1

Jag undrar hur ni löst vevhusventilation på mer högvarviga vw motorer, själv har jag pysslat en del med liggande dieslar och upptäckt att har man ventilation i ventilkåporna så börjar det pympa upp olja i dessa slangar, är därför lite skeptisk till att ha ventilation till ventilkåporna?,men kanske fungerar bra på dessa liggande vw motorer,?

Googlat en del och kommit fram till att 1 vevhuslang med pvc ventil från blocket till en tank med ventilation verkar vara det som folk gör?, eller hur har ni löst det, eller ideer runt detta?

2

Ettans och tvåans ventilkåpa är att föredra då motorns rotation fyller treans och fyrans ventilkåpa med olja via stötstångsrören. Om man inte har mekaniska original soppapumpen kvar så luftar många i täcklocket man sätter där. Orginal i tornet är ju given såklart.
Finns nog några trådar om detta om du söker på forumet.

Bubbla -62

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-08-06 14:12:12)

Det beror hur mycket man varvar och hur stora kolvspel men kör med
Som std sitter det en 20 mm slang i generator tornet  Om man minskar där har man problem
I min skit med stora kolvspel  sitter det en AN 12 vid generator tornet (typ 25mm invändigt  )  AN 8 på vänster ventil kåpa (12.7mm)   höger ventilkåpa AN 10 (15.8mm)
Skulle behöva en slang till där soppa pumpen sitter sin std då kommer det bli AN12 där också
Alla slangar går till en burk  med ett luftfilter typ 40mm hål  Ofta har man den högt upp så oljan kan rinna till baka i maskin
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

GB63VW62 skrev:

Ettans och tvåans ventilkåpa är att föredra då motorns rotation fyller treans och fyrans ventilkåpa med olja via stötstångsrören. Om man inte har mekaniska original soppapumpen kvar så luftar många i täcklocket man sätter där. Orginal i tornet är ju given såklart.
Finns nog några trådar om detta om du söker på forumet.

Så man bör plugga/ta bort luftning på 3/4 och bara ha 1/2 ventilkåpa?.

5

PPRMicke skrev:

Det beror hur mycket man varvar och hur stora kolvspel men kör med
Som std sitter det en 20 mm slang i generator tornet  Om man minskar där har man problem
I min skit med stora kolvspel  sitter det en AN 12 vid generator tornet (typ 25mm invändigt  )  AN 8 på vänster ventil kåpa (12.7mm)   höger ventilkåpa AN 10 (15.8mm)
Skulle behöva en slang till där soppa pumpen sitter sin std då kommer det bli AN12 där också
Alla slangar går till en burk  med ett luftfilter typ 40mm hål  Ofta har man den högt upp så oljan kan rinna till baka i maskin
/// M

Du hade ordentliga ventilationer, men du upplever ändå att det inte räcker till?, provat ha typ Krank Vent från topparna?

6

doggydoggen skrev:
PPRMicke skrev:

Det beror hur mycket man varvar och hur stora kolvspel men kör med
Som std sitter det en 20 mm slang i generator tornet  Om man minskar där har man problem
I min skit med stora kolvspel  sitter det en AN 12 vid generator tornet (typ 25mm invändigt  )  AN 8 på vänster ventil kåpa (12.7mm)   höger ventilkåpa AN 10 (15.8mm)
Skulle behöva en slang till där soppa pumpen sitter sin std då kommer det bli AN12 där också
Alla slangar går till en burk  med ett luftfilter typ 40mm hål  Ofta har man den högt upp så oljan kan rinna till baka i maskin
/// M

Du hade ordentliga ventilationer, men du upplever ändå att det inte räcker till?, provat ha typ Krank Vent från topparna?

Det blir en massa  luft i vevhuset
På sugisana brukar vi ha 1 x25 mm i vevhuset plus ventilkåpor
Jag som kör turbo ser hur det kommer  från filtret i vevhus burken (blir kladdigt runt filtret )
Har provat mycket under dom 30 åren på strippen Det som jag tycker har funkat bäst är det som jag skrev  plus man har en torrsump pump som suger i 2 st steg  Vill ha en pump som suger i 4st steg
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

På RC bilen med torrsumpstanken fram hade jag 40mm mellan tank och vevhus och 12 mm vid ventilkåporna. De anslöt till en ”luftburk” med ventilation + ventilation vid tank. ”No problemas”

8

doggydoggen skrev:
GB63VW62 skrev:

Ettans och tvåans ventilkåpa är att föredra då motorns rotation fyller treans och fyrans ventilkåpa med olja via stötstångsrören. Om man inte har mekaniska original soppapumpen kvar så luftar många i täcklocket man sätter där. Orginal i tornet är ju given såklart.
Finns nog några trådar om detta om du söker på forumet.

Så man bör plugga/ta bort luftning på 3/4 och bara ha 1/2 ventilkåpa?.

Man kan ha på bägge men då 3/4 blir full med olja så luftar 1/2 bättre. Jag har ju ingen racemotor men tänkte bara montera på 1/2 själv för att slippa att det trycker ur olja via 3/4.
Jag varvar bara upp till ca 5500/6000. Det är inte gjort ännu och jag har bara orginaluftningen till en luftburk med filter. Har inte haft några problem än.

Bubbla -62

9 Senaste redigerad av doggydoggen (2021-08-07 09:01:10)

Många bra förslag, jag köpte helmuts 2054cc ethanol motor till lilla röda faran, det sitter en vevhusventilation på den som verkar vara i linje med förslagen här så kommer behålla hans lösning, endast flytt av behållare för utrymmesbrist uppåt, ska bli sjukt kul att montera in motorn i bilen, för er som inte vet så är det en 2054cc insprutningsmotor på 172 hjulhästar och 190hk motor, 52mm spjällhus.:), spännande detta. ICQ/bp

10

doggydoggen skrev:

Många bra förslag, jag köpte helmuts 2054cc ethanol motor till lilla röda faran, det sitter en vevhusventilation på den som verkar vara i linje med förslagen här så kommer behålla hans lösning, endast flytt av behållare för utrymmesbrist uppåt, ska bli sjukt kul att montera in motorn i bilen, för er som inte vet så är det en 2054cc insprutningsmotor på 172 hjulhästar och 190hk motor, 52mm spjällhus.:), spännande detta. ICQ/bp

glöm inte chassit  Där är det som allt ligger i men
många har inte förstått det

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:
doggydoggen skrev:

Många bra förslag, jag köpte helmuts 2054cc ethanol motor till lilla röda faran, det sitter en vevhusventilation på den som verkar vara i linje med förslagen här så kommer behålla hans lösning, endast flytt av behållare för utrymmesbrist uppåt, ska bli sjukt kul att montera in motorn i bilen, för er som inte vet så är det en 2054cc insprutningsmotor på 172 hjulhästar och 190hk motor, 52mm spjällhus.:), spännande detta. ICQ/bp

glöm inte chassit  Där är det som allt ligger i men
många har inte förstått det

Har funderat runt detta, just nu har jag köpt precis allt nytt till framvagnen, gasdämpare, styrning, skivbromsar, sen bygger jag bromsarna till 2-system.

Bak tänkte jag göra det som går att göra, läst att det finns att köpa en sats där man kopplar ihop tornen med svärden?, jag är ju inne i en lärningsfas, så jag tar gärna imot tips på vad man kan göra?

12

Tänker du på nåt sånt här?

Post's attachments

Attachment icon Screenshot_20210807-103615_Chrome.jpg 442.44 kb, 62 downloads since 2021-08-07 

13

Eller kanske denna?

https://greenmanvw.com/2017/04/06/kafer-bar/

14

Vad har du tänkt göra med din gamla bubbla?
Rakt fram övningar på strip. .?
Vardagskörning med ev rödljuspisk?
Bankörning?

Bubbla schassie i original är ju inte direkt ...om jag får säga avancerat... men om man e medveten om begränsningarna.. så kan det fungera. .
Men kan vara en hel del jobb att sortera ut... NO free rides..
Bubblan utvecklades för läääänge sedan som en enkel bruksbil för ej speciellt snabba resor.. men visst inget är omöjligt ...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

michaelth skrev:

Vad har du tänkt göra med din gamla bubbla?
Rakt fram övningar på strip. .?
Vardagskörning med ev rödljuspisk?
Bankörning?

Bubbla schassie i original är ju inte direkt ...om jag får säga avancerat... men om man e medveten om begränsningarna.. så kan det fungera. .
Men kan vara en hel del jobb att sortera ut... NO free rides..
Bubblan utvecklades för läääänge sedan som en enkel bruksbil för ej speciellt snabba resor.. men visst inget är omöjligt ...

Nu skall vi vara positiva, gammal bil till trots, bör ju gå att få det bättre iallfall.:)

16

Som innan inget är omöjligt men vad man tänker nyttja den till kan göra skillnad hur man gör....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-08-08 08:57:46)

Jag kallar sådana saker för leksaker
Dom är för att hålla i mot i sidled när man kör banracing
När man vill köra rakt fram så är det största problemet hjul hopp 
Detta beror på motor o lådan trycks upp typ 100mm ( det rör sig som fan där bak )
En lätt lösning är 2 vantskruvar mellan rambena o karossen rakt upp Är man smart så har man motorkuddar typ till volvo 240 i golvet då är det tyst o fint
Sen skall man tänka på att försöka sätta dit ett extra fäste i över stötdämpare fästet i karossen då är det stumt å fint
Sen var det stötdämpare inga jävla EMPI dom orkar inte hålla imot ( Cykelpumpar)
EVO är bra o billiga Gaberel GT röda funkar fint på gatan koni röda  Det finns en massa bra men det finns dubbelt så mycket som inte skall kallas stötdämpare
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18 Senaste redigerad av doggydoggen (2021-08-08 20:03:22)

PPRMicke skrev:

Jag kallar sådana saker för leksaker
Dom är för att hålla i mot i sidled när man kör banracing
När man vill köra rakt fram så är det största problemet hjul hopp 
Detta beror på motor o lådan trycks upp typ 100mm ( det rör sig som fan där bak )
En lätt lösning är 2 vantskruvar mellan rambena o karossen rakt upp Är man smart så har man motorkuddar typ till volvo 240 i golvet då är det tyst o fint
Sen skall man tänka på att försöka sätta dit ett extra fäste i över stötdämpare fästet i karossen då är det stumt å fint
Sen var det stötdämpare inga jävla EMPI dom orkar inte hålla imot ( Cykelpumpar)
EVO är bra o billiga Gaberel GT röda funkar fint på gatan koni röda  Det finns en massa bra men det finns dubbelt så mycket som inte skall kallas stötdämpare
/// M

Problemet är att karossen är väldigt klent byggt, men skall undersöka vars man eventuellt kan bygga ihop det så att det blir som en bur.
Vet inte om dämparna jag köpt är bra eller inte, men proggresiva gasdämpare KYB GasAdjust, folk klagar att dom är hårda, dom var då inte så billiga.

19

doggydoggen skrev:
PPRMicke skrev:

Jag kallar sådana saker för leksaker
Dom är för att hålla i mot i sidled när man kör banracing
När man vill köra rakt fram så är det största problemet hjul hopp 
Detta beror på motor o lådan trycks upp typ 100mm ( det rör sig som fan där bak )
En lätt lösning är 2 vantskruvar mellan rambena o karossen rakt upp Är man smart så har man motorkuddar typ till volvo 240 i golvet då är det tyst o fint
Sen skall man tänka på att försöka sätta dit ett extra fäste i över stötdämpare fästet i karossen då är det stumt å fint
Sen var det stötdämpare inga jävla EMPI dom orkar inte hålla imot ( Cykelpumpar)
EVO är bra o billiga Gaberel GT röda funkar fint på gatan koni röda  Det finns en massa bra men det finns dubbelt så mycket som inte skall kallas stötdämpare
/// M

Problemet är att karossen är väldigt klent byggt, men skall undersöka vars man eventuellt kan bygga ihop det så att det blir som en bur.
Vet inte om dämparna jag köpt är bra eller inte, men proggresiva gasdämpare KYB GasAdjust, folk klagar att dom är hårda, dom var då inte så billiga.

En gas dämpare har lyft kraft Det är man inte så noga med i rakt fram svängen
Där i mot i rally gillar man sådant
En bil som är snabb i starten trycker man i hop i starten sen vill man ha den i det läget till man står i 3ans växel där börjar bilen gå upp till normal lägen
För snabba dämpare = hjul hopp
En byggy är svinsvårt att få till om man inte tänker till 2 gånger
Ett tips Bågens sido strävor går ner i stötdämpar infästninge  sen sätter man ett rör mellan strävorna från det röret går det ner två rör till bakre rambenen 
Ps om du vill köra på bana så måste det finnas Bur
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20 Senaste redigerad av m02cjoho (2021-08-09 09:01:17)

Enligt min erfarenhet så är det gaffeln som bär upp hela drivlinan som fungerar som en gummisnodd vid högre påfrestning.

Jag har löst det med hjälp av justerbara förstyvningsstag och stumma motorfästen på växellådan dessutom med stumt fäste vid mittengaveln som är svetsad mellan gaffelbena.

Använder SPAX justerbara som funkar hyvsat (vore häftigt med fjäderklädda dito av något bra fabrikat).

Med Toyo däcken klipper den iväg bra utan större vibrationer.

21 Senaste redigerad av m02cjoho (2021-08-09 09:15:41)

https://boxerville.se/forum/misc.php?ac … download=1

22 Senaste redigerad av Svwerker (2021-08-09 15:24:54)

Ett cupstag funkar bra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23

Tacksam för alla förslag och tips, detta får man grejja med i vinter.:)

24

Svwerker skrev:

Ett cupstag funkar bra.

Dom böjer sig på grund av den skarpa vinkel om dom sitter i motorfästet ( det är bara montera dit en gopro o filma )
Men om man sätter dom framför driv axelen funkar dom plus att man sätter dit ett fäste  mitt  i bagage lådan  så slipper man svikten på röret när det trycks upp mot golvet
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

25

Kan verkligen rekommendera stagen som tillverkas av Mendeola.
Eftersom att dom är vänster/höger gängade i ändarna och av ädelt stål så kan man förspänna dom på plats vilket ökar styvheten i bakvagnen avsevärt och med minimal viktökning.
Motor och kaross upplevs verkligen solida utan nämnvärt fladder.