Mycket trevlig tråd! Inspirerande tempo och gott resultat med nivån på renovering
ska bli kul o se det rullande resultatet!
Renoverar Beach Buggy byggd 82' hämtad i en lada på landet.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Skrotbilen
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 7 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Mycket trevlig tråd! Inspirerande tempo och gott resultat med nivån på renovering
ska bli kul o se det rullande resultatet!
Tack grabbar.
Roligt att några läser mitt yrande ;-)
När jag plockade av framtrummorna tyckte jag lagren såg bra ut, så jag beställde bara packboxar.
Men en närmare syning visade att de var helt slut.
Tyvärr var de yttre inre lagerbanan så liten att det inte gick att knacka ut den.
Så jag fick lägga ett par svetsloppor där att ha nått att knacka imot.
Andra sidan gick bra utan slipning.
Nya lagerbanan till vänster, så nästa som byter får de lite lättare.
Tog de gamla lagerbanorna och slipade bort några tiondelar, sen använde jag dom att knacka in den nya lagerbanan.
Sen var det lätt att få ur den gamla.
Jag tog ett par fryspåsar från Citygross och lade in en klick fett och masserade in det i lagret.
Då slipper man en massa klet.
Sen blev det ett par varv sprayburks färg.
Efter det var det dags att sätta ihop frambromsarna.
Då jag börjar bli gammal och glömsk hade jag tagit kort på grejorna innan jag tog isär.
Så jag skrev ut minneslappen så jag kunde kolla hur det skulle sitta.
Lite Vuxenpoäng va :-)
Jag skulle inte vilja vara han som skriver in det här med en körnare ;-)
På Vänstersidan fick jag inte över trumman trots att allt var max injusterat.
Så jag slipade av ca 1mm, på varje bromsback, tillslut.
Andra sidan gick allt bra utan slipning. Kollade backarna mot de gamla och metall delen var lika.
Frågan är om bromsbanden var tjockare än original?
Väntar med att knacka på fettkopparna till allt är luftat och injusterat.
Lika bra att smida medan järnet är varmt.
När fronten var klar vändes blicken mot baken. Jag hade mätt upp tjockleken på packningarna, och beställt nya hos Classic VW Up North.
Gick lite fort men jag monterade packningarna torrt, drog åt att kollade efter ev glapp.
Sen lossade jag allt , smorde in packningarna med gorillasnor, och skruvade ihop.
Jag fuskade lite och köpte delade Västyska kvalitetsgummin till drivaxelrören.
Men jag tror det var ett tag sen de bytte ut verktygen, så jag klippte bort gjutskägget.
Sen kletade jag på lite packningssilikon.
Jag skruvade ihop allt, och drog på ett par straps så det höll ihop,så länge.
Man ska ju tydligen montera gummit dom när rören är i körläget.
Så det får göras när allt är på plats.
Sen fick lådan vila nån dag.
Då gamla chokewiren var fastrostad så inköpte jag en ny och petade in.
Det var lite knöligt att få på gummiskyddet, men jag plattade till en bit ståltråd,
så jag kunde få in den och montera underifrån och dra ut tätningen.
Till slut var allt på plats.
Monterade gamla knappen och hållaren i instrumentbrädan.
Man vill ju inte att det ska se överrenoverat ut.
Sen tog jag ett varv med bränslekranen. Tog ett före kort här med.
Återkommer till kranen senare.
Tredje gången gillt:-)
Undrar varför växellådan ser så trött inuti kopplingshuset.
Bussningen till starten såg lite trött ut.
Så jag drog i en halvtums gängtapp och knackade ut bussningen.
Sen knackade jag in den nya bussningen jag köpt.
Rätt eller fel jag gned in insidan med lite motorolja.
Sen tog jag fram startmotorn från bilen, lättare att provköra den på bänken, än när den sitter under bilen.
Bengt Holmen tipsade på Fejan om detta gamla Fantomenknepet.
Nu slipper man ju hålla emot vid in och urmonteringen av motorn.
Troligen hade jag tappat starten när vi brottades med Vlådan. Så det gick inte att dra åt muttern.
Så original starten fick utgå, sen hittade ha en fräsch start, men det var det inget orv i.
Så jag fick gräva i bra och ha lådan, och hitta en välrostad sak.
Då den snurrade på bra, lossade jag bakre kåpan och kolen såg som nya ut i den.
Den är ju lagrad i bakkant och en mutter och några brickor och en fiberbricka håller den på plats.
Lossade muttern tryckte försiktigt in ankaret utan att kolen hoppade av kollektorn, och smorde lite.
Fick ta hjälp av en limtving för att kunna montera tillbaka allt på rätt plats.
Det sitter ju ett plåtband som matar själva elmotorn, den är isolerad av nån slags tygbit original.
Men jag epoxilimmade på ett par bitar av lite grövre packningsbitar.
Nån nytta gör det väl.
OK lite mer sprayburksjobb. Efter kratsat bort rosten med borste i vrålapan.
Sen monterade jag den på lådan.
Bra jobbat! Tänk om man var hälften så produktiva bara....
Reparera mera
Bra jobbat! Tänk om man var hälften så produktiva bara....
Tackar.
jag är pensionär, och under Corona karantän, så jag har inte annat att göra.
Gör två tre timmar om dagen dar sju dar i veckan.
Så jag är inte produktiv egentligen ;-)
Men det är kul om nån tycker det är roligt att se vad en gammal gubbe sysslar med...
Old guys rule
En härlig tråd att följa, skrotbilsrenovering av en man som är lågmäld över sitt tekniska kunnande, men fasen å, man har blivit beroende av den här tråden... Abstinens redan efter en par dagars utebliven uppdatering av Mr56.
Man får tacka för allt beröm, för min reparation i sjuttiotals stil :-)
Har varit dåligt med verkstad sensate tiden, fyllde år i helgen, så nu är det bara 600år kvar innan jag kan fira "Number of the beast" .
Så snart är man där ;-)
Sen har jag väntat på att sonen skulle komma, så vi kunde få i V lådan.
Men under tiden så började jag pilla på strålkastarna. Jag gillar Bosch symetriska gllas med stora typsnittet.
Men såna slösar jag inte på den här bilen så det fick bli Hella Symetriska, en VW och en DKW (tills jag hittar en VW Hella till).
Då Reflektorerna sett sina bästa dagar och var som ägaren lite matta, så körde jag med aluminiumfolie varmvatten och bakpulver.
Funkar kanon på nysilver för att få rent och blankt.
Men de här var nog kromade för det hjälpte inte mycket, ,men diskmedel och lite försiktigt gnuggande så blev de så här.
Sen blev det ett varv med M6 gängtappen i strålkastarmonteringshålet.
Vänstersidan gick kalas, men när jag kom till högerskärmen mötes jag av en avdragen skruv
Trodde jag kunde svetsa på en liten klump at skruva i med Mig svetsen, men icke skruven var ju i mässing!
Så jag borrade ett 4mm hål genom skruven.
När jag skulle borra med 5mm så skruvade resten av skruven sig rakt igenom skärmen.
Men jag klagar inte
Så det blev lite gängtappsjobb igen.
En bit oduglig bensinslang fick duga på skruven så den inte tappas bort vid lampbyte på vägen.
Fick dit dom i allafall, får se hur de lyser när jag får igång strömmen.
Igår var det handlardag, så det blev ett varv förbi Biltema för att stödköpa ett batteri. Sen till Jula för 6V laddare och lite färg.
Då jag lagat så mycket på väsnter sidan så var den i princip målad. På efter middagen skrapade jag bort all lös underredsmassa på högersidan, och målade på lite färg.
Missade att ta en efterbild.
I morse var det uppe i ottan för andra Astra sputan, kom i god tid men det blir långa köer när det ska vara 2meter mellan varje person.
Det gick fort i kön, det som tog tid var att sitta en kvart och vänta efteråt för att se om det var nått fel.
Men det gick bra.
Sen byggde jag ett "verktyg" för att kunna montera kolvbultar med presspassning. Till barnbarnets OLD 455, Man värmer upp lilländen tills den blir blå sen trycker man in kolvbulten i kolven och lilländen . Man har ett par sek att få det på plats.
Nej jag har aldrig gjort det för, men har kolla på Youtube så det går nog bra :-)
I kväll kom sonen äntligen förbi så jag satte honom i arbete med att montera lådan.
Två muttrar och två skruv senare satt den på plats "nästan" fixar resten i morgon.
Med lyft hjälp på plats plockade jag fram 58 motorn jag hade på lager.
Tänkte att jag provstartar, kollar ventilspel, och oljebyte i motorbocken.
Ställde ut gamla motorn i lagret , tur man har VW motorhållare.
När jag tog fram motorn såg jag att kopplingen saknades.
Måste avslöja min okunskap, är det en sån här jag ska ha?
I väntan på att min nya kopplinga ska komma, så pillade jag lite på andra grejor.
Handbromswire monterad.
Sen åkte backarna på.
Kollade backarna mot trumman, och de passade som hand i handske. Men jag var tvungen att slipa på alla backarna så de gick dit till slut.
Jo jag glömde montera den här :-)
Sen satte jag tillbaka säkerhetstanklocket.
Till slut var allt på plats.
Sen luftade jag bromsarna, och med Biltema burken kan man göra det själv.
Sen kopplade jag upp motorn med lite kablar.
Slog i lite soppa, och den hoppade igång utan större problem.
http://www.brandow.eu/skrotbilen/025/Startup.mp4
Kollad laddningen och den var OK.
Till och med lamporna slocknade. Och den brummade på bra.
Sen såg jag det här
Verkar komma i bakkant.
Är det en vanlig åkomma? Sitter ju en packbox där.
Motorn har stått sen sjuttiotalet, men jag startade upp den för några år sen och då var det inget blött under?!
Kan det bero på att vi burit den bakåtlutande?
Men sån tur kan man väl inte ha
Vad säger ni??
Om ni trodde jag lagt ner Skrotbilen, så måste jag göra er besvikna.
Det har gått lite långsamt sista tiden i värmen, men lite har det blivit gjort.
Efter olje debaklet, så beställde jag en packbox. I väntan på den bytte jag olja i allafall.
Svänghjulet var lite rött.
VW Up North hade slut på Svänghjulslås, så jag sparade 149kr,OK mitt ser inte lika snygg ut men den funkar :-)
Fick åka iväg och låna min 36hylsa, sen gjorde muttersmacken sitt jobb.
Såg ju rätt vettigt ut.
Packboxen har suttit där sen 1958 så det är väl Ok att den blivit lite otät.
Fanns ett litet spår på svänghjulet, som man knappt kunde känna med nageln.
Tog en M10 mutter satte över pinnen på veven och bröt bort packboxen med en mejsel.
Fick byta plats några gånger, men det gick bra.
Sen blev det ett varv med bromsrengöring.
Gnuggade Av svänghjulet lite och monterade det, nu väntar jag bara på en momentnyckel som klarar 30KG.
Jag visste att veven var glapp, men tänkte det kunde vara kul att mäta.
Det var inte kul 0,5mm är lite mer än 0,12mm men det visst jag ju.
i Väntan på momentnyckeln dammsög jag golvet, och stoppade i batteriet.
Musöronen var det litet si och så med.
En stund senar visade sig att det var jordfel, då lamphållaren var jordad med en popnit.
Så jag slipade av lite och lödde.
Sen funkade det igen
En liten för och efter film.
http://www.brandow.eu/skrotbilen/026/018.mp4
har fnderat varför update dröjde... men väderundantag är okey...
Trevligt att se reparationen fortsätta!!
Takk for at du deler - gøy å følge prosjektet ditt!
Kan du si litt mer om hvordan du gjør det med alufolie-varmtvann-bakepulver på lyktereflektorene?
Takk for at du deler - gøy å følge prosjektet ditt!
Kan du si litt mer om hvordan du gjør det med alufolie-varmtvann-bakepulver på lyktereflektorene?
Det är ett gammalt husmorsknep, jag trodde reflektorerna var försilvrade.
Men det var nog förkromade istället. Så valigt diskmedel tog bort det mesta.
Men vill man puta silver, kan man göra så här.
Takk for at du deler - gøy å følge prosjektet ditt!
Kan du si litt mer om hvordan du gjør det med alufolie-varmtvann-bakepulver på lyktereflektorene?
Det är ett gammalt husmorsknep, jag trodde reflektorerna var försilvrade.
Men det var nog förkromade istället. Så vanligt diskmedel tog bort det mesta smutsen.
Men vill man putsa silver, kan man göra så här.
https://www.nyteknik.se/popularteknik/k … ts-6424190
I övrigt är det lite semesterstuk här. I morgon ska jag till Vetlanda och handla VW grej.
Men jag har fått dit svänghjulet och provstartat utan läckage.
Hej
Hoppas ni har semester och njuter av värmen.
Själv gör jag så gott jag kan, var och köpte lite VW relaterat i början på veckan
Sen far vi mest runt i Bubblan (är det en bubbla när man saknar tak? :-) )
Men då det är svalt i garaget så blir det nån stund där i alla fall.
Monterat urtrampningslagret, inför motormontering.
Undrar om de hade de här monteringsfjädrarna när de sköt upp folk på månen.
För de sprätter iväg och försvinner otroligt lätt.
Oljebyte i Vlådan, och lite jox satt det på magneten.
Svårt att få bort allt men magneten håller det nog på plats.
Går åt förlängare till nivåpluggen.
Sen blev det att varv med lyset, någon händig kille had monterat extra relän och separat matning till lamporna.
ett par skruvar var lösa då gick det lite varmt, men några varv med skruvmejsel, så var allt OK.
Lyktorna behöver nog lite mer jobb (justering) , men de lyser ju i allafall.
Visste inte att man kunde ha semester som pensionär. Men det bara stannade upp några veckor.
Till-slut började det rycka lite "arbetslusten".
Sätena i bilen var välanvända och det satt överdrag som tagit slut också av solen under åren, så jag tänkte jag tar ett varv med dom.
Får börja med att be flickorna på Borås bilklädsel om ursäkt för mitt taffliga jobb.
Förarstolens ryggstöd hade sett sina bästa dagar.
Då papper är billigare än tyg så ritade jag till några mallar.
Ryggstödet måttades till också.
Sen klippte jag bort det solblekta tyget som var kvar,
Sen klippta jag ut tyget efter pappersmallana och nålade och sydde fast det på vinylen.
Passagerarstolen hade klarat sig bättre.
Tyvärr saknades vinylen till en stol så jag gjorde lite pappersmallar av den också.
Den som spar han har, hade lire svart vinyl från ett annat äventyr.
Då resåren var slut sydde jag i hällor, och sen spände jag fast allt på sätet.
Sådär det blev ju lite trevligare att placera sin bakdel här.
Då sonen skrotade med sin cykel på cykelvasan, och skadade sin axel för ett par veckor sen.
Så fick jag bjuda in Minionerna (barnbarnen) för motormontering.
Och idag kom dom och det gick som en dans fram till jag kollade kopplingen, då jag förberett kopplingswiren själv.
Och inte krupit under så gick wirehöljet inte genom rörfästet. men det fixade minionerna snabbt.
Nu är det bara lite småfix och Koppla in tanken startmotor, montera framhuv och motorlucka samt vänta på ett däck.
Det kan man nog göra på en dag, men tar mig säkert några veckor :-)
Gött med juniorer med friska ryggar...
Härligt med hjälp
ibland kommer livet före garaget, och det är inte det sämsta.
Sista tiden har jag jobbat några timmar varje dag med att föryngra min Avenbok-häck som började likna mer träd än häck.
Så nu hade jag fått för mig att kapa ner den så jag kan underhålla den varje år istället för var tionde ;-)
Som tur fick jag lite hjälp med bortkörande av klippet, många lass blev det
Men ibland fick jag köra själv, och då lite Aspar slagit rot, efter den vita sommaren för några år sen.
Så tänkte ja att jag kunde kapa ner dom på tillbakavägen.
Gick inte så bra, eller som förväntat :-) hade lagt spännbandet på fotstödet så länge, men det låg inte där så länge.
Fick ju hjälp att montera motorn, men det fanns några skitsaker kvar, som jag gått och skjutit på hela augusti.
Nån gång hade man uppdaterat oljetrycks anslutningen.
Men då jag bytt till en original 58 motor, fick jag byta tillbaka till ringklammer, OK krympslangen avslöjar att det är gjort på tvåtusentalet.
Tänk vad tid dom sparade när et började med spad kontakter. istället för att hålla på och skruva fast ringterminaler.
Nu har jag inget att skjuta upp här.
Det här oljefläcken har växt sakta men säkert, och jag har dragit mig för att tag i det, då det är långt ner till golvet.
Så jag tog tag i nått annat dessa VW original värmerör ville monteras.
Och jag måste säg att de gick mycket lättare att montera än repro rören jag satt på cabben.
På högersidan fick jag skruva dit plusmatning och kabeln från tändningslåset på starten först, sen åket värme röret på plats.
På vänstersidan var det ju det där med den läckande gummidamasken, jag hade krupit under och dragit åt klammern en gång utan förbättring.
Så nu lossade jag tvättade med bromsrengöring, och kleta i lite silikon. Sen vände jag på klammern så skruven hamnade överst.
sen skulle det ju dit en bit soppa slang innan värmeröret kunde monteras.
Men det gick mycket lättare än jag föreställt mig.
Med motorn på G så var det ju lämpligt att fixa bensintanken. Glad i hågen skruvade jag dit en bensinkran som läckte som ett såll.
Men jag gick och hämtade en annan, som det visade sig att den bara droppade lite. OK jag tänkte den får droppa några dagar så sväller den lite och blir tät
Fyra dagar senar droppade det på som i början, så jag gav upp och tvättade med aceton och smetad på lite Kemisk-metall.
Nu får den stå några dagar, med lite papper under så man kan se om det droppar.
Har beställt 25st TR415 ventiler (behöver bara fyra, men 25 var det minsta antalet de sålde), sen kan jag åka över till Henrik, och lägga på lite däck.
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 7 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Skrotbilen
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.