Hej!!
Jag har tänkt byta torsionslagringen bak på min 1303a, men hittar bara guider på hur sänka bilen, jag vill behålla orginalhöjd.
Vad händer när man slår loss svärdet, flyger hela skiten i bitar,
kan man mäta eller märka upp på nåt sätt så det blir rätt???
Stort tack på förhand!!!
Leif
1 2021-07-16 19:41:52 Senaste redigerad av akerstrom.leif (2021-07-16 19:42:47)
Hej!!
Jag har tänkt byta torsionslagringen bak på min 1303a, men hittar bara guider på hur sänka bilen, jag vill behålla orginalhöjd.
Vad händer när man slår loss svärdet, flyger hela skiten i bitar,kan man mäta eller märka upp på nåt sätt så det blir rätt???
Stort tack på förhand!!!
Leif
Det finns i de bättre verkstadshandböckerna angivet ett vinkelmått svärdet ska ha när det är olastat och bilen helt ivåg. Har detta gradtal ej tillgängligt nu tyvärr.
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S
Hej!!
Toppen, då vet jag vad jag kan leta efter, stort tack!!
Mvh
Leif
inget far i luften, men svärdet snärtar till rätt bra när det hoppar loss,
så här ska man vara försliktig.
sen måste du märka upp 1) torsionsstavens läge i svärdet, yttre splinesen (lätt)
2)torsionsstavens läge inne i plattan (inre splinesen) dvs svärdets läge/vinkel innan demontering (knepigt)
vägledning:
http://www.vwfiv.se/rephandbok.htm
it would burn off both of your ears . . . "
Svärdet ska sänkas ner på ett kontrollerat sätt, det ska absolut inte bara slås ut från stoppklacken. Skaffa en riktig handbok om du tänkt skruva lite mer med din bil, Bentley Publishers är det närmaste du kommer en riktig verkstadshandbok och för en 1303:a är det den med ISBN 0-8376-0096-0 du ska ha. Vet inte riktigt varför alla verkar vara så förtjusta i det där inscannade häftet/boken som det länkas till, den är väldigt summarisk och ger bara en översikt.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Vet inte riktigt varför alla verkar vara så förtjusta i det där inscannade häftet/boken som det länkas till, den är väldigt summarisk och ger bara en översikt.
Av samma anledning att det Pirate Bay, Napster mfl blev populärt.
Numera ska ingen betala för någon form av media vara, sig det är film, musik, spel eller böcker.
Ingen vill betala skatt heller men alla vill ha alla förmåner det ger.
Ali G
Hej!!
Vad händer när man slår loss svärdet, flyger hela skiten i bitar,kan man mäta eller märka upp på nåt sätt så det blir rätt???
Stort tack på förhand!!!
Leif
Ladda ner en vinkelmätar app till telefon.
Palla upp bilen och lossa armarna, som sagt ta det försiktigt.
Mät vinkeln när de är avlastade, skriv ner på en lapp.
Och använd den vinkeln vid återmotering.
Stefan F skrev:Vet inte riktigt varför alla verkar vara så förtjusta i det där inscannade häftet/boken som det länkas till, den är väldigt summarisk och ger bara en översikt.
Av samma anledning att det Pirate Bay, Napster mfl blev populärt.
Numera ska ingen betala för någon form av media vara, sig det är film, musik, spel eller böcker.
Ingen vill betala skatt heller men alla vill ha alla förmåner det ger.
Nä, precis.
Men jag tycker det säger sig självt att en bok/häfte på 155 sidor omöjligt kan täcka både Typ 1 & 2 mellan 1961-1975
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
9 2021-07-19 10:54:14 Senaste redigerad av Junte (2021-07-20 09:06:39)
eftersom det är jag som har länkat till det summariska
och översiktliga häftet (sorry!) vill jag tillfoga:
visst är bentley kanske bäst och mest omfattande etc,
Haynes också bra, men möjligen med vissa småfel här o var?
Thyrsell däremot passar min folkvagnsfilosofi
– det är inte så krångligt, du fixar det själv
(man kan komplettera med John Muir´s How to Keep Your
Volkswagen Alive: A Manual of Step-by-Step Procedures
for the Complete Idiot . . .)
it would burn off both of your ears . . . "
Du behöver inte be om ursäkt och du är inte ensam om att att länka till den där PDF'en. Men i just det här fallet står det ingenting i den om hur man lossar svärdet och om man inte känner till vilken kraft det är inspänt med (och som är ansenlig!) kan det hända obehagliga saker om en hand eller finger är på fel ställe.
Hej!
Stort tack för alla trevliga svar med tips och kunskap, nu borde jag fixa detta
Du kan ju kolla på You Tube annars, sök på "vw spring plate removal" så hittar du säkert något användbart