26

Herr Fogg.... jag har i nån hörna två stycken lemmertz snobbringar som är i kromat stål o 15" från en -56:a Ghia.... de är något smalare än aluvarianten.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

27

25hpman skrev:

Herr Fogg.... jag har i nån hörna två stycken lemmertz snobbringar som är i kromat stål o 15" från en -56:a Ghia.... de är något smalare än aluvarianten.

Njaee,  Ghia har jag svårt att tro att det skulle vara.
Jag har ägt två tidiga -56 Ghior varav en enägarsbil med allt original inkl  5 snobbringar i aluminium. (se bild nedan då den var ny)
Har även haft  några Lemmerz aluminiumringar stämplade 55.

Fälgar blev ju 15 tum oktober 1952 på Zwitter. Således 15 tums snobbringar på cab.
Och 1955 på keps-lyxbuss.

Vad jag känner till så var det bara barndoor lyx som hade kromade stålringar.
Och vissa split cabbar och i båda fallen var det 16 tum.

Dina ringar skulle möjligen kunna vara till Zwitter då de hade en hel del special.
Titta på vad det är för årtal och Lemmerz nummer.
Ringarna behöver ju faktiskt inte vara VW.

Post's attachments

20210603_205608.jpg, 530.26 kb, 1959 x 1102
20210603_205608.jpg 530.26 kb, 145 downloads since 2021-06-03 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

28

Måste erkänna att jag kände lite glädje, när jag såg att cabben inte var såld.

https://www.blocket.se/annons/skane/vol … k/95863958

Är jag en dålig människa då? :-)

"ljushuvud"

29

I annonsen finns ju telefonnummer till "Kaj" som har renoverat bilen. Nån som vet vem det är?

30

Han finns väl här på forumet

31

Kajjan. Var/är? med i bugpeople i Blekinge

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

32

Kaj ska väl inte lastas för prissättningen, hoppas han fick betalt får sitt arbete bara.

"ljushuvud"

33

Phileas Fogg skrev:
25hpman skrev:

Njaee,  Ghia har jag svårt att tro att det skulle vara.
Jag har ägt två tidiga -56 Ghior varav en enägarsbil med allt original inkl  5 snobbringar i aluminium. (se bild nedan då den var ny)
Har även haft  några Lemmerz aluminiumringar stämplade 55.

Fälgar blev ju 15 tum oktober 1952 på Zwitter. Således 15 tums snobbringar på cab.
Och 1955 på keps-lyxbuss.

Vad jag känner till så var det bara barndoor lyx som hade kromade stålringar.
Och vissa split cabbar och i båda fallen var det 16 tum.

Dina ringar skulle möjligen kunna vara till Zwitter då de hade en hel del special.
Titta på vad det är för årtal och Lemmerz nummer.
Ringarna behöver ju faktiskt inte vara VW.

Sen kan du ju ha missat något med...

De är märkta med 4/57 och 9982, redigt fint krom, inte nåt blekblankt aluminium. ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

34

Vi tar de igen då.
Karmannbyggda bilar (Cab och Ghia) har släta glanseloxerade Lemmerz aluminium snobbringar märkta 9981 fram till circa 1960. Därefter 9810 fram till ca 1963.

Min tidiga orörda -56 Ghia hade alla 5 original aluminium snobbringar kvar.
Likaså har lyxbuss aluminiumringar 1955-ca 1963.
Dock har barndoor kromade 16 tum stålringar.

Dina ringar är till någon annan Tysk bil.
Finns ju de som försöker sälja diverse kromade Lemmerzringar så som till VW. ICQ/ah
Passar inte svaret så får du Googla.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

35

Har ni sett denna? Den har ju inget med denna tråd att göra men det vore kul att höra vad expertisen säger, vad är detta för årsmodell.

https://oldbug.com/jackwhite47.htm

36

NoVW skrev:

Har ni sett denna? Den har ju inget med denna tråd att göra men det vore kul att höra vad expertisen säger, vad är detta för årsmodell.

Riktig Frankenstein bubbla. Id-plåten verkar ju dock vara stämplad 1947.
Inget karossnummer, fel bottenplatta, fel på fel på fel...
Finns inte mycket positivt att säga om den faktiskt, fler fel än rätt kan man sammanfatta det hela.

37

NoVW skrev:

Ett praktexempel på hur lätt det varit och är för VW-folk att mygla med identiteter på gamla chassi och karosser. Den som inte råkat ur för detta kan ju räcka upp handen..

Är ju ingen expert så får ej var med och gissa men jag anar bestämt... ICQ/ae

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

38

En HPD Fusksplit.
Men den är ju ärligt presenterad, så det är upp till köparen att bestämma värdet.
Hoppas verkligen att färgen inte är original ;-)

"ljushuvud"