1

Har en kvalitetsrenovering på en 1965 912 motor som blev över över och skall antingen säljas eller hitta en bil att monteras i. Renoveringen är gjord av Perrys Motor ( bäst i Sverige på luftkylda Porsche motorer).
Jag slutför renoveringen av min 1965 Bubbla som nu står inför att karossen skall på, men undrar hur:   SVÅRT ÄR DET ATT KONVERTERA MOTORN TILL MIN 65:a? Har en besiktningsmotor, men en 912 motor vore kul!
Växellådan och hela plattan är Typ 1 1968.
I grunden är det ju ett 356 skal som har byggts in i många Typ 1, så var ligger de stora modifieringarna? Motorplåtarna är inget problem, men behövs det en konverter mellan motor och vxlådan? Fungerar det så vill man säkert uppgradera original Solex 34 till något vassare förgasare, eller bestycka upp med större munstycken? Hoppas och tror att all info finns i detta forum.

2

Urbangerman skrev:

Har en kvalitetsrenovering på en 1965 912 motor som blev över över och skall antingen säljas eller hitta en bil att monteras i. Renoveringen är gjord av Perrys Motor ( bäst i Sverige på luftkylda Porsche motorer).
Jag slutför renoveringen av min 1965 Bubbla som nu står inför att karossen skall på, men undrar hur:   SVÅRT ÄR DET ATT KONVERTERA MOTORN TILL MIN 65:a? Har en besiktningsmotor, men en 912 motor vore kul!
Växellådan och hela plattan är Typ 1 1968.
I grunden är det ju ett 356 skal som har byggts in i många Typ 1, så var ligger de stora modifieringarna? Motorplåtarna är inget problem, men behövs det en konverter mellan motor och vxlådan? Fungerar det så vill man säkert uppgradera original Solex 34 till något vassare förgasare, eller bestycka upp med större munstycken? Hoppas och tror att all info finns i detta forum.

Du kan börja med mäta länden på 912 motorn '
Den passar rätt på lådan för vw o porsche är samma företag  o På dom dyra VW  o vw är det mycket samma komponeter
Att hitta munstycken är inga problem att hitta hos dom som säljer förgasar prylar
Där i mot att hitta insug till dom dyra vw kan vara svårt
Skulle tro du får mest pengar för maskin i ett forum för dyra vw   Så kan du bygga två st nya maskiner till bubblan o så kan du få något som passar rätt in med mer kraft
// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4266

Lite info iaf...

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Ja, att få i en 912 Porschemotor i en bubbla är inte riktigt "bolt-on" som man kan tro. Passningen mot lådan är ett mindre problem i nyare lådor; infästningen passar rakt av, medan svänghjulet behöver modifieras i tjocklek på startkransdelen för att det ska passa mot företrädesvis en självlagrad startmotor i VW-lådan. Har hört att 6V 356-svänghjul kan fungera, men dessa passar inte på 912-vevaxeln. Sedan är ventilkåporna betydligt "fetare" på porschemotorn och modifiering av hjulhusen på en Typ1 behövs tillsammans med fästena för stötfångarjärnen. Ventiljustering blir trickigt.....
Gasvajerinfästningen sitter på baksidan på 912/356-motorn och behöver en annan dragning för att fungera.
Men allt går och hör av dig om du vill se bilder eller behöver tex modifierat svänghjul till 912-motorn.

5

356 Super 90 och 912 har samma vevaxel så varför skulle det inte passa med ett 356 svänghjul? Det har 109 kuggar och passar ju rakt in i en VW växellåda från 1965. Det blir ju på alla sätt mycket krångligare att använda ett 912 svänghjul. Det skiljer ca 5 mm i djupled mellan 356 och 912. 356 har samma djup som VW. 912 har styrhylsa för urtrampningslagret och saknar därför ring på tryckplattan. 356 har ring på tryckplattan och i vissa fall samma urtrampningslager som VW.
Vill man göra det riktigt bra stoppar man in även växellådan från 912. Då får du 5 växlar men du får bygga om bilen lite.

6

Hade en s.k. Super 90 i min 70:a på just 70 talet tycker inte den motorn är värd besväret då
jag haft egentrimmade VW motorer som varit avsevärt roligare att åka omkring med trots inga
märkvärdigare ingrepp än ett par dubbelförgasare och en något vassare kamaxel utan rent
garagetrim från en tämligen okunnig.

7

912 motorn är en 1600:a på 90 hästar där alla ingående delar är jättedyra. Jag skulle sälja den till en Porsche-entusiast och bygga en VW typ 1 baserad 1776:a istället. Den passar bättre i bilen och kan i framtiden repareras utan att man blir ruinerad. Troligtvis ett snäpp enklare att få genom besiktningen också.

8

Jocke B, ja nu har du övertalat mig, så det blir en 912motor över inom en snar framtid.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

9

Tack för dagarnas input. Jag känner mig övertygad om Era insiktsfulla synpunkter. Förstår att det inte bara är "plug and play" utan ett antal ingrepp. Min Bubbla är en originalrenovering och nu när plattan skall på så känns det dessutom fel att börja "modda" och förstöra originalet. Jag får göra som "Mogge" och lägga ut motorn till försäljning. Nån som är sugen....hahahaha. Tack för Era inlägg i ärendet.

10 Senaste redigerad av mettis (2021-05-28 00:04:55)

Jag hade en "vinterbil 1600TL 66:a på 70-talet. Bytte till mig en 75Hkr Porschemotor och körde med...
På den tiden typ 1500Kr...
Som ni ser 6 volt (dubbla batterier..-)
-Jag märkte aldrig ngt problem att passa koppling/vxl-låda?
Men har för mig att jag skaffade en dubbelfjädrars typ2 180mm tryckplatta, då det ej medföljde koppling.

https://i.imgur.com/1sU9tiS.jpg