1 Senaste redigerad av Rev800 (2021-05-22 08:21:17)

Någon som har meckat mycket med sådan insprutning?? Bilen är en -77 pickup.

Bränsle tryck?
Går som en påse nötter och är svårstartad kall.

2

Om jag inte minns fel 2,4 bar Ps det är soppan som var 1977  och med dages E5 soppa bör man rika på 1,5%
Men hur är soppa filter  vilket skick är spridana För E5 soppan kan göra mycket illa med sådant
///M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Hmm har 6,5 bar i min bil

4

Hmm har 6,5 bar i min bil

5

Rev800 skrev:

Hmm har 6,5 bar i min bil

Skulle tro att BTRen är stenhård av E5 soppan

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Men med ett högt bränsle tryck få den inte mer bränsle då? Hade 0,2 i co när jag besiktigade den igår

7

På äldre div andra insprutningsbilar (utan lamdaåterkoppling) höjde man bränsletrycket när man E85-konverterade.
Som en ledtråd. 0,2 CO indikerar mager blandning. Fast jag har åkt med 0,5 i trettio år utan problem.
Men tändsystemet kan vara en orsak till dåligt uppförande. Fel i vakuum/centrifugal ger trist resultat.

8 Senaste redigerad av vwmagnus (2021-05-22 18:38:18)

Info.
Om man har CO så har man inte en fullständig förbränning. För många Kol-atomer kontra syre-atomer, dålig omblandning i förbränningsrummet eller fel temperatur vid förbränning.
Vid fullständig förbränning så ansluter varje kol-atom till två syreatomer och bildar CO2.
Man har inte mager blandning.

9

Tittade lite i VWs bränsle del boken
PÅ insprutana  var bör värdet utan lambda 2,5 i Co
Enligt boken bör man ligga där för kylningen av avgasventilen o slippa varmgång
rekomoderat  lambda värde  0.88-90 (AFR värde runt 13,9-14 )
Jag skulle köra lite fetare med dagens soppa E5  för densiteten är ändrad på det bränslet
Ps Olja gör också för högt Lambda värde
Om man skall leka med E85 så är det 30% mer soppa o då räcker det att höja trycket med 2,8 bar från 2,4
Ett tips till sådana som det gamla insprutning systemet byt BTR ( bränsle trycks regulator ) till en justerbar med manometer så kan man labba lite mer o få till  sprutet ok
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Hur viktigt är det att tempgivaten är inom mätvärden??

11

Har motortemperaturen, som är av typen NTC, för liten resistans blir blandningen mager och är resistansen för hög blir blandningen fet.

12

vwmagnus skrev:

Info.
Om man har CO så har man inte en fullständig förbränning. För många Kol-atomer kontra syre-atomer, dålig omblandning i förbränningsrummet eller fel temperatur vid förbränning.
Vid fullständig förbränning så ansluter varje kol-atom till två syreatomer och bildar CO2.
Man har inte mager blandning.

Helt rätt, har man hög CO, kan det vara flera förklaringar. Nu nöjer vi oss med att titta på detta fallet, med motsatt problem, låg CO. Då är det överskott på syre (eller brist på bränsle), så det räcker till att göra CO2 av "alla" kolatomerna.