta med?
Fasta rutor runtom,  ska man fixa ventilationsrutor när man ändå ska byta rutgummin?
Leverantör för innertak gummigrejs rutlister framruta WCM WW eller ??
Feedback bitte.
A

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

2

Tja det är ju altid ett val om man vill ha funktionen  eller om ett 100% original skick eftersträvas..
om original stolar skall ju dylika letas upp och sedan renoveras då dom med största sannorlikhet är nersuttna..
sätena i min bay (högerstyrd73.. ) kändes ganska så nersuttna..  om jag fattat rätt så är sätena från en t3 så man kan ha dom sas standalone..
plockade ut dom ur min T3 -89 då sittkomforten vid längre körning var jobbig..pga nersuttna stolar..(förarstolen i alla fall) nu blev det nyare -07 caddystolar som byggdes om och anpassades.och  som vi gärna sitter i.. ut med svettig gallon in med tyg..
ja jag har sparat både bay och T3 sätena.. vem vet..
frontplåt .. tja köp en ny, då det förmodligen inte finns någon beg  som inte är rostig i underkant.. intryckt efter reservhjul.. eller rysligt rostig i rutfalsen under gummilisten.. har originalet stående med dom defekterna liksom en 75 front och en 77... alla likadana defekter..
Jag har iofs stolsbakdelar men har funderingar till ett dubbelhytts bygge,, med walk true..  ICQ/ad

hur man gör är ju en fråga om personliga prefferenser

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av Junte (2021-09-06 06:05:26)

Förtydligar lite, konkret frågeställning:

1) originalstolar hänger väl i plåten/stödet bakom ryggen original?
2) går det att hitta nya/begagnade ryggdelar, bakom stolarna, för att återställa original walk through?
3) vilken tillverkare har en bra nosdel/plåt att byta med? Autocraft? passform, ja tack.
4) vilken leverantör för a) innertak b) gummigrejs c) rutlister d) framruta

jag tänker West Coast Metric, Wolfsbürg West eller ?? kvalitet, smidighet, leverans, pris.
nån som har erfarenhet får gärna dela med sig!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

4

Hej,

På passagerarstolen på en 72:a sitter det en krok bak på ryggstödet som man hakar i en grej i plåten/mellanväggen som sitter bakom. i nederkant hakar man i det bakre "röret" i en hake i hjulhuset under. Där finns det två hakar man kan sätta den i, en bakre och en främre beroende på hur långt fram man vill sitta. Förarstolen tror jag satt på skenor och endast fastsatt i hjulhuset och inte i väggen bakom. Inte helt säker dock om det är så på 72, var så på min 74:a.

Har aldrig sett att det finns nytillverkade plåtbitar bakom ryggstöden för att återställa walkthrough, men det finns antagligen någon som har en sönderrostad buss man kan ta den plåten från, går ju att lägga ut en köpesannons.

Ett företag som jag har köpt en hel del från är Alan Schofield i Storbritannien. https://alanhschofield.com/ De säljer det mesta man kan tänka sig i plåtväg (bland annat frontpaneler av olika kvalitet). De har även en hel del gummigrejer så som rutlister, dörrlister och sånt som jag har köpt och det har verkat som om det var bra kvalitet på det. Leveransen var även väldigt snabb, hem till dörren tog fem dagar har jag för mig. Deras hemsida är bra och lätt att hitta på dessutom och de skriver även ordentliga beskrivningar och fabrikat på det mesta de säljer, vilket underlättar en hel del när man ska välja. Leverans därifrån kostade 50 pund, men är gratis om man köper för över 800 pund. Många av sakerna de säljer där är dessutom billigare än samma saker som säljs på de svenska vw-ställena.

Hoppas du fick lite hjälp av detta svar

5

Tack!
Det är den här typen av tips jag behöver!
Jag vet egentligen inte om jag vill/orkar återställa,
kanske bara kör som det är, koncentrerar mig nog
på den smällda fronten och det som behövs för säkerhet
o besiktning, men den behöver gummigrejs o nån typ
av lack också o då åker väl rutorna ur o det blir nya rutlister . . .
gör man det ena vill man fixa det andra o så drar det iväg . . .  ICQ/be

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

6

Har också handlat endel på Alan Schofield innan EU utträdet, efter det så tjänar man nog inte så mycket när man lagt på tull och moms.

Kolla istället på alternativa firmor i europa, här är en firma i Tyskland som jag har bra erfarenheter av.
https://en.hoffmann-speedster.com/

/Foppa

7

Tack Foppa!   ICQ/ab

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "