1 Senaste redigerad av martin grosshög (2021-08-25 19:06:45)

Någon som har koll på varför det har börjat läcka olja under 1an cylinder när motorn blir riktigt varm?
Jag har bytt både packning och ventilkåpa utan förbättring.

Post's attachments

4372B0AB-71B8-4B82-A191-11C0E04A3C8F.jpeg, 325.41 kb, 1023 x 1818
4372B0AB-71B8-4B82-A191-11C0E04A3C8F.jpeg 325.41 kb, 143 downloads since 2021-08-25 

Vw 1966
Vw 1959

2

Har ingen koll egentligen, men om vevhusventilationen är dålig kan det bli högt tryck i vevhuset.(killgissning).

"ljushuvud"

3 Senaste redigerad av Ghia64 (2021-08-26 07:09:19)

packning har vikt in sig?

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

4

Bygeln ser lite blank ut. Är det en eftermarknads?
Dom kan behöva böjas till lite ibland så det blir bättre tryck på kåpan.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Inget problem med packningen den är både bytt och dubbelkollad, skall försöka spänna bygeln.

Vw 1966
Vw 1959

6

På kromade kåpor (vilket gud förbjude) så limmar man packningen i kåpan.
Jag har köpt krokiga eftermarknadskåpor, vi var 3 rävar som retade varandra för att inte kunna montera en ventilkåpa ;-)
Kan det komma ovanifrån?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Är du säker på att det inte är packningen vid stötstångsrör er som läcker?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

8

Ganska säker på att det är mellan topp och kåpan, skall prova att byta bygeln till en original som jag har på en reservmotor, fortsättning följer.

Vw 1966
Vw 1959

9

Jag har köpt nya "byglar" av Folkabiten - man blir överraskad hur "hårda" de är ?

10

Hur ser ytorna ut (kåpan och topp?)

Nu låter det ju inte som ditt problem då packningen är kollad och bytt, men jag hade problem med billiga no-brand packningar (gummit i korkblandningen löste upp sig, svällde och började läcka rel. omgående). Det kan ha ändrat sig då det var några år sedan men sedan dess köper jag elring istället, de var betydligt bättre kvalité och kostar i princip samma. Generellt så köper jag hellre delar där märke/ ursprung nämns. 113101483D, elring 021.644 (med en "läpp"/ lite dyrare) eller 113101481F, elring 193.216 (utan "läpp").

11

Lägg kåpan på en plan yta så får du se hur skev den är. Är det desutom en kopia så är den för låg och bygeln får inget tryck. Om det inte finns ett stämplat vw-märke på kåpan så kommer den inte att funka. Enda eftermarknadskåpor som tätar är rostfria Scat men samma kåpa finns även utan Scats logga. de flesta kåporna läcker mellan packningens baksida mot kåpan och inte mellan topp och packning. Gör rent allt och limma packningen med latexgummi på tub som är okänsligt för varm olja. Använd inte silikon som inte tål varm olja och blir som tjockt snor när den har setat några timmar.

12

Hans Landelius skrev:

Lägg kåpan på en plan yta så får du se hur skev den är. Är det desutom en kopia så är den för låg och bygeln får inget tryck. Om det inte finns ett stämplat vw-märke på kåpan så kommer den inte att funka. Enda eftermarknadskåpor som tätar är rostfria Scat men samma kåpa finns även utan Scats logga. de flesta kåporna läcker mellan packningens baksida mot kåpan och inte mellan topp och packning. Gör rent allt och limma packningen med latexgummi på tub som är okänsligt för varm olja. Använd inte silikon som inte tål varm olja och blir som tjockt snor när den har setat några timmar.

Tack, testar detta

Vw 1966
Vw 1959

13

Har följt tråden och vart nyfiken på om Hans kan ge något bra exempel på högvärdigt latexgummi på tub?

ICQ/ay

14

Jag köper mitt från en firma i Smålandsstenar. Det är på en trycksatt tub och funkar perfekt. Brukar även lägga lite mellan top och kåpa när kåpan är skev.

15

Hans Landelius skrev:

Jag köper mitt från en firma i Smålandsstenar. Det är på en trycksatt tub och funkar perfekt. Brukar även lägga lite mellan top och kåpa när kåpan är skev.

Har du något produktnamn på det du använder. Har bytt till en original spännbygel och det blev betydligt bättre,  men inte helt 100.

Vw 1966
Vw 1959

16

Hej,

Min erfarenhet säger mig att korkpackningen är svår att få tät, jag kör med dessa och har aldrig några problem med läckage mellan kåpa och topp ICQ/bs

https://vwcustomspeed.com/produkt/Venti … -Typ-1-61-

/Robert

17

Om kåpan är rak och original och korkpackningen är limmad med latextätning så läcker det aldrig. Det händer att kåporna rostar pga dålig vevhusvent och det samlas vatten i kåpan som får pyttesmå rosthål som läcker.

18

Hans,
Nu blir man ännu nyfiknare.
Vilken latexprodukt är det du använder?

19

Firman heter PP technology.

20

https://p-p.se/industri/security-gasket/

Stämmer denna sort?

21

Basmaterial:

RTV silikon - permanent, elastiskt högtemperatursilikon.

22

samma förpackning men en annan etikett.