1

Bränslepumpen ska ju gå igång när man slår på tändningen. Min gör bara det ibland, och när den inte gör det blir den förstås väldigt svårstartad. Vad kan det bero på? Sitter det et relä någonstans som styr pumpen? Eller är pumpen på väg att ge upp? (Har för mig att den är bytt för mindre än 3000 mil sedan), eller kan det vara något annat fel?

Ibland när jag vrider på startnyckeln så klickar det bara (startmotorn går inte runt). Ofta funkar startmotorn dock efter ett antal försök. Med tiden tycker jag att fenomenet har förvärrats. Vad kan detta bero på? Sitter det mest sannolikt i startmotorn? Vad gör man då? Eller kan det finnas andra orsaker?

2

Startmotorproblemet kan förorsakas av dålig kontakt någonstans. Jordfläta? Strömlåsbotten brukar inte vara evig och kan vara en orsak.
Bränslepumpen styrs av ett relä.
Årsmodell på vagnen?

3

Vad är strömlåsbotten för något? Årsmodell 1980.

4

plaxan skrev:

Vad är strömlåsbotten för något? Årsmodell 1980.

https://vwcustomspeed.com/produkt/Start … 2-924-golf

5

Kjell T skrev:

Startmotorproblemet kan förorsakas av dålig kontakt någonstans. Jordfläta? Strömlåsbotten brukar inte vara evig och kan vara en orsak.
Bränslepumpen styrs av ett relä.
Årsmodell på vagnen?

Jag har gjort rent alla kabelanslutningar till startmotorn, inklusive jordkabeln, men problemet kvarstår. På tionde försöket går den dock runt och motorn startar. Varför denna oregelbundenhet? Kan det inte vara så att felet sitter i solenoiden?

Det klickar ju vid startmotorn när jag vrider på nyckeln. Detta borde väl indikera att strömlåsbotten fungerar som den ska?

6

Har aldrig hört talas om strömlåsbotten, men tändlåsets kontakter till starten kan ha gett upp.
Om du hissar upp och kryper under, och kortsluter mellan plusmatning från batteriet, och där sen tunna kablen från tändlåset går in i starten
Så ska starten slå till snabbt och kvickt, gör den det s¨är kablen och tändlåste misstänkt.
Gör den inte det så är starten skurken.

Med detta sagt så har jag en bil med batteri frånskiljarkontakt för plusmatningen, och den ärgar inuti ibland så jag får samma symptom som du har.

"ljushuvud"

7

Mr 56 skrev:

Har aldrig hört talas om strömlåsbotten, men tändlåsets kontakter till starten kan ha gett upp.
Om du hissar upp och kryper under, och kortsluter mellan plusmatning från batteriet, och där sen tunna kablen från tändlåset går in i starten
Så ska starten slå till snabbt och kvickt, gör den det s¨är kablen och tändlåste misstänkt.
Gör den inte det så är starten skurken.

Med detta sagt så har jag en bil med batteri frånskiljarkontakt för plusmatningen, och den ärgar inuti ibland så jag får samma symptom som du har.

Det klickar ju alltid vid startmotorn när jag vrider nyckeln till startläget. Är det då verkligen möjligt att felet sitter vid tändlåset eller matningen från tändlåset? Indikerar inte klickandet vid startmotorn att strömmen från tändningslåset når fram som den ska?

Jag har ingen frånskiljarkontakt.

8

Klickar den alltid vid start är felet vid startmotorn. Antingen solenoiden eller själva startmotorn.

T2b taigagrön ´77

9

Grubban skrev:

Klickar den alltid vid start är felet vid startmotorn. Antingen solenoiden eller själva startmotorn.

Vad brukar man behöva göra med solenoiden, eller startmotorn, om det är någon av dem som krånglar?

10

Du få demontera startmotorn och kolla. Det kan vara vad som helst men oftast är dom utsliten efter alla år. På min var bussningen i lådan så utsliten att startmotorn inte snurrade längre dessutom var den sjadat inuti.Bytte allt och sedan gick den perfekt.
Har du tur är det bara kol och kanske ny fett på din.

T2b taigagrön ´77