1 Senaste redigerad av mettis (2011-08-22 15:42:55)

Jag har ett par IDA som suttit på en 1835 med följande bestyckn:

Halsring 38mm
H-munst 160
Luft 180
E-rör F2
Lågfart 55H10 - men dessa är tennlödda och borrade så det stämmer nog inte...(skall kolla närmare sedan)
Har nu kollat med 0,5/0.6mm borr som "tolk", och det stämmer med 0,55 (troligen har man testat att borra upp?).

Kam FK89, fullportade toppar 42/37mm och nu byter jag vev från 69mm till 74mm (1968cc)
Topparna har 49cm förbränningsrum vilket ger rättså lågt komp (9,4 : 1 med 1,4mm vändhöjd) så vanlig bensin blir det.

Svwerker brukar ju ha tips och åsikter...och har själv 1835/IDA... ;-)

Tja, jag skall ju testa om någon vecka, men skulle vara intressant med synpunkter/erfarenheter ?

2

Nä Mettis, jag har 1776 men det skiter nog förgasaren rätt mycket i. Det ända den bryr sig om är vilket luftflöde som passerar, hur mycket samt i vilken hastighet. vad som orsakar detta ärom fullständigt egalt.  Default/lol

Du ska nog ha en större halsring och bestycka efter det. En 42 i halsring vill den nog ha och det ger 175 i huvud. Luft skulle jag satsa på det du har, då får man mindre luftbroms av soppan och riskerar inte att den går magert, får du för svarta stift på höga varv så kan du gå upp. Tänk på att luftens verkningsområde är över 5000 varv.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Funderar själv lite över hur jag bör bestycka mina ida 48 or som har 37 venturi och f7 rör ( 2176 med 044 std toppar )

som jag funderar bör jag köra ca .55 lågfart ca 160 main och 180/190 luft?
jag kör hellre lite för fett än för tunnt då det är en daily driver och inte en 402m raket ICQ/ad

känns ovan som vettigt i era ögon ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

4

Jag skulle nog börja med 155 i huvud, resten kan nog funka men ett F11 kankse behövs, min 1776 tvekade, bluddrade vid gaspådrag med F7.

Med de topparna kommer du att få ut ca 130 hk, Vad har du för kam?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av Nobbe (2011-08-22 06:50:50)

Hej Tack för snabbt svar, har en engle w125 kam ( kanske lite het för gatan..... men man får se hur det går när man börjar köra lite.... ) 
glömde även nämna "mini wedgeport på 044"....

Tror du man skulle tjäna mkt på att gå upp i venturi ? och vad skulle du rekommendera då?
eller matchar 37 venturi ganska bra mot dessa 044 toppar ?

6 Senaste redigerad av Svwerker (2011-08-22 13:06:40)

Ok med mini wedge så kickar du upp effekten några steg, har inte i huvet vad de flödar men oavsett så tjänar du en hel del på att göra om ventilsätesjobbet. Skulle inte förvåna mig om du får 10 cfm mer på det. Det är billig effekt.

En halsring på 40 skulle nog inte vara fel en då får du följa upp med huvud på 165 till att börja med.

Ali G

7

Tackar !
:=) jag kommer nog att köra med 37 halringen i höst och sen antar jag man får lämna den till nån som har verktygen för att justera / köra den i bänk.

men iom att de är en daily driver så behöver jag inte heller plocka ut den sista effekten ICQ/ad

Det är alltid skönt att se att man inte är helt ute och simmar med vad man ska beställa för munstycken :=)

8

Nobbe skrev:

jag kör hellre lite för fett än för tunnt då det är en daily driver och inte en 402m raket ICQ/ad

Tänkte på detta. Maximal förbränning ger lägsta förbrukningen men inte max effekt.
Maxeffekt får man vid lite fetare blandning så det är win-win.

Om du ska bänka den se till att den som kör den har koll på att den inte går magert. Stiften ska vara åt det mörka hållet.

Ali G

9 Senaste redigerad av Nobbe (2011-09-03 20:33:29)

Fortsätter och kidnappar denna tråd :=)

konfig:
2176cc 044 wedgeporttoppar (42mm insug) weber ida 48
holley blå pump
37 venturi
55 lågfart
155 högfart
170 högfart luft
f11 emulsionsrör

precis ökat till 4 psi soppa tryck från 3.2 psi tycker de hjälper till lite ?
tändning 29 grader på 009 fördelare fullt utväxlad

Den går riktigt bra på 1 an då varvar den ur på en gång utan att protestera nånstans....
när man kastar i 2 an går de de flesta gångerna bra genom hela registret men inte alltid.
men när det börjar bli last på den på 3 an så missar den. och då släpper jag diekt så går den rent igen, växlar jag sedan upp till fyran drar den bra upp till gissningsvis 4000 rpm sen sker samma sak, den missar och lever rövare när den har " last" och mer än 50% gaspådrag och då är de bara o släppa igen och hålla sig på lågfartskretsen och då går den bra...

stiften ser svarta ut, dvs de går fett ? men då det är en daily driver tror jag det kommer mest från att lågfarten är lite påställd.... och det är där jag mestadels huserar...
det känns som att jag går tunnt på huvud munstyckena ? har provat ett par 170 main som jag har men då drar den inte alls på toppen..... men det är iofs 0.15 upp kan vara ett för stort steg....

Är det så att jag behöver ett par 160 main? 180 luft ?
kan det vara så att jag "blåster ut stiften" ? och att jag behöver en starkare tändspole ?

vad bör jag felsöka ?

10

Tycker att det låter som om den går fett långt upp. Det tyder på att luftmunstycket är för litet. Luften ska ju bromsa upp soppan så att den inte går fett. Stoppa i 200-210 luft och testa.

Tycker nog att du borde gå upp i halsring till 40 och ett 165 huvud för att följa upp med.

Annars funkar det såhär i grova drag (det verkar du ha koll på men det finns andra som kanske vill veta).
Upp till 3000 går den på lågfarten, lågfartshållaren spelar oxå in då det fungerar som ett luftmunstycke för lågfarten, främst i området från runt 2500.
Mellan 3000 och 5000 är det främst huvudmunstycket och över det luftmunstycket.

Det ger en bra bild av vad man ska angripa när man har problem. Detta är väl nästan ända gången en varvräknare är bra att ha, förutom när man ska ställa in tomgången.  ICQ/ag

Ali G

11

ska prova köra 200 luft :=)
och äntligen har jag ett argument man kan ta med frun varför jag behöver en 5" autometer varvärknare ICQ/ad

finns det nån regel på luft kontra soppa ? som jag sett det verkar det som att luft alltid är större än main,
är det en oskriven regel ? eller finns det tillfällen när luft kan vara mindre än main ?

12

Vilken höjd har du på flotörena( Skall vara 5.5-6mm) när du ökar soppa trycket ändrar du höjden på flotörena och bränsle/luft blandningen ändrar sig
Vilka nålventiler har du i fuggarna.  Som är mycket viktigt  du bör ha i mellan 2,50 till 3,00 för det skall bli rätt mix av bränsle /luft http://www.geneberg.com/product_info.ph … cts_id=973

Det kanse skulle vara lättare om du skafade en sådan här http://www.hqtec.se/pc-74-3-mtx-l-bredbandslambda.aspx
Jag vill inte vara dum men jag har aldrig lyckas att få till bestyckningen på en fugg till 100% utan en bredbandslamda
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Nobbe skrev:

Fortsätter och kidnappar denna tråd :=)

konfig:
2176cc 044 wedgeporttoppar (42mm insug) weber ida 48
holley blå pump
37 venturi
55 lågfart
155 högfart
170 högfart luft
f11 emulsionsrör

precis ökat till 4 psi soppa tryck från 3.2 psi tycker de hjälper till lite ?
tändning 29 grader på 009 fördelare fullt utväxlad

Den går riktigt bra på 1 an då varvar den ur på en gång utan att protestera nånstans....
när man kastar i 2 an går de de flesta gångerna bra genom hela registret men inte alltid.
men när det börjar bli last på den på 3 an så missar den. och då släpper jag diekt så går den rent igen, växlar jag sedan upp till fyran drar den bra upp till gissningsvis 4000 rpm sen sker samma sak, den missar och lever rövare när den har " last" och mer än 50% gaspådrag och då är de bara o släppa igen och hålla sig på lågfartskretsen och då går den bra...

stiften ser svarta ut, dvs de går fett ? men då det är en daily driver tror jag det kommer mest från att lågfarten är lite påställd.... och det är där jag mestadels huserar...
det känns som att jag går tunnt på huvud munstyckena ? har provat ett par 170 main som jag har men då drar den inte alls på toppen..... men det är iofs 0.15 upp kan vara ett för stort steg....

Är det så att jag behöver ett par 160 main? 180 luft ?
kan det vara så att jag "blåster ut stiften" ? och att jag behöver en starkare tändspole ?

vad bör jag felsöka ?

Precis som du själv skriver så skulle jag prova att gå upp ett eller två steg på huvud, det har hjälpt mig vid samma symptom.

14

Nån som har några bra kontakter för att justera weber / vw norr om dalälven ? ICQ/ab helst inom en radie på 30 mil från sundsvall typ :=)
ska de bli riktigt bra lär man behöva rätt utrustning, och lika bra egentligen att lämna in den till nån som har rätt grejer för att justera den rätt!
lär kosta en slant men att mixtra med nålventiler halsringar munstycken osv drar snabbt iväg i $$ det med.....

15

den gick sämre med 190 huvud så då går den nog tunnt på main
ska prova lägga upp den på 160 main...

16

Leif Lindell i jättendal...... 0652-13215 eller 076-3600188
pensionär och en motorguru av rang....

17

Nobbe skrev:

Nån som har några bra kontakter för att justera weber / vw norr om dalälven ? ICQ/ab helst inom en radie på 30 mil från sundsvall typ :=)
ska de bli riktigt bra lär man behöva rätt utrustning, och lika bra egentligen att lämna in den till nån som har rätt grejer för att justera den rätt!
lär kosta en slant men att mixtra med nålventiler halsringar munstycken osv drar snabbt iväg i $$ det med.....

Nyrönen i Åmot har rullande landsväg och kan justera webrar, herman var där med sin racebil en hel dag och fick justerat, gick på 2500:- http://marty.nu/nyronen/nyronen.htm

18

snackat med leif i jättendal ! verkar vara en trevlig prick.
blir en bänkning / justering hos honom om 2 veckor ! :=)