Har för mig att det ska finnas två olika längder på 12 volts generatorer till typ 1? Stämmer det.
Stämmer. Till typ1 och 2.
3 2021-08-14 15:39:40 Senaste redigerad av Firken (2021-08-14 15:50:00)
Bra! Vad är skillnaden i längd på generatorhuset? Har någon möjlighet att mäta längden på en typ 2 generaror.
Vad är anledningen till att det är skillnad på längden?
Mer effekt på den som är längre.
Jag antar att fläktkåpan sitter på samma plats på typ 1 och 2, hur kompenseras då för den längre typ 2 generatorn? "Djupare" remskiva på vevaxeln, annan fästplåt för generatorn mot fläktkåpan? Spårningen för fläktremmen kan ju inte bli rätt annars.
Jag har en typ 4 motor med en hembyggd konvertering till typ 1 kylning. Jag har aldrig använt det tidigare, har haft det i många år. Nu håller jag på att sätta ihop motorn och satte dit generatorn som jag inte är säker på följde med. Märkte direkt att spårningen mot vevaxeln diffar 2-3 cm.
Pratade med han som byggt kitet och han mindes med säkerhet att han inte hade modifierat någon generator utan kört med en standard, förmodligen då en typ 2 generator.
Typ1 är på 30Ah och typ2 på 38 Ah som dessutom är ca: 12mm längre. Den runda kåptallriken är också försänkt in i fläktkåpan på 38 Ah och har en annan dubb mot fläkthjulet. Allt måste lira annars linjerar inte remmen. För 38Ah bör man ha ett passande laddrelä som är svårt att få tag i. Enklast är att skippa 38Ah och sätta dit en 30Ah generator med typ1 relä. Detta gäller alltså för typ1 motorn oavsett bubbla eller buss.
Ok, jag får försöka få tag på en 38 Ah. I detta fall blir det att köra med plan kåptallrik eftersom jag behöver få ut remskivan. Som det är byggt hamnar remmen nu i bak kant på locket för vevhusventilation/oljepåfyllning med 30 amperare.
Finns det även kåptallrik som bygger utåt?
Har inte sett en sån tallrik. Kolla på tradera där är en kille som har lagt ut en 38Ah bussgenerator flera gånger.
Bara för att vara den som är den så mäter man inte generatorer i ampertimmar (Ah) utan i amper (A).
Ah är ett mått på strömuttag per tidsenhet och A är strömuttag utan begränsning i tid.
Ali G
Och för att verkligen vara dryg så är "Amper" ett gammalsvenskt ord för "skarp", "frän", "skärande" etc.
Det ska inte förväxlas med Ampere, SI-enheten för elektrisk ström, vilken är uppkallad efter fysikern André-Marie Ampère.
...nämnde jag att Amper också är namnet på en mindre flod i Bayern?

12 2021-08-15 21:41:28 Senaste redigerad av mettis (2021-08-15 21:43:58)
Jag har en 38 amp generator liggande.
PM mig ?
Jag har även byggt om typ4 med hemsvetsade kåpor, samt 38 amp generator..
För länge sedan sålde jag motorn uppåt landet ;-)