1

Hej!
Jag har ett lurigt problem som du kanske kan lösa  ICQ/bq
Min Ghia är lättstartad med kall motor men är omöjlig att få igång när motorn är varm.
Med rullstart kickar den dock lätt igång. Lite genant att be om hjälp att putta ingång den - Ghian är ju en tysk kvalitetsbil!
Jag misstänker det är ett värmerelaterat elfel, frågan är vilket?

Lite fakta i fallet:
- Bra 6 V-batteri
- Ny tändspole och kondensator för ett par år sedan
- Ger tändspänning tillräckligt för stroboskoplampan. (Ska kolla gnistan på ett tändstift)
- Ingen bakelitbricka vid förgasarfoten


//Bertil

2

Skulle gissa på defekt startmotor bussning, vilket gör att startmotorn "fältar" vid varm motor, går den runt alls?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

Hej!

Tack för tipset  ICQ/ay
Jag upplever dock att startmotorn roterar likadant med varm och kall motor.
Ska i kväll kolla om det finns någon gnista i tändstiften vid varm motor.


//Bertil

4

Byt kondensator igen, En dålig kondensator kan göra en varm bil svårstatad.
En varm tändspole kan oxå ge liknande problem.

Även om det var nytt för nått år sen, det är inte kvalitet på delar som det var förr  ICQ/bl

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Ny kondensator är beställd.
Återkommer förhoppningsvis med positivt besked när den är monterad ICQ/ay

6

Nu är kondensatorn utbytt.
Tyvärr blev det ingen skillnad, den är fortfarande mycket svårstartad med varm motor... ICQ/bl

Tar tacksamt emot flera förslag på tänkbar felorsak.
//Bertil