1

Jag och sambon har en vecka semester tillsammans och vi tänkte rikta in oss på Dalarna denna gång. Förra året var vi upp till Kiruna och tillbaka och fick många bra tips härifrån.

Så tänkte höra med er vad man vill uppleva i Dalarna och vad man inte får missa osv?

Falu gruva gjorde vi förra året, mycket häftigt men känner inget behov av den i år igen.

Hit me! ICQ/br

DKW F89 Schnellaster -53

2

Det finns mycket turistfällor i Siljans trakten.
Besöka Nusnäs  och köpa en Dalahäst och en morakniv, är väl ett måste.
Sen om man cruisar runt lite ser man mycket fina bilar som står hos folk.

"ljushuvud"

3 Senaste redigerad av D3w1l (2021-07-12 09:35:01)

Morbidio skrev:

Jag och sambon har en vecka semester tillsammans och vi tänkte rikta in oss på Dalarna denna gång. Förra året var vi upp till Kiruna och tillbaka och fick många bra tips härifrån.

Så tänkte höra med er vad man vill uppleva i Dalarna och vad man inte får missa osv?

Falu gruva gjorde vi förra året, mycket häftigt men känner inget behov av den i år igen.

Hit me! ICQ/br

Lyssnar på en pod som heter Dealen med bilen.
I avsnittet som släpptes i fredags så pratar Ponkan om att han åkt hoj o norra Dalarna.
Han tar upp rätt många värda ställen.
Så ska man uppåt i Dalarna så är det en rätt oki lista att kolla in.
Finns på Spotify mm.

Södra Dalarna mjaaa. Kan mest Säter Hedemora områdena.
Populärt är väl silvbergsgruva. Strax utanför Säter åt Smedjebacken.

Bisperbergsklack kan ju va härlig att gå upp på.
Strax utanför Säter.

Frostbrunsdalen vid Tuna-kyrka. Borlänge.

Där i närheten ligger även strutsfarmen. Sahlins.

Och fortsätter man lite till så är man i Torsång.
Värt å ta en glass där.
Även där Folkaparken blir sen. Så är ni där den veckan så är det ju trevligt å stanna till.

Tomato Potato
Dyslexiker..

4

Och missa inte https://aventyrsgruvan.se/ , även det en gruva men inte alls som Falu gruva. Ett hett tips till alla som ska till Dalarna!
Äventyrsgruvan ligger strax utanför Borlänge, i Tuna Hästberg.

En barndoor SKA jag ha ICQ/ab
Och till sommaren ska jag åka vwbuss ICQ/ab  Det är säkert Default/tongue

5

Och man kan äta glass på Sahlins struts också, gjorde det nyss  ICQ/ae

6

GB skrev:

Är inte äventysgaraget i Romme öppet söndagar kl 05-10 ?  ICQ/bp

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

7

Uppleva Dalarna

Börja med Torsångs bilmuseum söder om Borlänge, glass bilar och härlig natur mycket vatten runtom så att säga
Insjön, Clas Ohlson finns alltid nåt att köpa.
Leksand, ta en båttur med M/S Gustaf Wasa på Siljan
Rättvik, Rättviksbacken.se aktiviteter året runt. Trevligt boende högt upp med utsikt över hela Siljan, mat för alla. Krister och Kersti tar väl hand om er, va det än är.
i Rättvik finns åxå Styggforsen ligger lite utanför men väldigt häftigt och sen en tur till Dalhalla för en konsert på kvällen om det spelas nåt nu i dessa tider. Bör upplevas faktiskt.
Mora, Zornmuseet och kaffe å glass nere vid kajen å en tur till Nusnäs kanske, om man är sugen på en trähäst
Orsa, Björnparken med milsvid utsikt. God mat och djur i bur om man vill se sånt. Kanske en tur till Hansjö Mejeri lite utanför Orsa, öppet 10 till 19, man bör vara ute i tid om man ska få några godbitar. Bredvid finns Hansjö Lanthandel Anno 1895 med kaffe å gofika.
Ja det är bara att googla på de olika aktiviteterna för att se när det är öppet och om det är intressant.

8

Tack så mycket allihopa!

Tänkte på matställen, vad har ni för tips där? Något typiskt man bara måste äta/besöka när man är i Dalarna?

DKW F89 Schnellaster -53

9

Phileas Fogg skrev:
GB skrev:

Är inte äventysgaraget i Romme öppet söndagar kl 05-10 ?  ICQ/bp

Haha, visst kan det gå att få ett garagebesök men det brukar inte vara lika populärt hos respektive ICQ/ae

buscollector skrev:

Och missa inte https://aventyrsgruvan.se/ , även det en gruva men inte alls som Falu gruva. Ett hett tips till alla som ska till Dalarna!
Äventyrsgruvan ligger strax utanför Borlänge, i Tuna Hästberg.

Ja det kan jag faktiskt rekommendera, jag och grabben tog äventyrsturen förra året, coooooolt ICQ/ab

10

Nu blir jag lite lokalpatriotisk, men ta en tur förbi Kyrkbyn i Stora Skedvi,
Kulinariet med Skedvi Bröd knäckebrödsbageri, prova nybakat knäckebröd
från vedeldade ugnar, fortfarande mjuka, med extrasaltat smör . . .
Sen säljer dom lokalproducerat fläsk från forsa gård tex, mm mm.
Bageri även i Yttersätra.
Håller med om Torsång, Silverringen, Stjärnsund, fin tur.
Kanske finns white-guide-krogen kvar i Dala-Husby?
Tisdagkvällar är det bilträff i Säterdalen.
Återkommer.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

11

Att äta hästräkan i Torsång är ett måste om man ändå ska förbi bilmuseet. ICQ/ay