1

Hej,
Får inte till växling mellan hel och halvljus.
Tydligen skall det vara ett relä som sköter detta. Har bytt detta men får det inte att fungera. Kan nån förklara hur det fungerar och skall kopplas in så jag får jämföra med hur det ser ut idag. Troligen fel då om jag får gissa. Själva reglaget på ratten skall väl vara kopplad till en plint på reläet? Ger den ström eller jordar den för att växla mellan hel och halvljus?
Tacksam för hjälp.

2

Reglaget? Spaken menade du den ge ström till reläet när du dra i den. Då hörs även att reläet klicka.

T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

3

Men ger spaken verkligen en strömsignal till reläet?  Hört att den jordar? Jag kan ha fel, därav mina problem då el-kunskaperna inte är på topp...

4

Kanske den jordar.
Har du ingen rephandbok, ritningar?

T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

5

Här finns schema till 73.
https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php

"ljushuvud"

6

Jag är så jävla kass på el. Kan nån va vänlig och förklara. Hur vet jag om det är reläet eller spaken det är fel på? Får inte reläet att slå till för att växla mellan halv och helljuset. Den skall ju få en signal från spaken? Är det ström eller jord? Skulle vilja tvinga reläet att slå till genom att ge den motsvarande signal som torde komma från spaken? Frågan är bara vad det är för signal? Skall jag koppla på ström direkt eller jorda? Vill med andra ord se om det är spaken eller reläet som felar? Nytt relä så torde va spaken? Vad är det för typ av signal som skall ges till relä från spaken? Jag är trög, ja vet men nån kanske kan hjälpa mig förklara. Tacksam för hjälp?

7 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-04-21 16:02:28)

Det var inte det mest lättlästa jag sett.
Jag tror de ska var plus genon spaken,
Men jag skulle prova att tända lyset.

Sen jorda anslutningen som kommer från spaken, nån sekund.
Borde stå S på den.

Händer inget.

Skulle jag dutta med en pluskabel på samma anslutning.

Då borde du veta hur det skall vara.

56 + matning dån lysknappen
56b Halvjus
56a Helljus

"ljushuvud"

8

Nu var det flera dagar sedan frågan ställdes, möjligen har trådskaparen kopplat rätt redan, men så här är det:

Hel-/halvljusrelät är ett så kallat "stegrelä" eller mer korrekt ett "bistabilt relä", det stannar i det läget man senast lämnade det i.

S på relät är "signal" från omkopplaren i blinkersspaken, det skall vara en negativ signal, alltså man jordar S, eller numera korrekt så heter det inte "jord" utan chassiminus...
Denna kabel är vit/brun. S kan även även heta 56d.

Som Mr.56 har skrivit kopplar man sedan följande:
56  matning från strömställaren till ljuset, vanligtvis vit/svart kabel.
56b Halvljus skall vara vit kabel.
56a Helljus skall vara gul kabel.

Kablarna från 56 och 56b går sedan till säkringarna 3+4 och 5+6 i säkringsdosan, ja alltså det förgrenar sig där till höger och vänster strålkastare.

När man har ljuset tänt skall relät "fastna" i antingen hel eller halvljus när man trycker på blinkersspaken, man får komma blåa kontrollampan.
När man kör utan ljus, eller med 70-talsriktiga varselljus skall spaken tillsammans med relät bara fungera som ljustuta, blink, blink, och då blinkar man lämpligtvis två gånger, eftersom relät stannar i senaste läget, och det kan ju vara dumt om helljuset lyser nästa gång du tänder ljuset på strömställaren.

Relät, det bistabila, det håller inte i 100 år, konstigt nog, inte ens i 50, trots att det är tysk kvalitet från firma Robert Bosch.
Jag har råkat ut för det att det inte går att manövrera relät eller att några kontaktgrupper inte funkar.
Om man botaniserar på bilskrotar kan man finna likadana relän i Volvo 140 och 250, om nu det finns sådana hisingstraktorer kvar på skrotarna.
Annars finns dom att köpa (dyrt) hos bland annat Classic VW Up-North.

Här är övriga siffror som är bra att känna till när man håller på med bilens belysning:
56d Ljustuta
57 Ingång ljusströmställare parkeringsljus
57L Parkeringsljus, vänster
57R Parkeringsljus, höger
58 Baklyktor, skyltlyktor, instrumentbelysning och positionsljus

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."