1

Är det någon som vet vilket högsta kompressions förhållande man kan ha för det nya E5 bränslet som kommer?

2

OHmek skrev:

Är det någon som vet vilket högsta kompressions förhållande man kan ha för det nya E5 bränslet som kommer?

Den soppan har vi haft i 3 år redan  95 som 95 sen om det är 5-6% har ingen betydelse ( E5 klasssningen  av soppan)
Till Hösten  kommer E10 på 95 oktan  men 98 kommer vara E5 som förut
E5 = inblandning av minst 5% sprit  då går det 1,5% försnålt o drar mer soppa ( densitets skillnaden från 73 på bensin till 73,5 med E5 då kommer den mindre soppa igenom  munstycket
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Intressant, då kanske man måste börja tanka 98 eller bestycka om.  ICQ/bl

Bubbla -62

4

Man märker ingen skillnad med upp till 10% som det nya blir. Jag brukar blanda in extra E85 i mina bubblor och bussar, upp till 30-35% tål de utan vidare. Det är i så fall bränsleslangarna som tar stryk om de inte har rätt klassning för spriten.
Eventuella bränslefilter kan också bli mer igensatta då spriten renar tank och rör mer än fossil soppa.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

5

GB63VW62 skrev:

Intressant, då kanske man måste börja tanka 98 eller bestycka om.  ICQ/bl

Du behöver bestycka om som det är i dag med 0,05 mm 
Energi inne hållet är sämre redan   
Om man kör med std förgasare o har Co under 2,5 så går den försnålt
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Jan-Iver skrev:

Man märker ingen skillnad med upp till 10% som det nya blir. Jag brukar blanda in extra E85 i mina bubblor och bussar, upp till 30-35% tål de utan vidare. Det är i så fall bränsleslangarna som tar stryk om de inte har rätt klassning för spriten.
Eventuella bränslefilter kan också bli mer igensatta då spriten renar tank och rör mer än fossil soppa.

Det var ett sätt till att göra
Har du inte haft problem att stiften är vita  av spriten
Varför E85  när det finns rödsprit ( samma sprit som finns i E85) som är billigare om  man vill jävlas med soppa systemet  Vi använder det för att komma upp till 85% sprit o slippa vattnet i bränslet
Sen att det blir mer Co utsläpp av E85 efter det är mindre energi i soppan o förbrukar 30% mer än bensin ( blandnings förhållande 8,8-1 på E85 Bensin 13,8 -1 på en gammal vw) ( dagens bilar 14,7-1)
Med E5 så förbrukar det 1,5 % mer än ren bensin
Så har man rost problemet i tanken med Alkohol sopporna( alkohol är vatten buren(hygroskopisk) o delar sig vid uppstälning en tid )   E85 bilar har rostfri eller special plast i tankarna dom bilana o bilfabrikantena tycker det är jävulens påfund med E85 på motorena Därför gick man ner i olje bytena från 3000 till 1500 mil o sådana problem som saab o volvo hade så volvo körde med Ford motor i  E85 bilana

Om man vill vara miljö vänlig skall man köra på aspen soppa ( alkylatbensin ) då snackar i miljö

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

PPRMicke skrev:
Jan-Iver skrev:

Man...

Det var ett sätt till att göra
Har du inte haft problem att stiften är vita  av spriten
Varför E85  när det finns rödsprit ( samma sprit som finns i E85) som är billigare om  man vill jävlas med soppa systemet  Vi använder det för att komma upp till 85% sprit o slippa vattnet i bränslet
Sen att det blir mer Co utsläpp av E85 efter det är mindre energi i soppan o förbrukar 30% mer än bensin ( blandnings förhållande 8,8-1 på E85 Bensin 13,8 -1 på en gammal vw) ( dagens bilar 14,7-1)
Med E5 så förbrukar det 1,5 % mer än ren bensin
Så har man rost problemet i tanken med Alkohol sopporna( alkohol är vatten buren(hygroskopisk) o delar sig vid uppstälning en tid )   E85 bilar har rostfri eller special plast i tankarna dom bilana o bilfabrikantena tycker det är jävulens påfund med E85 på motorena Därför gick man ner i olje bytena från 3000 till 1500 mil o sådana problem som saab o volvo hade så volvo körde med Ford motor i  E85 bilana

Om man vill vara miljö vänlig skall man köra på aspen soppa ( alkylatbensin ) då snackar i miljö

Varför? Jo. all soppa man kör som inte är av fossil art är bättre för klimatet (inte bara miljö) och då är E85 bättre än bensin. Det är sant att det blir ett högre Co2 värde men Co2 från spriten räknas som att den redan finns i det periodiska systemet medans fossilt bränsle tillför nytt Co2 i systemet.
Rödsprit, ja om jag skulle orka stå med flaskor och hälla i ICQ/ag ICQ/ag Nja, lite opraktiskt men kul tanke. Akrylatbensin är helt klart best, jag kan bara hålla med men det är något med enkelheten med pumpen med E85 ICQ/ab
Och nej, jag har inte märkt något på vare sig stift eller annat på de jag kört. Jag har också ägt FFV bilar nya och kört med deras löjliga serviceintervaller, inte alls nödvändigt med så täta ("min känsla" utan att ha någon vetenskaplig sannhet).
Den erfarenhet jag haft var att om men inte konsekvent körde E85 utan körde ibland med bensin och ibland med E85 så hängde inte bilens eget "mappningssystem"? med och ställde till det lite för motorns gång.
Men i de gamla luftkylda så är det så få mil så det kanske är där ribban ligger genom att det inte hinner visa sig några större problem.  ICQ/az

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss