26

Var ute nu å körde, vad ska tändningen stå på i ca 80 km?? Ligger på 20 grader nu????

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

27

Beror nog på motorvarvet vid dina 80km/h, mitt tumregel är "all in" från ungefär 1500-2000rpm (009), jag misstänker att du inte har vacuumförställning med dina 44:or.

Hur mycket är max, jag har blivit lärd och praktiskt funnit att 32grader förtändning med fungerande squishband kan vara bra.

Om motorn spikar eller blir för varm väljer jag att pilla på förgasarbestyckning innan jag ger mig på tändförställningen.

Om du har kraschnojja skulle jag rekommendera en tempsensor på en av topparna, topparna reagerar mycket snabbare på temperaturändringar än block/olja.

Skall man tälja mil efter mil i 80 så kanske en radikal tändkurva (åka fort rakt fram) är obra, jag skulle bli en aning nervös om topptemp vid 80 är märkbart högre än vid 100km/h..

...mina 5 öre...

/S

28

har ju numera en 123 fördelare och får ju upp i telefonen graderna, är helt novis på detta med tändning därför mina frågor, ligger väl på knappt 3000v?

29

Om din app säger 20grader, ingår då även grundtändförställningen (minimum), 20 grader uttryckt i vevaxelgrader är nog det en del för lite vid 3000rpm, jag misstänker att dina avgaskrökar blir rejält varma om det är så?

På "vanliga" fördelare anges i div VW instruktioner att man exv skall ställa 4grader före ÖD vid tomgång, sedan matar fördelaren in förtändning beroende av varvtal upp till ca 1500-2000rpm där max förtändning är inne.
Detta har jag alltid betraktat med stor misstänksamhet, har man fel eller sliten fördelare kan max förtändning bli nästan vad som helst, med rätta och hela originalbitar kanske det är ok men våra bitar är vanligtvis inte original eller ens i bästa skick...
Max förtändning i vevaxelgrader bör vara nära 32 grader vi ca 3000rpm!

Jag har inte någon susning om hur 123 eller andra elektroniska arbetar men någonstans behöver man mäta in övre dödläge så motormekaniken och tändningen talar samma språk, kalla det gärna samkalibrering.

Samkalibrering med min 009 mekfördelare (inget vacuum) varvar jag upp motorn (ca 3000rpm enligt mina öron) och vrider på fördelarhuset så min xenonlampa och vevgradskiva (eftermarknads!) visar 32 grader.
Kontroll: om jag varierar varvet ännu mert och inte tändpunkten ändras då vet jag att maxförställningen är uppnådd och att jag inte kan få för mycket förtändning (skadligt).
Om jag sedan har tur och har ungefär 5-10 grader före ÖD vid lägsta varv då bör motorn bli lättstartad!

Frågor på det?

/S

30 Senaste redigerad av Sten vW (2021-07-07 10:44:49)

En liten sifferkorrektion:

Jag har skrivit max förtändning 32 grader ovan, jag kollade mina gamla noteringar där fann jag att ett spann på 28 till 32 förtändning i vevaxelgrader grader är lämpligt med min tyska 009 fördelare och min 800kg bubbla med bonntrimmad 1600 och dubbla IDF36.

32 grader kan ev vara en aning för mycket för en buss, vad säger ni bussåkare, vid vilken maxtändning får ni svalast motor?

I landsvägsfart borde nog de flesta uppnått max förtändning...

Med för mycket förtändning kan motorn bli för varm, med för lite förtändning kan motorn bli för varm....

/S

31

jag får nog be någon som är mer insatt i detta än jag......... fattar inte mycket av termerna, vill bara att det ska hyfsat rätt när jag ska ut på långtur.....  gillar ju å banka plåt ICQ/bl

32

Ghia64 skrev:

jag får nog be någon som är mer insatt i detta än jag......... fattar inte mycket av termerna, vill bara att det ska hyfsat rätt när jag ska ut på långtur.....  gillar ju å banka plåt ICQ/bl

Förståeligt! vi är alla olika, laga rost och ligga under bilar tycker jag är som att gå till tandläkaren, pyssla med motorer däremot kan vara mysigt!

Lycka till!

/S

33

en fråga bara, vad ska man ha för grader på ca 1500v?

34 Senaste redigerad av Sten vW (2021-07-07 13:06:29)

Ghia64 skrev:

en fråga bara, vad ska man ha för grader på ca 1500v?

Extremt svårt att säga, beror på om din fördelare har slutat och mata in mer förtändning (= max förtänding) vid det varvet eller inte.

Ett mycket säkrare förhållningssätt är att kolla/justera in maximum (28-32 grader) som första inställning, då vet man iallafall att man vid högre varv inte kan få för mycket förtändning (så att motorn detonerar sönder sig).

Skulle du vrida om min arm för att få ett svar på din fråga skulle jag gissa (värde=lågt utan andra indata) att ca 20 till 28 grader kan vara ungefär ok om inte max förtändning inte är nådd....

Lite allmänna basdata:

-Vevaxelgrader, 1 varv = 360 grader, detta motsvarar 1/2 varv på fördelaren, 2 vevaxelvarv gör en hel 4-takts arbetscykel.

-TDC (eller ÖD), 0 grader: Top Dead Center (Övre Dödläge) 0-vevaxelgrader, underförstått är det vevvridningsläget när kolven är på topp och bägge ventilerna är stängda,
vanligtvis väljer man i flercylindriga motorer cylinder #1...

-Fördelare dessa kan reglera förtändningen, var varsam med siffrorna, vissa tillverkare (idioter) använder fördelargrader och inte vevgrader, ofta ser man det av sammanhanget, säger instruktioner och liknande saker som max reglervinkel 10grader, då är det sannolikt fördelargrader (10 fördelargrader är 20 vevaxelgrader).

-Fördelaren är inte synsk den vrids runt i takt med veven men kan inte förväntas ha 0 fördelargrader vid 0 vevaxelgrader om inte montören mätt och justerat.

-Ingenjören gissar: En programmerbar fördelare (123?) skulle möjligen kunna justeras in så att 0 fördelargrader = 0 vevaxelgrader, sedan programmerar man den så att den har ett minimum (gissning ca 5grader före ÖD), maximum (ca 28-32 grader) samt en fördelarkurva (enklast möjliga skulle kunna vara en linjär ramp mellan min till max).

-Gradskiva (remskiva med inbyggd gradskiva) på veven, detta är inte original på någon VW jag sett, några luriga jack i remskivan som linjerar upp med motorblockens delningsplan (typ 1 motor) är normalt på original, har man bytt remskiva anta att jacken är för fel motor och inte sitter där man behöver dem.

-Eftermarknadsgradskivor, jag har bara hört något enstaka klagomål (30 år) om att kilspåret som låser skivan till veven varit fel (dvs mycket fel!) relativt gradangivelsen, är man noggrann kollar man med "positive stop metoden"..

-Toleranser, fin-gubar i racervärlden talar ibland om 1/2:a grader, om man inte är ute efter maximalt mos eller balanserar på en knivsudd mellan säkrad och osäkrad explosionsmotor är inte enstaka grader jätteviktigt, hamnar jag 2 grader fel, beror det på dagsformen om jag släpper det eller ej (när jag jobbar åt mig själv!). Detta vägs givetvis mot skaderisk, jag tror inte jag skulle släppa 34grader som max med komphöjt och modern soppa...

/S

35

Nu gör du mig ännu mer groggy i tanken ICQ/be   å jag som bara vill ha tändningen rätt ICQ/ad

36

Ghia64 skrev:

Nu gör du mig ännu mer groggy i tanken ICQ/be   å jag som bara vill ha tändningen rätt ICQ/ad

Om man avviker från original finns det inga enkla svar!

Funkar det och motorn inte blir tokhet när man kör länge en varm dag, använd skygglappar!

ICQ/ag

/S

37

Orolig är inte min grej, det håller så länge det gör, är väl bara å lösa…. Men man kan ju ge det bästa förutsättningarna……. ICQ/af o

38

Orolig är inte min grej, det håller så länge det gör, är väl bara å lösa…. Men man kan ju ge det bästa förutsättningarna……. ICQ/af o