1

Jag har blivit lite taggad på att försöka få igång en fotogenlampa jag haft ståendes i en massa år. Redan vd inköpet saknade den strumpa och det verkar ju inte vara några konstigheter att få fatt i, men eftersom lampan är gammal kan jag tänka mig att det är fler saker som är bra att se över. Annars verkar den komplett vad jag kan se.

https://i.postimg.cc/Fzjb2Zpj/20210802-211513.jpg

Tips på vad man ska se över? Hur man rengör? Vad man handlar reservdelar (helst på nätet)? Vilket av dagens bränslen går en sånhär helst på?

Pumpen känns lite "funky", ibland går den lätt ibland går den trögt. ICQ/bw

Ja en allmän genomgång helt enkelt. ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Kolla Fogas på nätet, de har även nya lädertätningar till pumpen mm. Tror det finns sprängskisser där också.

3

http://www.fogas.se/
Ligger i Älvsjö

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Intressant det var nog där jag var och handlade för hundra år sen när jag skulle ha igång ett gasolkök, har för mig att de låg i segeltorp då, men det kan ju vara ett annat företag helt och hållet. ICQ/bn  Men Älvsjö är ju bara ett stenkast bort, så dit kan jag ta mig lätt. 485kr för en servicesats är kanske den säkraste vägen att gå, konstigt bara att den inte innehöll en strumpa?

Jag har ett gammalt fotogenkök också, det får bli nästa kurs om jag lyckas få ihop den här lampan. ICQ/ay

Tack för hjälpen!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Jag skulle börja med att se vad och om något behövs bytas. Pumppackningen (brukar vara i läder-liknande material) kan vara torr, men verkar samtidigt vara otroligt seglivad. Är den inte sönderfallande, fukta den (fotogen eller i olja) och testa att pumpa upp lite tryck. Det ska bubbla i tanken. Testa vred etc så förstår du snart hur det fungerar, ser om rensnålen verkar finnas/ vara hel och så blir det också lättare att se vad/om något behöver bytas. Packningar i påfyllare och dyl är ju lätt att inspektera och det brukar bli uppenbart om något läcker när man pumpar upp trycket.

Verkar allt fungera/ komma tryck skulle jag sätta i en ny strumpa och testa den. Var utomhus och se till att förvärma ordentligt med t-röd i skålen (eller har din snabbvärmare/ "blåslampa"?).