1

Är det någon skillnad på toppar från en 2l buss och toppar från en 411??

2

Ja det är skillnad. Ytterdiametern på cylindrarna och motsvarande urfräsning på topparna skiljer, ventilstorlek, och är det 79 eller nyare skiljer anslutningen för värmekammarna.

3

Kjell T skrev:

Ja det är skillnad. Ytterdiametern på cylindrarna och motsvarande urfräsning på topparna skiljer, ventilstorlek, och är det 79 eller nyare skiljer anslutningen för värmekammarna.

Det är äldre än -79. Är ventilerna större på 411?

4 Senaste redigerad av mettis (2021-08-04 10:53:07)

På 412LE var insugsventilerna 39mm...
Går bra att fräsa upp sätet, så passar Volvo B20 42mm ventil direkt i längd o så ,-)

Men de passar bara på 1700:a cyl
2l och 1800 är större

5

mettis skrev:

På 412LE var insugsventilerna 39mm...
Går bra att fräsa upp sätet, så passar Volvo B20 42mm ventil direkt i längd o så ,-)

Men de passar bara på 1700:a cyl
2l och 1800 är större

Men dom passar om man tar upp hålet på topparna där cylindern skall sitta då??

6

Dom passar om du tar upp hålen , men du måste fräsa av kylflänsen 2mm för att en 2 liters cylinder ska bottna och täta då 1700 cylindrarna har ett längre instick i topparna

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

7

Tack för infon