Om man har en 1600 låda men vill köra 5*205 bultmönster, är det endast 68-trummor som passar då ? Ser att 68 trummorna kostar typ 3 ggr mot "vanliga", men kan man lösa det på annat vis ?
1 2021-06-06 16:08:14 Senaste redigerad av t100r (2021-06-06 16:28:13)
Finns trummor som du borrar bultmönstret själv.
Tack för det tipset, lite jobb och så behöver man borr och gängtapp så sparar man en tusenlapp typ.
Porsche 356........., ännu mer deg förståss..
Typ 181 trummor passar på nyare bubblor, passar dom på 1600 oxå isf?
Det är widefive och dom kostar inte alltför mycket hos tex Csp.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Typ 181 trummor passar på nyare bubblor, passar dom på 1600 oxå isf?
Det är widefive och dom kostar inte alltför mycket hos tex Csp.
Ligger 2st nya sådana i mitt garage, till salu dessutom 
Vad är eg. Skillnaden på typ 181 trummor och typ 1 eftersom det skiljer så mycket i pris ?
Jag har 205 typ3 trummor bak på min 68:a. Passar direkt.
Du kan kolla om denna går att använda på något sätt.
10 2021-06-07 18:22:26 Senaste redigerad av t100r (2021-06-07 18:27:16)
Världen är ju full av möjligheter verkar det som
Men vad jag inte förstår är skillnaden på en typ 3, typ 2, typ 181 och typ 1 trummor, verkar ju vara olika pris på dem ?
Eller försöker man bara lura en okunnig att handla dyrt, om man inte har kunniga goda vänner som kan hjälpa en rätt ?
Olika artikel nr på en typ 1 trumma och en typ 2/181 ser jag
Saxat från min egen tråd:
Tog mig lite tid att mäta nu i eftermiddag.
Jämförde med en trumma från 68-, de är likadana med skillnaden att dessa breddar 20mm utåt.
De passar alltså bilar 68-, en genväg att få fembult på en 4-bultad bil och samtidigt bredda 20mm per sida utan spacers
Betyder det att det är bredare bromsbackar än på en pre 68, man behåller innanmätet från fyrbult mao med 40 mm breda backar mot tidigare 30 mm
Får dubbelkolla det men om jag minns rätt så är svaret ja.
14 2021-06-08 16:09:03 Senaste redigerad av t100r (2021-06-08 18:21:46)
Genast kommer då nästa fundering, byter man till 30mm backar så passar äldre trummor då ?
Visst man får en aning sämre bromsar så det är inte aktuellt, men man vill ju veta hur saker passar och varför de gör det osv. Ex
Byter du backar måste du byta sköldar också.
16 2021-06-09 12:32:08 Senaste redigerad av t100r (2021-06-09 14:09:29)
Sant, i slutändan kostar det mer än att bara byta trummor.
Min fundering handlar väl mest i slutänden om det är nån skillnad på axlarna, splines, längd osv på en 1600 eller en 1200 lådas. Hur man kan kombinera det man har på hyllan, gillar återanvändning av sånt man sparar på
Längden på splinesdelen varierar på typ1 beroende på årsmodell, senare modeller samma längd som på typ3.
Nu ska vi se om jag minns rätt...
-66 kort axel/kort spline
67 kort axel/lång spline
68- lång axel/lång spline
Jag tror jag körde med 205 trummor på en sån låda med långa axlar/lång spline. Hade alla bromsdelar från en -63a och köpte någon sats från folkabiten med distanser jag satte dit innan trumman monterades och de funkade då iallafall vad jag minns..
