1

Börjar vara på slutminuterna på senaste versionen av bussmotor. Förhoppningsvis läckagefri och helt fungerande, är den inte det är måste det finnas nån spricka i blocket eller por.
Jag börjar rada upp problemen jag stött på sen jag började bygga på denna för några år sedan, har kört och byggt om ett par gånger.

Nytt block, hopdraget alldeles för hårt, fick använda mutter maskinen för att få lös bultarna vilket förmodligen gett att vevaxelläget blev snett mot när det borrades. Massor med gjutskägg.
Åtgärd, borrad 0,25.
Gjorde rookiemisstaget att missa när lagret rörde på sig så styrstiftet gjorde ett nytt läge i axiallagret. En till sats lager. Vilket i sig inte gjorde jättemycket eftersom det var massor med repor i det från fabrik eller transport.

Ny vevaxel, s-formad 0,1mm. Riktade den först inom 0,02 och monterade i blocket, upptäcker då att blocket var snett eftersom veven inte kunde rotera fritt.
Åtgärd 1, gjorde en delbar fixtur med samma diameter på hålet och monterade det delbara lagret i den och borrade upp till slitagegränsen enligt tabell.
Åtgärd 2, riktad och slipad.
Åtgärd 3, tappen som svänghulet sitter på är för lång så spelet mot axiallagret är ca 1,1mm vilket ger ett man måste beställa nya shims fastän jag har en ansenlig samling i olika vanliga tjocklekar.

30mm oljepump för att kompensera tidigare flödesförlust efter åtgärd 1 på veven.
Fick inte isär den nu för rengöring och pressade ur det drivna drevet och upptäckte att det var på slutminuterna att jag hade fått börja från början igen, det var en massa extramaterial på axeln från pumphuset.

Nya kolvringar monterades nu, Grant, alla oljeskrapringar gav 0,9mm kolvringsgap.
Åtgärd, återanvänder de gamla som det egentligen aldrig var fel på.

Oljetermostat som pissar olja.
Åtgärd, montera bort den.

Jo just det, topparna. Köpte nya originaltoppar 2014 efter ett ras, använder dom än men dom har fått massor med jobb. Efter montering läckte det en massa från en cylinder, symmetriskt över hela tätningsytan på 6 ställen.
Åtgärd 1, planade dom. Tätt.
När jag hade lös topparna en annan gång så tänkte jag att dom skulle få en sätesfräsning eftersom en kompis har grejer för det. Han ville inte ens börja utan att sätta större ventiler för att kompensera för feltillverkning där kanalen och sätet inte linjerade.
Åtgärd 2, större ventiler. Även större diameter eftersom jag passade på att gå upp i borr.
Avgaskanalen är fel i förhållande till pinnbultarna så kanalen börjar i packningen.
Åtgärd 3, slipade lite och gjorde egna kopparpackningar.
Åtgärd 4, nytt avgassystem eftersom motorn svällde ytterligare med mer slag.

Web218 kam från aircooled.net slet ner sig alldeles för fort. Monterade en W120 istället, gick skitdåligt.
Åtgärd, pratade med Johannes och har fått en kam efter mina önskemål.

Det är förmodligen mycket mer jag lyckligtvis har fått glömma bort.

Vad jag vill mena med detta!?
Det hjälper inget att tro att man kan köpa sig från problem med nya grejer.
Nu är det alldeles för mycket tid och pengar i denna motor för att jag ens ska våga tänka på en subarukonvertering på många år.

Jag väntar nu på vevaxelshims som jag hade glömt att jag behövde byta ut så det blir ingen montering och inkörning av motorn denna helg heller. Den som väntar på något gott, eller hur dom säger. Med nybörjare block, nyslipade vev, ny oljepump igen och ny kamaxel, i slipade ventiler och nya kolvringar efter nyhonade cylindrar så kan väl inte så mycket gå snett? Jo jag glömde glömplåtarna, tur det är snabbt åtgärdat i det stadiet jag upptäckte det.

Över och ut.

2

ICQ/ai  Inte så konstigt att det finns proffs som bygger motorer.. men visst inget är omöjligt, om man ger sig f:n..  ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Så brukar det vara på buss motorer
En jävla massa jobb bara för dom har gått för långt mellan renoveringana
Tyvärr det med cylindrar på typ 4 är det mycket vanligt att dom är förstora o loppen  Mycket beroende på dom går så satans varmt där
Det med att stora ventiler ja så var det förr i tiden i dag försöker man gå ner för bättre körbarhet ( bränsle ekonomi )
Ett av dom stora problemen med typ4/wbx är för liten lyftar fot i  kombination med dagens olje kvalitet gör att lyftare o kammar går åt skogen
Ja det är jätte mycket jobb att sätta ihop en maskin för det skall bli bra  Sen är kul du orkade att  gå hela vägen
Om du skulle räkna arbetstimmar skulle jag tro du ligger runt 80 timmar
För det brukar ligga runt 40-60 om det inte jävlas förmycket på en std motor
Vi skall inte snacka om att bygga en räser maskin där är det lätt 100 timmar
O skall man köpa den tjänsten för runt 500krt så blir det snabbt en säck pengar ( tänk om alla förstod det)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

PPRMicke skrev:

Så brukar det vara på buss motorer
En jävla massa jobb bara för dom har gått för långt mellan renoveringana
Tyvärr det med cylindrar på typ 4 är det mycket vanligt att dom är förstora o loppen  Mycket beroende på dom går så satans varmt där
Det med att stora ventiler ja så var det förr i tiden i dag försöker man gå ner för bättre körbarhet ( bränsle ekonomi )
Ett av dom stora problemen med typ4/wbx är för liten lyftar fot i  kombination med dagens olje kvalitet gör att lyftare o kammar går åt skogen
Ja det är jätte mycket jobb att sätta ihop en maskin för det skall bli bra  Sen är kul du orkade att  gå hela vägen
Om du skulle räkna arbetstimmar skulle jag tro du ligger runt 80 timmar
För det brukar ligga runt 40-60 om det inte jävlas förmycket på en std motor
Vi skall inte snacka om att bygga en räser maskin där är det lätt 100 timmar
O skall man köpa den tjänsten för runt 500krt så blir det snabbt en säck pengar ( tänk om alla förstod det)
/// Micke


Bussmotor och bussmotor, det är en 1600 motor original i bussen så det är den jag byggde ny till. Blocket är ett Auto Linea aluminium bubbletop som kom snett från fabriken. Hade returnerat det om jag upptäckte att det var snett innan jag slipade i det.

Timmarna får jag aldrig igen men nått lär man sig på vägen. En av lärdomarna är att gå all in från start, blir billigare än att hålla på och bygga om eftersom även om det tar längre tid att komma till startblocket så. Tiden jag har lagt är fördelad under många år och under några ombyggnationer så det känns bättre. Nuvarande revisionen är en hel del timmar även om det gått snabbt eftersom de flesta delar är använda en gång redan. Borrandet tog faktiskt nästan en heldag eftersom jag aldrig gjort det förr så nästa går snabbare förhoppningsvis. Slipandet gjorde en kollega på arbetstid, även om det tog länge och vi inte hade slipskiva som var nog smal för att komma in mellan vikterna, så han fick riva av en hel del för att komma ner. Går också fortare nästa gång.
Ventilstorleken var standard 1600 från början och nu behövdes det 39mm insugsventil för att få bort hyllan under sätet. Avgas blev 35mm eftersom det fanns hemma på hyllan, kanske hade en 33mm varit bättre såhär i backspegeln.
Kanalerna är bara fixade litegrann för att hålla hög gashastighet vid låga varv. Hela motorn är planerad att ha lång hållbarhet och ge högt vrid vid låga varv och bra bränsleekonomi efter de förutsättningar jag har och JPM har gjort kammen efter dessa förutsättningar och önskemål, blev split duration och moderatare lyft/duration än både web218 och w120 och lägre lyft. Ska bli intressant att se en kurva på det sen när den är klar.

Ser nu att den där förtaskade autocorrect har styrt om en del i mitt föregående inlägg. Hata autocorrect... (Uttalas på pitmål, viktigt för känslan.)