1

Hej håller på med ett trikebygge med en AD motor.
Inget större trimmat ( inte än iallafall)
Är ännu så länge bara i planeringsstadiet med motorn
Fundera på att köra på Etanol.
Vad bör man tänka på
Har lite bröte liggandes en Engle W100 kam utväxlade vippor 1:25
Ny brytarlös fördelare med vakuum. Nu högeffektständspole.
Tänkte mig ett par Webrar IDF 40 or
Tänkte å höra med expertisen vad ni tror om det och vad bör jag tänka på.

2

knusselandblack skrev:

Hej håller på med ett trikebygge med en AD motor.
Inget större trimmat ( inte än iallafall)
Är ännu så länge bara i planeringsstadiet med motorn
Fundera på att köra på Etanol.
Vad bör man tänka på
Har lite bröte liggandes en Engle W100 kam utväxlade vippor 1:25
Ny brytarlös fördelare med vakuum. Nu högeffektständspole.
Tänkte mig ett par Webrar IDF 40 or
Tänkte å höra med expertisen vad ni tror om det och vad bör jag tänka på.

Etanol du måste mena E85  för det är svårt att finns E100
Om man inte är ute efter ersättningen till racing soppa  så skulle fortsätta med bensin
Om man kör med E85 skall man ha klart för sig att det minskar i mackar som har den ( det är även  stor skillnad på kvaliteten )
Att köra en låg kompad maskin som vw är Behöver man höja kompet rejält för det skall funka bra ( om man kollar på brasilen som har det som std bränsle ligger dom runt 10 i komp)
Sen kommer det med vad spriten gör som fräter på förgasare/ bränsleledningar/ membran 
Man bör köra elektrisk insprutning  med få rörliga delar  Är man smart så kör man med flexifuelsensor så slipper man problemen med växlande kvalitet på soppan  Eller så kan man gå en annan väg som är ännu dyrare  racing E85 med jämn kvalitet
Ps E85 drar 30% mer än bensin o och tätare oljebyten för E85 bryter ner oljan  På en vw maskin som går på gatan  skulle jag byta vid 250 mil
På min räser så byts oljan halva mängden olja(5L) varje kväll vid körning   då luktar den sprit  Varför så för att lagrena ser ut som fan när man kollar dom Bränslet är som fint sandpapper när den blandas med olja ( så är det med all alkohol bränsle )
Varför kör man med något som inte är så bra  För att det ger effekt o är billigare än racingbensin som ligger på 100kr L E85 runt 35 kr L
Sen får man själv ta ställning att  vad man vill använda  Men det kan vara bra att läsa på lite om Alkohol bränsle för och nackdelar
Att läsa igenom en instruktons bok från en flexifuel bil  är inte fel
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av doggydoggen (2021-08-28 11:21:33)

Jag tror inte ethanol försvinner, troligen tvärtom, man bygger precis en gigantisk fabrik för tillverkning av ethanol i europa, tror det var i holland?, jag har precis köpt en ethanolmotor som nu skall monteras in i bilen, viktigt är rätt slangar, 2 filter  1 före pump 100micron 1 efter pump 10micron, sen köra på tillsats som smörjer spridare, kolvar, etc, sen köra med högre inblandning av bensin, kanske var 5 tank?, detta för att hålla bränsle systemet fräscht, min motor kommer för övrigt byggas om till flexifuel givare för att då slippa fundera på vad man slår i för soppa i den, man läser och hör historier om att man lättare får repor i cyllindrar, detta problem tror jag tillägnas förgasare,där man inte får den exakta bränsle tillförseln som man har med insprutning, detta är saker jag läst och inte en erfarenhet dock, varför kör man på denna soppa?
Nu i miljö tider så kommer på sikt bensinen fasas ut är ett argument, sen för dessa fläktkylda vw motorer så har man 1 STOR fördel med att köra ethanol, mer bränsle innebär väldigt mycke bättre kylning, jag har ju köpt en ethanol motor och måste åtminstone försöka tro på konceptet ICQ/bm
Tiden får utvisa.:)

4

Jo det vat E85 jag menade. Självklart så har jag inte tänkt å köra på racesoppan på en trike.

Vad det befattar med att tätare serviceintervaller så lär det ju bli att byta olja en gång per säsong i vilket fall å det lär inte bli så himla många mil.

5 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-08-28 18:57:22)

knusselandblack skrev:

Jo det vat E85 jag menade. Självklart så har jag inte tänkt å köra på racesoppan på en trike.

Vad det befattar med att tätare serviceintervaller så lär det ju bli att byta olja en gång per säsong i vilket fall å det lär inte bli så himla många mil.

En motor med låg komp typ 7.7-1 som en bubbla motor är på  ser jag inte varför man använder E85 som ligger på 105 oktan (oktan är inte hur mycket energi i soppan)
Med den låga kompet brinner inte E85 så bra   En flexifuel bil ligger runt 10 i statisk komp
PS Hoppas du vet att man behöver större cylinder spel på dom bakre cylindrana för dom inte skall gå för varmt
Om prylana är i gott skick i vevhuset är det svårt att få dom att gå över 95 grader i oljan med bensin
Det vanligaste felet är att oljan går på baksidan av ramlagret o det blir varmt
Detta händer när lagerlägena är uppslagna av tidens tand typ mellan 7-10000 mil
När man arborrar ett block brukar tempen gå ner till rimlig nivå  (80-95gc)
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

6

Jo att man måste öka kompet visste jag .
Ja då överger jag detta mä E85 då.
Det var bara en fundering jag hade.
Motorn ska väl genomgås oxå sedan då jag inte har en aning om hur skicket är på den. Förra ägaren sa att han hade monterat nya cylindrar och bytt topparna men vem vet.
Det är likadant mä växellådan har ingen susning om skicket på den heller.
Då jag köpte triken i halvfärdigt skick

7

Förstår inte varför det inte skulle fungera i Sverige på ett sommarfordon.
Gå in på http://etanol.nu/ så har det ett utmärkt forum. Många byggen är några år då E85 skattades bort flera år. Nu är det samma kostnad att åka 95 eller E85.
Så vill du vara lite miljövänligare så är E85 ett bra alternativ. Finns en hel del info och tips på allt från trim till eko.
Ekonomi o miljö så förvärmer man både bränsle och luft för att slippa vätning av cylindrarna som är en bidragande orsak till att oljan späds. All E85 som hamnar i tråget är dåligt för milage.

221-72

8

Pendlade 12 mil om dan med en kompis som hade en 245'a med uppborrade munstycken som kördes på E85.
Och den gick som vanligt, tills det blev höst, då fick man köra med chocken länge, och den blev knepig att starta.
Så då bytte han munstycken och körde på bensin.

Så det går.
Frågan är varför om det är ett sommarfordon, bränsle kostnaden är ju inte den tyngsta utgiften.

Men PPRMicke har rätt vill man ha ut mer effekt så behöver det göras vid motorn.

"ljushuvud"

9

T2 Rookie skrev:

Gå in på http://etanol.nu/ så har det ett utmärkt forum. Många byggen är några år då E85 skattades bort flera år. Nu är det samma kostnad att åka 95 eller E85.
Så vill du vara lite miljövänligare så är E85 ett bra alternativ. Finns en hel del info och tips på allt från trim till eko.
Ekonomi o miljö så förvärmer man både bränsle och luft för att slippa vätning av cylindrarna som är en bidragande orsak till att oljan späds. All E85 som hamnar i tråget är dåligt för milage.

Om något drar 30%  bör det bli 30 mer avgaser
Bensin är det 14 kilo luft till 1 gram bränsle   E85  är 8.8 kilo luft till 1gram bränsle
Så funkar E85   om man räknar upp dom tätare oljebytena o kortare körsträcka  Det som är mycket viktigt med en E85 motor att man inte kör korta sträckor  för då förorenas oljan med spriten  Olje tempen måste ligga över 80 gc under en längre tid för man skall koka ur spriten i oljan
Det finns en andleding att biltillverkare slutade med E85  Därimot kör man E100 är det skillnad
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

Fanns väl ingen biltillverkare som byggde någon E85 bil/motor.
Orsaken till att intresset blev svalt är pga den usla politik som utövas. Skulle man se till att E85 alltid är 35% billigare än 95 så skulle det finnas/funnits incitament för att bygga dedikerade motorer.

Micke jag respekterar din kunskap om motorer. Kan inte du redovisa hur effektiviteten ökar i en motor med ökat statiskt kompressionsförhållande.

221-72

11

PPRMicke skrev:
T2 Rookie skrev:

Bensin är det 14 kilo luft till 1 gram bränsle   E85  är 8.8 kilo luft till 1gram bränsle
Så funkar E85   om man räknar upp dom tätare oljebytena o kortare körsträcka  Det som är mycket viktigt med en E85 motor att man inte kör korta sträckor  för då förorenas oljan med spriten  Olje tempen måste ligga över 80 gc under en längre tid för man skall koka ur spriten i oljan
Det finns en andleding att biltillverkare slutade med E85  Därimot kör man E100 är det skillnad
/// M

Du menar 1kg bränsle va? Annars tror jag din motor går lite snålt.... 14.7/1 är väl stökiometriska förhållandet mellan luft och bensin

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

12

ant skrev:
PPRMicke skrev:
T2 Rookie skrev:

/// M

Du menar 1kg bränsle va? Annars tror jag din motor går lite snålt.... 14.7/1 är väl stökiometriska förhållandet mellan luft och bensin

Nä det är gram
hur mycket bränsle kan vissa saker dra ta en motor på 2332 cc som lämnar 300 hk kör 402 m då går det åt 0,42 l  sådan maskin suger isig cirka 22000 kg luft på en sådan sväng blandnings förhållande 13.6-1 med ett varvtal av 8400

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13

22000 kg luft.... hur mycket volym motsvarar det? 1 kg = liter...
Tro fan luftfilter dvs motståndet har betydelse... vad har man på en dylik motor? Stort pappersfilter? Och hur länge lever ett dylikt?

Jädra intresant dylikt,..
Vi har en saab 9,5 2,3 bifuel... men har inte kört på E85 på flera år pga priset på drickan... även om att turbo effekten ökar.. tror det e 35 isch hästar...185-220... e ju bara en bruksbil.... men visst har man en bra botten del, och turbo och ett bra styrsystem... och vill jobba med det så e kanske spriten en väg att gå...

Berätta gärna mer... ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

PPRMicke skrev:
ant skrev:
PPRMicke skrev:

/// M

Nä det är gram
hur mycket bränsle kan vissa saker dra ta en motor på 2332 cc som lämnar 300 hk kör 402 m då går det åt 0,42 l  sådan maskin suger isig cirka 22000 kg luft på en sådan sväng blandnings förhållande 13.6-1 med ett varvtal av 8400

Hur räknar du? För att få fram dessa siffror?

15

Micke jag respekterar din kunskap om motorer. Kan inte du redovisa hur effektiviteten ökar i en motor med ökat statiskt kompressionsförhållande

Rent matematiskt så fallerar samtliga beräkningar
402m borde gå på ca 11s  stage ca 1s  har förenklat lite så att. 
Burn, stage och repan går på 12s på fullvarv (8400rpm).

12s på maxvarv 8400rpm. För att få varv per s istället för min så delar vi varvtalet med 60 vilket blir 140 varv per s (rps). 12s x 140rps =1680 motorvarv på hela repan.
Motorn var på 2.3l så den volymen suger den i sig per kamaxelvarv. Så på ett motorvarv suger den i sig halva cylindervolymen dvs 1.15l
1680x1.15=1932 liter luft dvs 2m3
Luft har en densitet på ca 1.2kg/m3 dvs 2.4kg luft förbrukar maskinen på repan

Har förenklat så att allt ovan är:Sugmotor på 2.3l på 300hk som går på maxvarv 8400rpm i 12 sekunder med en fyllnadsgrad på 100%

Felkällor:
Genomsnitts varvtalet är lägre än max rpm
Genomsnitts fyllnadsgraden kanske är högre
Det kanske behövs en turbo eller kompressor för att få ut 300hk vid 8400rpm (säg att du snittar en bar i överladd dvs 200% fullnadsgrad så blir det 4.8kg luft på repan)

221-72

16

Micke jag respekterar din kunskap om motorer. Kan inte du redovisa hur effektiviteten ökar i en motor med ökat statiskt kompressionsförhållande

Den stökiometriska blandningen är för bensin cirka 14,7 delar luft till 1 del bränsle uttryckt som massandelar.  Dvs 14.7kg delar luft till 1kg bensin.

Påstående:
Om något drar 30%  bör det bli 30 mer avgaser! Vi har snuddat vid ämnet förut och jag delar inte din uppfattning.

0.42l på en repa är ca 0.315kg i ditt fall bensin med densitet på ca 0.75kg/l
Med ditt blandningsförhållande 13.6-1 så blir det 4.28kg luft som förbrukas (13.6x0.315). Det motsvarar ungefär 3600l.  3.6m3

Min fråga kvarstår
Kan inte du redovisa hur effektiviteten ökar i en motor med ökat statiskt kompressionsförhållande?
Den är ytterst relevant då man jämför olika bränslen.

221-72

17

Respekt! Duktiga killar här ICQ/bs  ICQ/bs

18

Frågorna är många men svaren få...