Innan när man bytt kolvringar har det bara vara att sätta dit dom och de har varit rätt gap osv.
Denna gång så mätte jag inte gapet
Fick så otroligt trög motor, går knappt att snurra runt.. Plockade då i sär motorn igen och mätte kolvringsgapet.
Låg under 0,1, ska ju vara mellan 0,30-0,45. Fila, mäta och sedan plockad jag ihop motorn.
Blev det något bättre, nej. Plocka isär igen och mätte nu kolvringen i spåret. Får inte in ens 0,05 i kompressionsringarna,
men får i den i oljeringen. Extremt tight måste jag säga. Gapet låg på de gamla ringarna 0,1.
Fråga nr 1, kan det verkligen bli så trögt att snurra motorn bara för det är tight i spåret?
Fråga nr 2, vad brukar ni köra med för spel?
Nu köpte jag ju ringarna och kan ju inte slipa ner dom, hur brukar ni göra då?
Rengjorde spåren ordentligt. De nya ringarna är ungefär 0,05 tjockare än originalet.
Köpte ringarna på CSP. Ingen brasse motor. Typ 3 1600.
Tyvärr kan jag bara rapportera liknande erfarenheter från "icke VW" världen och gamla motorer äldre än 50år, nya kolvringar som inte passar i gamla kolvar.
Jag insåg att om det har funnits flera olika generationer och tillverkare av kolvar som kommit och gått genom åren så är det inte osannolikt att några av dem valt att använda kolvringar med dimensioner som bara passar på de egna kolvarna, motivation typ: vi har redan en kolvringsspec från kolven "X" varför skall vi då ta fram en ny version till kolven "Y"....
Kolla med Folkabiten de kanske har originalspecade kolvringar.
/S