1

Löste mitt bensin problem, men nu går den som en potta skit! En vecka kvar till Gotland å vet inte vad jag ska göra, orolig på tomgång å skjuter lite när jag varvar den??? Har bytt allt löst ??

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

2

Om den skjuter när du varvar och är orolig på tomgång så hade jag satt mina pengar på synkningen.  Kolla så förgasarna verkligen är helt synkade.
Alt så kan det vara skit i nått lågfartsmunstycke, men det gissar jag att du kollat? Eller ev i kanalen till lågfartsluften.

Min systers buss gick skit, varvade upp märkligt på tomgång, bankade och hackade. 2,0 typ4 med dubbla 40 idf
Jag kikade på den idag, märkte att ett lågfartsmunstycke satt löst  ICQ/an
Jag kunde skruva in hållaren 1,5 varv. Sen gick bussen fint igen  ICQ/bq

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Känns som jag gjort det mesta nu, ska gå ut å kolla det nu iaf, för imon åker den ut annars

4 Senaste redigerad av Sten vW (2021-07-14 08:42:24)

Har du justerat ventilspelet?

Ventiler som är justerade för tight eller har 0-spel (hua!) kan ge lite liknande beteenden.

Mina motorer brukar har en tendens att minska ventilspel successivt vid bruk..

Med nybyggd eller återihopskruvad motor kryper motorn ihop, efter några mil (termisk cykling) och efterdragning av dragstänger brukar det fenomenet vara stabilt.

Mer långsamma fenomen som bidrar till minskande ventilspel, ventiler som gnider in sig mot ventilsätena, ventilskaften sträcker sig lite.

Fenomen som får ventilspel att öppna (inte vanligt i mina motorer) ventilspelsskruvarna slits mot ventiländarna (om man inte har svivlande ställare), stötstänger som säter sig, kam/lyftarförslitning (ursch!)...

Efter ventilspelsjustering kan det att kännas som "ny motor", lite som strängbyte på gitarrer, man kan förbanna sig att man inte gjort det för länge sedan..
Även motorer som nästan är slut brukar svara positivt på ventiljustering!

---------------------------------------------------

Smällar i avgas kan vara läckage i avgassystemet, med lite varma bensinöverrikade avgaser kan lite in-läckt luft göra att det tänder till igen.

Smällar i insug ofta pga mager blandning, o-blindade vacuumportar i förgasare*, insugspackningsläckage, dåliga insugsventilstyrningar som tillåter luft att sugas in förbi ventilskaften.

Andra möjliga orsaker till smällar i insug: rejält sotigt förbränningsrum, tokvass kam..

*IDF kan ha ställskruvar för att släppa in lite luft nedströms gasspjället, tänkt användning för att balansera vacuum lika för alla förgasarhalsar vid tomgång.
     Jag tycker ej om idén, jag skruvar mina i botten och lägger lite extra krut på att justera förgasarlänkage istället..
     Om dessa skruvar skulle trilla ur misstänker jag att man får rejält pissig gång.
     Det som jag minns håller skruvarna i läge när det är lite öppna är en o-ringsliknande moj trädd på ställskruvarna som via friktion skall hålla fast dem, gummina kan krympa ihop och bli hårda..

Om du ändå är inne och kollar ventilspelet, kolla vippbryggornas fästmuttrar, dra inte åt för hårt bara...

Extra mycket o-ombedd info från:

/S

5

Ghia64 skrev:

Löste mitt bensin problem, men nu går den som en potta skit! En vecka kvar till Gotland å vet inte vad jag ska göra, orolig på tomgång å skjuter lite när jag varvar den??? Har bytt allt löst ??

Detta är ett soppa problem Att det är försmå munstycke
Som jag har skrivit på massa trådar i år Har du kollat vad det står på mack pumpen vilken kvalitet som du köper
Idag finns det E10 (95) går 3% försnålt  E5(98) går 1,5% försnålt  = måste öka storleken på munstyckena
Om du hade haft en bredbandslambda i avgasröret  så hade du sett problemet att den går försnålt
Skulle du ta ur tändstiftena är dom garanterat vita i färgen
Med dagens soppa måste man bara beredd på att om bestycka förgasarna varje år
Det är densitets skillnad på soppan med sprit i så att soppan är lite tjockare så det rinner mindre igenom munstyckena ( det går fint att flödes testa dom en desiliter soppa o tidtagareur )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Sten vW skrev:

Har du justerat ventilspelet?

Ventiler som är justerade för tight eller har 0-spel (hua!) kan ge lite liknande beteenden.

Mina motorer brukar har en tendens att minska ventilspel successivt vid bruk..

Med nybyggd eller återihopskruvad motor kryper motorn ihop, efter några mil (termisk cykling) och efterdragning av dragstänger brukar det fenomenet vara stabilt.

Mer långsamma fenomen som bidrar till minskande ventilspel, ventiler som gnider in sig mot ventilsätena, ventilskaften sträcker sig lite.

Fenomen som får ventilspel att öppna (inte vanligt i mina motorer) ventilspelsskruvarna slits mot ventiländarna (om man inte har svivlande ställare), stötstänger som säter sig, kam/lyftarförslitning (ursch!)...

Efter ventilspelsjustering kan det att kännas som "ny motor", lite som strängbyte på gitarrer, man kan förbanna sig att man inte gjort det för länge sedan..
Även motorer som nästan är slut brukar svara positivt på ventiljustering!
Jag tackar för all info! är ju inte min grej med motorer, därför köper jag färdiga, körde ca 300mil förra året utan en nysning.... å ska som sagt till gotland om en vecka....
---------------------------------------------------

Smällar i avgas kan vara läckage i avgassystemet, med lite varma bensinöverrikade avgaser kan lite in-läckt luft göra att det tänder till igen.

Smällar i insug ofta pga mager blandning, o-blindade vacuumportar i förgasare*, insugspackningsläckage, dåliga insugsventilstyrningar som tillåter luft att sugas in förbi ventilskaften.

Andra möjliga orsaker till smällar i insug: rejält sotigt förbränningsrum, tokvass kam..

*IDF kan ha ställskruvar för att släppa in lite luft nedströms gasspjället, tänkt användning för att balansera vacuum lika för alla förgasarhalsar vid tomgång.
     Jag tycker ej om idén, jag skruvar mina i botten och lägger lite extra krut på att justera förgasarlänkage istället..
     Om dessa skruvar skulle trilla ur misstänker jag att man får rejält pissig gång.
     Det som jag minns håller skruvarna i läge när det är lite öppna är en o-ringsliknande moj trädd på ställskruvarna som via friktion skall hålla fast dem, gummina kan krympa ihop och bli hårda..

Om du ändå är inne och kollar ventilspelet, kolla vippbryggornas fästmuttrar, dra inte åt för hårt bara...

Extra mycket o-ombedd info från:

/S

7

PPRMicke skrev:
Ghia64 skrev:

Som jag har skrivit på massa trådar i år Har du kollat vad det står på mack pumpen vilken kvalitet som du köper
Idag finns det E10 (95) går 3% försnålt  E5(98) går 1,5% försnålt  = måste öka storleken på munstyckena
Om du hade haft en bredbandslambda i avgasröret  så hade du sett problemet att den går försnålt
Det är densitets skillnad på soppan med sprit i så att soppan är lite tjockare så det rinner mindre igenom munstyckena ( det går fint att flödes testa dom en desiliter soppa o tidtagareur )
/// Micke

har taskiga kunskaper när det gäller lamda å sånt, stiften är kol svarta, känns mer som den surar än magert.... den gick 300 mil förra året utan en nysning så helt plötsligt (vad vet jag) så ska det inte bara uppstå? går iaf inte å lämna 70 skyltarna som det är nu, hade jag hittat en ersättning hade jag köpt och löst detta senare, står 1641 i garaget men det hoppar ju inte igång av sig själva......

8

Jag tackar för att ni bryr er och ska göra ett sista försök ikväll ICQ/bn

9

Hoppas det löser sig och att ni får en trevligt Gotlands tripp!

..semester först nästa vecka.....

/S

10

Ghia64 skrev:
PPRMicke skrev:
Ghia64 skrev:

/// Micke

har taskiga kunskaper när det gäller lamda å sånt, stiften är kol svarta, känns mer som den surar än magert.... den gick 300 mil förra året utan en nysning så helt plötsligt (vad vet jag) så ska det inte bara uppstå? går iaf inte å lämna 70 skyltarna som det är nu, hade jag hittat en ersättning hade jag köpt och löst detta senare, står 1641 i garaget men det hoppar ju inte igång av sig själva......

Har du el soppa pump Har du bränsletrycksregulator  (BTR)
Om jag säger så här Det är regel att man måste ha en BTR till IDF( gäller kopior också) Soppa trycket får inte vara högre än 0.18 bar om det är högre läcker nålventilena o den går svart som fan på stiften ( Ett Tstycke på soppa ledningen )
Det där med bredbandslambda är en sond som läser avgasena hur fett eller snålt det går ( det skulle vara regel att alla som har webrar har en sådan mätare )
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

Jag har en ny filterking? 0,25 bar?  vet vad en lambda är, har ju kört med samma setup på min ghia sen 05 och aldrig krånglat..... får jag bara det å lira kan jag sätta dit 4 lambda ICQ/bc

12

en tanke bara, startar motorn om fördelaren står ett varv fel?  hur kollar man?

13

Sten vW skrev:

Hoppas det löser sig och att ni får en trevligt Gotlands tripp!

..semester först nästa vecka.....

/S

Till Gotland ska! med buss!

14 Senaste redigerad av Sten vW (2021-07-14 14:38:55)

Ghia64 skrev:

en tanke bara, startar motorn om fördelaren står ett varv fel?  hur kollar man?

Ett helt varv? Då är du tillbaka där du började, nu hade du otur när du skrev!

...du menade???

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Att kolla tändning görs vanligtvis mha märken på remskivan (den på vevaxeländan) jämfört med blockets delningslinje. Har man bra förspännt så sitter det en gradskiva på remskivan.

du kan kolla vad jag skrev tidigare i din andra tråd om tändförställning, tändförställningskurva  etc...

Vanligtvis används xenonlampa (exv Biltema 15-1355) med triggern satt på 1:ans tändkabel som superkort starkbelyser gradskivan när tändpulsen går så man kan läsa av tändvinkeln.

Får man inte den tändvinkel man behöver, lossar man klämman runt fördelarfoten och vrider på fördelaren och svär tills det blir bra.

Tändningsordningen är 1-4-3-2

Ledtråd om cylindernumrering, lita inte på att fördelarens orientering på bilden stämmer med din motor, drivaxeln under fördelaren kan sättas i lite hur som helst, tändkablarnas turordning är det viktiga.

Post's attachments

Tändkablar.png, 311.6 kb, 586 x 291
Tändkablar.png 311.6 kb, 113 downloads since 2021-07-14 

15

så långt är jag med, tänkte bara om man kan få den fel och det ändå ``funkar´´

16

Ghia64 skrev:

Jag har en ny filterking? 0,25 bar?  vet vad en lambda är, har ju kört med samma setup på min ghia sen 05 och aldrig krånglat..... får jag bara det å lira kan jag sätta dit 4 lambda ICQ/bc

Justera ned den till under 0,18 bar som Micke skriver.
Har du soppatrycks mätare?

Bubbla -62

17

GB63VW62 skrev:
Ghia64 skrev:

Justera ned den till under 0,18 bar som Micke skriver.
Har du soppatrycks mätare?

Jag har mätare jepp

18

Ghia64 skrev:

Om det är en filter king med 0,25 så är det åt helvet fel tryck för en Weber IDF   Finns en skruv under kupade muttern som man ställer trycket som skall vara 0.18 som MAX
Sen om du tittar på mack pumpen så kan du se vad det står
För 2005 soppa är annulunda
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

19

PPRMicke skrev:
Ghia64 skrev:

Om det är en filter king med 0,25 så är det åt helvet fel tryck för en Weber IDF   Finns en skruv under kupade muttern som man ställer trycket som skall vara 0.18 som MAX
Sen om du tittar på mack pumpen så kan du se vad det står
För 2005 soppa är annulunda
/// M

nu är det justerat, blir provkörning ikväll, nerplockade gasare och justerat tryck,tändning å skostorlek så nu är det bara å be till gudarna!

20

Gissar att det är soppatrycket som varit boven här

21

Nu har det funkat 5-6 mil å varit på bilprovningen å kollat CO, ca 8 fick ner den till 4,5 å nu verkar det lira, mot Gotland Tor morgon ICQ/aa

22

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23

ICQ/bq

24

Tog mig 20 mil till Oskarshamn idag ICQ/ag