1 Senaste redigerad av hero (2021-04-30 16:19:09)

I ett sista dödsryck känns det som att det är dags att lägga upp en tråd.

Märke: Tatra
Modell: T600 / Tatraplan
År: 1950

Generell fakta:
Årtal: 1948-1950
Produktion: 6,342 st   (Sverige 184st)
Motor: 4cylindrig boxermotor, 1952 cc




Tanken var att jag 2018 skulle titta på en ovalare i Danmark, denna levde absolut inte upp till förväntningarna men i bakgrunden stod något som såg betydligt mer intressant ut.
Efter många turer, kunde vi enas om affär, och den fick åka över gränsen till Sverige någon månad senare.

https://i.imgur.com/1px7Ncw.jpg

https://i.imgur.com/fUFCxTU.jpg

https://i.imgur.com/9tidsnH.jpg

Det som inte framgicks vid affären var att den redan tidigare gjorts försök att regga den i Sverige, så det har blivit flertalet resor till Rigsarkivet i Danmark för att leta dokument.
Efter idogt detektivarbete så fick jag fram att första ägare är Den Kinesiske Gesandtskab, dvs Kinesiska Ambassaden i Köpenhamn, och den är numera godkänd för inreggning här i Sverige.

Har den blivit reggad än då...? Nej.....
Ska först och främst ha upp tråden, uppdaterar så småningom med mer info.

Läs inte detta.

2

Trevligt... ICQ/bs
När/hur länge sedan inköpet (jag har själv en del projekt som blivit på "Afterburner" därför frågan.)

Vad är tanken med projektet?? helt original eller?? ICQ/bw  ICQ/bv
Kanske redan färdig??  ICQ/ab

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Riktigt cool...
Min garagegranne har en likadan. Som en folkvagn, fast större  ICQ/ag

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Tack för påminnelsen Michael, råkade radera årtalet när jag flyttade lite text. Den kom till Sverige januari 2018!
Som med allt, flyttas prioriteringar med åren. Den ska först och främst bli så pass klar att den kan registreras. Patinan kommer att behållas, den kan komma att bättras här och där men den ska få fortsätta berätta om sitt liv genom sitt yttre.
Det som är kvar i dagsläget är att färdigställa elen, samt lite småfix med förgasare osv. Jag har sett målsnöret i över ett år.


Jodå lasslo, Jacob har varit till dunderhjälp med det mesta. Dock skulle nog både han och jag säga att folkvagn är som Tatra, fast mindre ICQ/ad

Läs inte detta.

5 Senaste redigerad av Löf (2021-04-30 17:52:27)

Klart som fan Kinesiska ambassaden skulle ha en Mao-röd vagn från kommunistiska Tjeckoslovakien!  ICQ/ag

Du måste ha en sån här i handskfacket!  ICQ/ag

Post's attachments

MaosLillaRoda.jpg, 62.01 kb, 500 x 499
MaosLillaRoda.jpg 62.01 kb, 180 downloads since 2021-04-30 

Buy the ticket, take the ride... - HST

6

Cool bil, en sån lekte jag i tidigt 70-tal ute på en åker utanför Gävle. Hamnade sen i ett raggargarage för renovering, men blev nog inget av den. Fanns det inte såna med luftkyld 8:a i ?

7

Jag inser vid genomgång av bilderna på datorn att merparten (90%) ligger på telefonen, så det ska föras över och sedan en genomgång av vad som finns.
En annan sak jag inser är att det nästintill är omöjligt att skriva ner saker som hänt/gjorts under tiden, även fast bilder finns.. Dessutom har jag inte för avsikt att göra tråden till en följetång med renoveringar som redan gjorts.

Bilen har iaf körts med på släp under min ägo än för egen maskin. Dock har den varit igång!
Förregående ägare var en rätt välkänd Tatragubbe i Danmark. Han var ingenjör och rätt egen. På sista tiden innan hans bortgång var han smått förvirrad vad jag förstått. Hans tekniska ådra gjorde att inget riktigt varit heligt på bilen. Det var kopplat el lite som man kände för, luftkanalerna undertill bortkapade för att göra den ännu mera strömlinjeformad, ljuddämparen bak hade han lagt in en kopparorm för att kunna utnyttja värmen av avgaserna för att få värme i bilen.  En man med kvaliteer alltså.

2020 var den som sagt igång med hjälp av ett par vänner från Gotland.


https://i.imgur.com/RTENTMO.jpg
I väntan på att något ska hända.. 2019

https://i.imgur.com/EyERDWI.jpg
Motor ur, 2019

https://i.imgur.com/ULU71kU.jpg
Inpassning av ny dämpare. Nya hål för baklampor urkapade. 2020

https://i.imgur.com/mYmWYSH.jpg
Bakrutan ska vara delad original. Omgjort före min tid. 2020

https://i.imgur.com/UjaOBlk.jpg
Gutekrut. 2020


Det som väntar härnäst är förhoppningsvis elen som ska bli dragen. Fälgarna ska gås igenom och breddas. Nu är det maj, och månaderna springer iväg, samt ett nyfött barn kom till världen för en vecka sedan.
Ska denna bli klar snart, kommer jag få ställa mig i skuld till några vänner känner jag. Garageplatsen jag hade sades upp förra hösten och den står numera i ett garage där jag inte kan få upp dörrarna ens.
Det är minst sagt osäkert alltsammans. ICQ/ab


Löf skrev:

Du måste ha en sån här i handskfacket!  ICQ/ag

En sådan ska jag skaffa fram och ha liggandes absolut! haha!



t100r skrev:

Cool bil, en sån lekte jag i tidigt 70-tal ute på en åker utanför Gävle. Hamnade sen i ett raggargarage för renovering, men blev nog inget av den. Fanns det inte såna med luftkyld 8:a i ?

Den tidigare T87an hade v8, även några bilar från 90talet har haft v8or om jag inte är helt fel ute.

Läs inte detta.