Börjar vara på slutminuterna på senaste versionen av bussmotor. Förhoppningsvis läckagefri och helt fungerande, är den inte det är måste det finnas nån spricka i blocket eller por.
Jag börjar rada upp problemen jag stött på sen jag började bygga på denna för några år sedan, har kört och byggt om ett par gånger.
Nytt block, hopdraget alldeles för hårt, fick använda mutter maskinen för att få lös bultarna vilket förmodligen gett att vevaxelläget blev snett mot när det borrades. Massor med gjutskägg.
Åtgärd, borrad 0,25.
Gjorde rookiemisstaget att missa när lagret rörde på sig så styrstiftet gjorde ett nytt läge i axiallagret. En till sats lager. Vilket i sig inte gjorde jättemycket eftersom det var massor med repor i det från fabrik eller transport.
Ny vevaxel, s-formad 0,1mm. Riktade den först inom 0,02 och monterade i blocket, upptäcker då att blocket var snett eftersom veven inte kunde rotera fritt.
Åtgärd 1, gjorde en delbar fixtur med samma diameter på hålet och monterade det delbara lagret i den och borrade upp till slitagegränsen enligt tabell.
Åtgärd 2, riktad och slipad.
Åtgärd 3, tappen som svänghulet sitter på är för lång så spelet mot axiallagret är ca 1,1mm vilket ger ett man måste beställa nya shims fastän jag har en ansenlig samling i olika vanliga tjocklekar.
30mm oljepump för att kompensera tidigare flödesförlust efter åtgärd 1 på veven.
Fick inte isär den nu för rengöring och pressade ur det drivna drevet och upptäckte att det var på slutminuterna att jag hade fått börja från början igen, det var en massa extramaterial på axeln från pumphuset.
Nya kolvringar monterades nu, Grant, alla oljeskrapringar gav 0,9mm kolvringsgap.
Åtgärd, återanvänder de gamla som det egentligen aldrig var fel på.
Oljetermostat som pissar olja.
Åtgärd, montera bort den.
Jo just det, topparna. Köpte nya originaltoppar 2014 efter ett ras, använder dom än men dom har fått massor med jobb. Efter montering läckte det en massa från en cylinder, symmetriskt över hela tätningsytan på 6 ställen.
Åtgärd 1, planade dom. Tätt.
När jag hade lös topparna en annan gång så tänkte jag att dom skulle få en sätesfräsning eftersom en kompis har grejer för det. Han ville inte ens börja utan att sätta större ventiler för att kompensera för feltillverkning där kanalen och sätet inte linjerade.
Åtgärd 2, större ventiler. Även större diameter eftersom jag passade på att gå upp i borr.
Avgaskanalen är fel i förhållande till pinnbultarna så kanalen börjar i packningen.
Åtgärd 3, slipade lite och gjorde egna kopparpackningar.
Åtgärd 4, nytt avgassystem eftersom motorn svällde ytterligare med mer slag.
Web218 kam från aircooled.net slet ner sig alldeles för fort. Monterade en W120 istället, gick skitdåligt.
Åtgärd, pratade med Johannes och har fått en kam efter mina önskemål.
Det är förmodligen mycket mer jag lyckligtvis har fått glömma bort.
Vad jag vill mena med detta!?
Det hjälper inget att tro att man kan köpa sig från problem med nya grejer.
Nu är det alldeles för mycket tid och pengar i denna motor för att jag ens ska våga tänka på en subarukonvertering på många år.
Jag väntar nu på vevaxelshims som jag hade glömt att jag behövde byta ut så det blir ingen montering och inkörning av motorn denna helg heller. Den som väntar på något gott, eller hur dom säger. Med nybörjare block, nyslipade vev, ny oljepump igen och ny kamaxel, i slipade ventiler och nya kolvringar efter nyhonade cylindrar så kan väl inte så mycket gå snett? Jo jag glömde glömplåtarna, tur det är snabbt åtgärdat i det stadiet jag upptäckte det.
Över och ut.
Inte så konstigt att det finns proffs som bygger motorer.. men visst inget är omöjligt, om man ger sig f:n..