1 Senaste redigerad av speedwagen (2021-08-15 12:13:12)

Slutet för veteranbilar ?


Har man facebook kan man numera läsa om olika myndighetern som börjat klassa äldre import och export fordon som miljöavfall och ska därför skrotas, trodde först det var ett skämt men nu verkar miljömänniskorna ha dragit igång nått som antagligen blir större än vad dom tänkt..

Kopierat från old cars älekärr ab:s facebook.

Viktig Info till dig i detta land som avskyr Myndighetsmissbruk , Maktmissbruk , Rättsövergrepp , mm och Uppskattar , Älskar , Har passion för , Lever för vårt rullande kulturarv i form av Veteranfordon i alla de slag .

Jag som driver mitt enmansföretag som USA-bilsimportör fick in två Containrar till Göteborgs hamn med vardera tre bilar i varje Cont före påsk i våras. Även en annan privatperson fick hem en trebils-container samma vecka .
En av mina två containrar blev tullklar efter tre veckor den 19e april.

Jag blev dagen efter uppringd av en handläggare på Miljöskyddsavdelningen på Länstyrelsen i Göteborg där han berättade att han fått ett vad han sa Tips från en Tulltjänsteman i Stockholm. Tulltjänstemannens ” Tips ” bestod i några halvdassiga bilder som någon annan tulltjänsteman i Göteborg tagit när mina bilar lastats ur containern på terminalen i Gtb . Och vad Länstyrelsens Miljöskydds-handläggare ansåg med bestämdhet var att mina tre bilar är Avfall .

Och hans fråga till mig på telefonen var om jag hade tillstånd att importera miljöfarligt AVFALL ?? Om jag inte hade detta tillstånd skulle jag besvara 9st mestadels idiotiska frågor och dessa svar skulle vara honom tillhanda inom TRE dagar ! Annars skulle jag bli kontaktad av Göteborgs Stad och då skulle jag inte få det så kul framförde han . Min sista fråga till Handläggaren på Länstyrelsens Miljöskyddsavdelning i Gtg var : Vem är det som avgör om mina Veteran , Historiskt intressanta Samlarbilar är AVFALL ??  Svaret jag fick var att det är han själv som Handläggare på Länstyrelsen som avgör om bilarna är Avfall eller inte !!

Därefter kontaktade jag ACCS , MHRF , mfl och informerade om vad som hänt , blev sen 3 dagar senare uppringd av Richard Kvick , Borlänge som fått vetskap om allt och nu erbjöd sig att bli ombud helt Ideellt både för mig och den andra privatpersonen som även han fått en av hans tre bilar på milöhandläggarens bord.

Richard har sedan april lagt ner mängder av timmar med ca 500 sidor i mailkonversationer och telefonsamtal till berörda myndighetspersoner ,mm för att påvisa att dessa 30 år eller äldre Kulturhistoriskt intressanta Samlar fordon inte berörs av Länstyrelsens Tolkningar och Tyckanden enligt div lagar förtydliganden mm från bla Transportstyrelsen . Och samtidigt har även MHRF , ACCS , plus en rad andra motororganisationer jobbat på sitt håll med detta .

Men den 27e juli kom beslutet från HANDLÄGGAREN och dennes CHEF på Länstyrelsens Miljöskyddsavdelning i Gtb :
Alla våra 4 bilar: 1957 Ford Failane 500 , 1959 Buick Lesabre Flattop , 1959 Dodge Coronet , 1959 Ford Sunliner Convertible ska Skrotas och Destrueras inom 4 veckor.

Härmed börjar vi att besvara dessa statligt anställda ( utan tjänstemannaansvar givetvis ) , skatteavlönade , Fejk-miljöräddande individer med ett reportage på TV4 Nyheterna nu i helgen vet ej om det sänds i morgon Lördag 14/8 eller på Söndag 15/8 morgon eller kväll . Går även att se I efterhand på TV4 eller Soc medier .
En Facebook sida med mer info och detaljer om detta kommer ut vilken dag som helst . Och som ni nu förstår där ute i landet gäller detta inte bara mig som egenföretagare och min nu kompis i samma situation utan ALLA i detta land som uppskattar dessa kulturhistoriska samlarfordon och allt därtill berörda saker tillställningar , folks intressen och engagemang . Har även fått information från mitt försäkringbolag att mitt sk rättsskydd i min företagsförsäkring inte gäller om jag blir angripen av en myndighet och att det skulle bli domstolsmål av ärendet . Ut över det även fått information att om det skulle bli domstolar där vi skulle vinna målen så får vi själva betala hela advokatnotan , terminalhyror för bilarna där de står , mm , Kan ju även sluta med att man blir åtalad för att ha importerat miljöfarligt avfall från USA utan tillstånd !

Så vad tycker ni ?

Ska VI göra nåt eller ska skrivbordsmupparna få fortsätta deras miljöräddningsexpriment
Deras politiska agenda och tillhörighet kan ni säkert räkna ut själva .
Börja med att titta på TV4 Nyheterna nu i helgen 14-15/8

Hälsngar från en vanlig , Jävligt förbannad , Gnetande, skattebetalande småföretagare som fått en KNIV I RYGGEN av inkompetenta skrivbordsmuppar som totalt ignorerat en rad grundläggande lagar i detta land .

ICQ/aq DELA så mycket som möjligt !! ICQ/aq

OBS INGA OSAKLIGA KOMMENTARER OCH ÖPPNA PERSONANGREPP EFTERSOM DET SLÅR TILLBAKA MOT OSS !!

Här kan man hjälpa till med arbetet att stoppa dessa myndighets
personer :
https://www.gofundme.com/f/stoppa-lnsst … 1344b16f36

Från mhrf

https://mhrf.se/naturvardsverket_stoppa … 5OwigUqzh0

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

2

Richard Kvick is organizing this fundraiser.
Created 2 days ago
Accidents & Emergencies
På grund av olyckliga beslut som fattats av Länsstyrelsen samt Tullverket, baserat på vägledning från Naturvårdsverket, riskerar oräkneliga entusiastbilar att klassas som avfall. Just nu pågår en process med flertalet berörda privatpersoner, samt firmor, där importerade entusiastbilar fastnat i tullen, detta då Länsstyrelsen bestämt att de är avfall - inte bilar. Detta trots att Handelskammaren slagit fast att det är bilar - och inte avfall - samt att dessa bilar skall förtullas.

De berörda parterna får ingen rättslig hjälp, och om inget görs riskerar detta bli prejudikat, alltså vägledande för framtida ärenden. Just nu görs ideella insatser, dels av privatpersoner, men också från berörda i motorbranschen, där fokus ligger på att vända hela denna process. Vårt syfte med denna insamling är att få ihop tillräckliga medel för att hjälpa de berörda med rättsligt stöd och advokathjälp. Det är oerhört viktigt att dessa ärenden vänds till bilägarnas fördel, då vi annars kan stå inför en situation där import och renovering av entusiastbilar är mer eller mindre omöjlig.

Vill du läsa mer, se denna länk:

https://mhrf.se/naturvardsverket_stoppa … och_export

Se även reportage från TV4 15 augusti :

https://www.tv4.se/artikel/2LGIeBE6fzmU … wghLwaDldw

Här är den vägledning Naturvårdsverket publicerade i oktober 2020. Avsikten var och är att stävja export av farligt gods, dolt i skrotbilar. Gott så, men tyvärr lade man till på sista raden att vägledningen även gäller vid import. Dessa råd ligger nu delvis till grund för de beslut Länsstyrelsen fattat gällande importbilar som fastnat hos tullen.

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- … m1Y2NJ-mTo

Ytterligare viktigt information: distribution av insamlade medel kommer redovisas till fullo, vi kommer alltså visa var pengarna används till rättsligt hjälp.

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

3

Nu är det "bara" bilar som räknas som avfall som inte kan importeras, körbara blanka bilar är det inget problem med.
Men det är ju illa nog.

MHRF har haft en dialog och en förändrad vägledning är på G:

https://mhrf.se/omarbetad_vagledning

"ljushuvud"

4

Naturvårdsverket:
Mindre reparationsbehov
Bilar och andra fordon som efter mindre reparationer kan bli trafikdugliga är i vissa fall möjliga att exportera som begagnade fordon. Mindre reparationer är exempelvis att vindrutan eller lyktor och lampor är trasiga. Det kan också handla om att batteriet saknas eller att någon pedal behöver bytas ut.

"Någon pedal som måste bytas ut"  ICQ/bj Då ser man vilken nivå de ligger på med vad anses vara ett renoveringsobjekt..

5

Undrar vad dom skulle anse om skogsvraken som blir körbara bilar igen?  ICQ/bc

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

6

Naturvårdsverket "glömde" ta med undantaget för veteranbilar när det översatte.


Naturvårsverket:
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- … e-fordon-/


Eudirektivet: Sök på Vintage i PDF'n
https://ec.europa.eu/environment/pdf/wa … es9_en.pdf


Detta har gällt sen 2011, så jag undrar om det inte kan vara lite personkemiproblem , som gjorde att tullare "skvallrade" för Länstyrelsen.
Som i sin tur tolkade naturvårdsverkets vägledning.

MHRF har haft en dialog och en omarbetad vägledning är på remiss, men det har ju varit semestertider.
https://mhrf.se/omarbetad_vagledning

"ljushuvud"

7 Senaste redigerad av Dizzycap (2021-08-16 17:53:27)

Känns ju faktiskt sjukt rimligt att man vill pröva detta regelverk för att få vägledning.
Hur fasen ska ett vattentätt regelverk se ut där man säkerställer att länder faktiskt inte exporterar sopor till varandra under falsk flagg tycker ni?
En bil som skrotats får inte exporteras som hel bil, ens om det är en veteranbil.  Ska vi ta gamla veteranbilsdefinitionen om ”äldre än 30 år” så skulle en skrotfirma kunna ta skrotpremien på en veteranklassad 89:a Camry, fylla den med elskrot och sedan sälja den till en målvakt i Rumänien som raskt sänker den i närmaste gruvhål.  Det omvända gäller naturligtvis också.  Och visst är det hyggligt med mycket avfall på en ”reservdelsbil” i slitdelar som skall bytas ut.  Fjädrar och dämpare, Bromsbackar/koppling (med asbest).Genomrostad motor som hamnar på skroten. Ramen är väl bara att slänga om man köpt en reservdelsbil utan papper.

Som sagt, fan inte lätt att vara tjänsteman, och regelverket har ju ett uppenbart gott syfte.

1968 912
1956 Oval

8

Som jag förstått det så har han tagit in bilarna som klassiska och ska då betala 12% moms. Regelverket säger då att bilarna ska vara körbara vilket de inte är.

Om detta stämmer så är det troligen detta som triggat tulltjänstemannen och sedan har det rullat på.

Samtidigt med detta är det flera som rapporterar om att det går alldeles utmärkt att importera fordon i olika skick utan problem.

Something is a little bit fishy

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Svwerker skrev:

Som jag förstått det så har han tagit in bilarna som klassiska och ska då betala 12% moms. Regelverket säger då att bilarna ska vara körbara vilket de inte är.

Om detta stämmer så är det troligen detta som triggat tulltjänstemannen och sedan har det rullat på.

Samtidigt med detta är det flera som rapporterar om att det går alldeles utmärkt att importera fordon i olika skick utan problem.

Something is a little bit fishy


Står inte i Tullen regelverk att bilar ska returneras bara betala full moms och tull, ifall de inte uppfyller kraven.
https://www.tullverket.se/sv/privat/var … 109a3.html


Det är naturvårdverkets vägledning som ställer till det. Jo det gäller import också står längst ner.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- … e-fordon-/


Men MHRF har haft en dialog och förhoppningsvis är rättning på väg.
https://mhrf.se/omarbetad_vagledning.

"ljushuvud"

10

Mr 56 skrev:
Svwerker skrev:

Som jag förstått det så har han tagit in bilarna som klassiska och ska då betala 12% moms. Regelverket säger då att bilarna ska vara körbara vilket de inte är.

Om detta stämmer så är det troligen detta som triggat tulltjänstemannen och sedan har det rullat på.

Samtidigt med detta är det flera som rapporterar om att det går alldeles utmärkt att importera fordon i olika skick utan problem.

Something is a little bit fishy


Står inte i Tullen regelverk att bilar ska returneras bara betala full moms och tull, ifall de inte uppfyller kraven.
https://www.tullverket.se/sv/privat/var … 109a3.html


Det är naturvårdverkets vägledning som ställer till det. Jo det gäller import också står längst ner.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- … e-fordon-/


Men MHRF har haft en dialog och förhoppningsvis är rättning på väg.
https://mhrf.se/omarbetad_vagledning.

Nej men bara för att det inte står i regelverket så menar jag att man kunde varit lite smidig.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Svwerker skrev:
Mr 56 skrev:
Svwerker skrev:

Som jag förstått det så har han tagit in bilarna som klassiska och ska då betala 12% moms. Regelverket säger då att bilarna ska vara körbara vilket de inte är.

Om detta stämmer så är det troligen detta som triggat tulltjänstemannen och sedan har det rullat på.

Samtidigt med detta är det flera som rapporterar om att det går alldeles utmärkt att importera fordon i olika skick utan problem.

Something is a little bit fishy


Står inte i Tullen regelverk att bilar ska returneras bara betala full moms och tull, ifall de inte uppfyller kraven.
https://www.tullverket.se/sv/privat/var … 109a3.html


Det är naturvårdverkets vägledning som ställer till det. Jo det gäller import också står längst ner.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- … e-fordon-/


Men MHRF har haft en dialog och förhoppningsvis är rättning på väg.
https://mhrf.se/omarbetad_vagledning.

Nej men bara för att det inte står i regelverket så menar jag att man kunde varit lite smidig.

Nu står det som gäller i naturvårdsverkets vägledning, läs den.

Det verkar som nån tullare tipsade visst länsstyrelsen, så visst nån personkemi kan finnas i bakgrunden.
Det har ju gått att ta in veteranbilar sen 2011  då direktivet trädd ikraft.
2017 åkte en tysk dit vid export, sen skull det ses över, men inget har hänt tills nu.
Vi får se hur det går.

"ljushuvud"

12 Senaste redigerad av D3w1l (2021-08-17 17:16:10)

Han som representerar det målet skrev ut att dom hade tagit in bilarna på 12% skatt ist för 25%.
Vad det gör för skillnad har jag dålig koll på.
Är det någon här som har koll?

Tomato Potato
Dyslexiker..

13

D3w1l skrev:

Han som representerar det målet skrev ut att dom hade tagit in bilarna på 12% skatt ist för 25%.
Vad det gör för skillnad har jag dålig koll på.
Är det någon här som har koll?

I det här fallet ingenting, 12% Moms och slippa tull för det är ett samlarfordon, problematiken är tullens jobb.

Har inget med detta problem att göra.

Och miljöfarligt avfall är som det här tolkas som är naturvårdsverket som sen Länsstyrelsen läser deras vägledning och tolkar.

"ljushuvud"