1

Hej!
Sätter ihop en 1641 med toppar från vwcustomspeed (deras std). Kammen är en CB 2280 och jag planerar att montera 2 st. IDF 40. Enligt rekommendationer på ACN så ska man köra med hårda fjädrar om man kör med ovan konfiguration och jag har 8 st. ventilfjädrar från Dahlhems (https://dalhems.com/sv/p/f40c43243cf442 … el-Ford-mm) .
Nu till min fråga, jag har en känsla att ovan nämnda fjädrar är onödigt hårda, 104kg vid 25,4mm längd, vilket är mer än både Scat och JPMs HD fjädrar. Har jag köpt fel fjädrar? Ska jag använda standard istället? Mvh Johan

/Johan

2

Dessa fjädrar ska det inte vara nåt problem att använda. Jag har byggt många motorer med hårda fjädrar från Dalhems.

3

Tack för snabbt svar!

/Johan

4

Sen är väl frågan om man verkligen behöver hårda fjädrar på en sån motor?
Det beror väl mer på hur man tänker köra än vad det är för kam, iaf i en liten motor som nämns ovan.

Jag tror att det är många buss och bubblaåkare som kör med hårda fjädrar i onödan.. mig själv inkluderad ICQ/ad
Har man en lagom trevlig kam, och inte planerar att varva över 4-5000 varv alltför ofta så klarar man nog sig ganska långt med fräscha org fjädrar.

Det kostar bara onödig kraft och i förlängningen slitage att köra med hårda fjädrar i ”onödan”
Och ännu ”värre” dubbla fjädrar….Det behöver nog inte så många mystrimmare skulle jag tro  ICQ/bn

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

lasslo skrev:

Sen är väl frågan om man verkligen behöver hårda fjädrar på en sån motor?
Det beror väl mer på hur man tänker köra än vad det är för kam, iaf i en liten motor som nämns ovan.

Jag tror att det är många buss och bubblaåkare som kör med hårda fjädrar i onödan.. mig själv inkluderad ICQ/ad
Har man en lagom trevlig kam, och inte planerar att varva över 4-5000 varv alltför ofta så klarar man nog sig ganska långt med fräscha org fjädrar.

Det kostar bara onödig kraft och i förlängningen slitage att köra med hårda fjädrar i ”onödan”
Och ännu ”värre” dubbla fjädrar….Det behöver nog inte så många mystrimmare skulle jag tro  ICQ/bn

Det var lite så jag tänkte, enligt ACN ang. cb 2280 "This cam need HD Single Valve springs and Bolt On Rocker Shafts." Eftersom jag saknar egen erfarenhet blir det lätt så att man går på vad som skrivs. Jag tänker att jag byter emellan och provkör/jämför. Om det inte blir ngn större skillnad så kör jag med std. ICQ/ac

/Johan