1

Då kom tillslut den dagen då jag slitit ut mina bromsbelägg.

Har någon nåt tips på var jag kan hitta bromsbelägg till Talbot Horizon-ok, Girling, årsmodell kring 81-85

Det var ju kul att de gamla beläggen åtminstånde är originaldelar ICQ/ab

http://imageshack.us/a/img94/6334/dsc04273zt.jpg

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

2

AD bildelar brukar ha ritningar på belägg så att de kan hitta ett som funkar. De gjorde det när jag skulle ha belägg till mina Porscheok och de var även inne och kollade vad det var för skillnad på de olika beläggen som var alternativen till min A4.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Låter bra. Men det verkar inte finnas någon butik i norra Sverige :S

4

Hittade på skruvat.se

Bromsbeläggsats, skivbroms
AUDI 100, 50, 60, 75, 80, SUPER 90, OPEL KADETT C, MANTA A, TALBOT HORIZON, VOLVO 140 I, 240 I, VW 411,412, DERBY, GOLF I, JETTA I, KARMANN GHIA, PASSAT, POLO, POLO Classic, SANTANA, SCIROCCO

Men... originalleverantör Bendix...

Girling verkar mera udda ICQ/ac

5 Senaste redigerad av Stefan F (2013-05-07 20:14:02)

Vilken årsmodell kollade du på? Verkar finnas lite olika utföranden av beläggen till olika årsmodeller.
(Ahh... såg just att du skrev 81-85...)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

6

Passar inte dessa?

http://www.classicvw.se/mont-sats-broms … ts_id/3107

utan vw just nu... :-(

7

Öhh... det där är ju en monteringssats till bromsbelägg till typ2 ???? David frågade ju efter bromsbelägg till Talbot Horizon...

(och för er som undrar, Talbot-oken är mer eller mindre bolt-on istället för originaloken. De har dock en större kolvdiameter, vilket ger kraftigare bromsverkan
vid samma pedaltryck, jämfört med originalen)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

8

Stefan F skrev:

Öhh... det där är ju en monteringssats till bromsbelägg till typ2 ???? David frågade ju efter bromsbelägg till Talbot Horizon...

(och för er som undrar, Talbot-oken är mer eller mindre bolt-on istället för originaloken. De har dock en större kolvdiameter, vilket ger kraftigare bromsverkan

Det har du rätt i.. Läste lite snabbt på classicvw... Sorry

utan vw just nu... :-(

9

Stefan F skrev:

Det blir som nya bromsar. Men mer eller mindre. det finns som Ate, girling och bendix till dessa bilar. Girling passade rakt på bubblan utan annat än att klippa lite lite i bromsskölden.
På min 1600 kör jag med bendix, där fick jag slipa ur oken lite då de hade för snäv skiv-diameter.

Dessutom behövde jag göra en anslutning med en decimeter bromsrör närmast oket för slanganslutningen skulle ha krockat med styrarmen. På typ1an passade trumbromsslangen rakt in i oket.

Jag har måttat av belägget. ska fara och jämföra lite mått i eftermiddag.

63x55mmyttermått och 46mm bred mellan hål-öronen och framkanten på belägget.

10

Long time no see.

Väcker upp bubblan ur en skaffa barn, renovera hus, bygga garage slummer på några år.

Just ja bromsarna slut. Googlade på talbotbromsar och fann denna tråd.

Tänkte bara stänga den med att säga att jag satte belägg från Biltema. 65-9088. Volvo 142,144,145 och 240.

Ingen slitagevarnare och lite mera material på metalldelen mellan öronen. Men passade som gjutna.

Problemet löst, några år senare… ICQ/bq

11

Kul när man hittar sina egna trådar på funderingar man har haft tidigare. Jag har hittat mina egna tidigare funderingar som jag totalglömt bort på Google också med trådar här.