1

hej. passar 60 tals lastdörrar på äldre panel buss ex 56 a

2

Nja, det finns högt och lågt monterade övre gångjärn, jag vet inte brytpunkten.
Nästa pilsner är att det ibland eftermonterades dörrar för högertrafiken, och på min lyx har jag låga på ena sidan och högra på andra sidan.
BDdörrar sitter på sena Brassebussar som är olika men kanske passar.
Men övre gångjärnsinfästningen är väl det som syns enklast.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Tror brytpunkten höga/låga övre gångjärn kom i 60-61.

Buy the ticket, take the ride... - HST

4

Hade det inte att göra med att pilarna försvann?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Pilarna försvann ju i USA när kepsbussen kom men dom bytte väl inte till låga gångjärn där då?
Så om höga/låga sammanfaller med pil/bilnkers i Europa så är det nog inte pga att pilarna försvann utan bara ett sammanträffande?
Eller att när pilkistan försvann globalt, att man då såg chansen att flytta ner det övre gångjärnet?

Buy the ticket, take the ride... - HST

6

hej . är plåtarna runt motorn viktiga för kylningen t2 buss ? fick höra idag att motorn går varm utan dessa . stämmer detta ???

7

Skulle du köra en vattenkyld motor utan vatten?
Det är a och o på luftkylda motorer .

T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

8

kjellnilsson skrev:

hej . är plåtarna runt motorn viktiga för kylningen t2 buss ? fick höra idag att motorn går varm utan dessa . stämmer detta ???

Vet inet mycket om bussar.
Men VW satta plåtar så att den inte sög kylluft underifrån motorn, för den är ju jättevarm.
Och biltillverkare sätter intr dit nått i onödan om det inet behövs.
Så svaret är JA.

"ljushuvud"

9

jag menar dom horisontella plåtarna h o v samt bakom motorn . inga plåtar som har med fläktfuften att göra ...

10 Senaste redigerad av Junte (2021-06-15 10:16:26)

Alla plåtar i motorrummet har med luft och kylning att göra.
Motorrummet ska vara tätt nedåt, all luft till kylning (och förbränning)
ska komma in genom de därför avsedda gallrena på bussens sidor.
Kall luft in, varm luft ut (nedåt, alltså).
Bakom motorn . . . eller framför? I färdriktningen är framför.
Saknas plåten bakom motorn tar fläkten in den (stigande) heta luften,
fd kylluft, som blivit ännu varmare av ljuddämparen . . . och återcirkulerar
den om och om igen . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

11

okey då vet ja.