1

Jag har tröttnat ur på mina solex pdsit 32-34, har lagt säkert 100h på dom. Med problem av överflödning svartrykande ryckig gång.

Så har blivit sugen på att köpa nå liknande, är det lagomt till en otrimmad helrenoverad 2l typ4?

https://vwcustomspeed.com/produkt/Forga … ICT-Typ-24

2

Har du rätt bränsletryck?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

michaelth skrev:

Jag har köpt en filterking och den skulle komma förinställd

4 Senaste redigerad av stickan (2021-04-27 11:57:07)

majesty skrev:
michaelth skrev:

Den kan ju vara förinställd på för högt tryck.

5

Köp manometer till den då har du bättre koll.

T2b taigagrön ´77

6

majesty skrev:
michaelth skrev:

Det finns två olika inställningar  på dom  en 0.30-35  och en som ligger runt 0.20
Men är nålventilen lite knas så läcker det även med 0.20
Weber brukar funka i alla lägen men att tro att det är instält o  klart från kartongen är fel tänk   
Om du går in på MISAB.se kan du se
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Köp en bränsletrycksmätaradapter för slang på dalhems eller liknande och en bränsletrycksmätare vätskefylld och sätt på slangen efter filterkingen så kan du bara enkelt skruva på filterkingens justering och se på mätaren vad du har för tryck det är superenkelt och spar dig mycket huvudbry

2256 typ 4 buggy -66

8

Nu har jag införskaffat mätare och trycket låg på 3psi jag sänkte till 2 nu provade även 1 men den svartryker fortfarande på gaspådrag, det kanske man inte kommer undan?

9

majesty skrev:

Nu har jag införskaffat mätare och trycket låg på 3psi jag sänkte till 2 nu provade även 1 men den svartryker fortfarande på gaspådrag, det kanske man inte kommer undan?

Hur har du med axpumparna Är dom rätt instälda
Om inte så ryker det när man trampar ner gasen  går dom ner till 11.1 i AFR
// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10 Senaste redigerad av majesty (2021-05-14 05:30:20)

PPRMicke skrev:
majesty skrev:

// M

Jag har fått den att ryka betydligt mindre nu, dels så var inte tändhattarna riktigt vi botten vid fördelaren men kanske framför allt så var ena blandskruven ute 3,5varv och den andra 3 varv så skruvade in dom till 2,5 varv. Angåe de accpumparna, vilket håll skruvar jag för att minska mängden, skruvar jag in eller ut skruvarna?

Kommer ihåg att när jag renoverade förgasarna så skulle man spruta 10ggr i en behållare och mäta mängden och vet att jag  nätt och jämnt kom upp till det lägre gränsvärdet.

Just ja, ena bronsröret till ena accpumpen droppade lite då och då med, vid avstängd motor. Jag körde in en smal koppartråd och blåste rent, så fick stopp på det också, men ibland så droppar det från röret i aluminium i mitten, sjukt irriterande. Och då sitter det nya nålventiler från misab och korrekt flottörnivå. Den har inte fyllt tråget med soppa sedan jag justerade flottörnivåerna förra våren iaf.

11

majesty skrev:
PPRMicke skrev:
majesty skrev:

// M

Jag har fått den att ryka betydligt mindre nu, dels så var inte tändhattarna riktigt vi botten vid fördelaren men kanske framför allt så var ena blandskruven ute 3,5varv och den andra 3 varv så skruvade in dom till 2,5 varv. Angåe de accpumparna, vilket håll skruvar jag för att minska mängden, skruvar jag in eller ut skruvarna?

Kommer ihåg att när jag renoverade förgasarna så skulle man spruta 10ggr i en behållare och mäta mängden och vet att jag  nätt och jämnt kom upp till det lägre gränsvärdet.

Just ja, ena bronsröret till ena accpumpen droppade lite då och då med, vid avstängd motor. Jag körde in en smal koppartråd och blåste rent, så fick stopp på det också, men ibland så droppar det från röret i aluminium i mitten, sjukt irriterande. Och då sitter det nya nålventiler från misab och korrekt flottörnivå. Den har inte fyllt tråget med soppa sedan jag justerade flottörnivåerna förra våren iaf.

Det där med justera in rätt flotör nivå
Man kan göra det statiskt  eller det sättet som vw/porsche gjorde  Man har ett stigar rör inskruvat i förgasaren för att se om det är ok
När det droppar i spridar röret ( det i mitten ) så är det till 99 % skit i nålventilena (  skit i soppan) Kan även vara det blir för varmt så soppan expanderar  o trycket ökar ( bensin börjar förångas vid -26  ) Bussar kan ha problem efter som tanken sitter där den sitter o det blir lätt ånga av soppan när det står en stund  Mindre slag längd på armen mindre soppa
Man kan ta livet av en nålventil ganska snabbt  om det är skit i bränslet   
Tanken kan vara hur bra som helst ena året  men står det med soppa i tanken i dag med skit soppan med 5% alkohol  så delas soppan alkolen längst ned vatten   Eller så har tappen dåliga tankar då kan man få med skit Då dör nålventilena snabbt
Om jag var dig skulle jag skruva i sär o kontrolera skicket  på fuggen om det har varit bensin i dom över vintern
För soppan förstör fuggana på insidan  sen så kan man se om det ligger någon skit i botten(  något rött ibotten) Om det gör så bör man fundera vad som kan har gjort det Då har säkert pumpen fått lite stryk också
Jag brukar säga så här till dom som jag hjälper
Dit med ett  pappers filter  som är 100 mikron då slipper man strul

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12

PPRMicke skrev:
majesty skrev:
PPRMicke skrev:

// M

Det där med justera in rätt flotör nivå
Man kan göra det statiskt  eller det sättet som vw/porsche gjorde  Man har ett stigar rör inskruvat i förgasaren för att se om det är ok
När det droppar i spridar röret ( det i mitten ) så är det till 99 % skit i nålventilena (  skit i soppan) Kan även vara det blir för varmt så soppan expanderar  o trycket ökar ( bensin börjar förångas vid -26  ) Bussar kan ha problem efter som tanken sitter där den sitter o det blir lätt ånga av soppan när det står en stund  Mindre slag längd på armen mindre soppa
Man kan ta livet av en nålventil ganska snabbt  om det är skit i bränslet   
Tanken kan vara hur bra som helst ena året  men står det med soppa i tanken i dag med skit soppan med 5% alkohol  så delas soppan alkolen längst ned vatten   Eller så har tappen dåliga tankar då kan man få med skit Då dör nålventilena snabbt
Om jag var dig skulle jag skruva i sär o kontrolera skicket  på fuggen om det har varit bensin i dom över vintern
För soppan förstör fuggana på insidan  sen så kan man se om det ligger någon skit i botten(  något rött ibotten) Om det gör så bör man fundera vad som kan har gjort det Då har säkert pumpen fått lite stryk också
Jag brukar säga så här till dom som jag hjälper
Dit med ett  pappers filter  som är 100 mikron då slipper man strul

Tack för svar!

Jag har 3st bränslefilter, ett direkt under tanken 2st  motorutrymmet varav ett av dom är det som sitter i filterkingen. Alla tre är pappersfilter. Blir det tryck i tanken eller filtren? Tanken har väl ett stort avluftningssystem, borde inte det förhindra det?

Det kanske är småpatriklar som ställer till det i soppan, vet att jag sett partiklar i filtret direkt under tanken.

Kanske blir att ersätta dom två första filtren med ett dånt där 100mikron då.
Jag hade isär ena förgasaren, den som läckte och det var lite smuts i botten.

Jag tycker det alltid blänker jag lyser ner i dom där förgasarna...

13

PPRMicke skrev:
majesty skrev:

// M

När jag kikar ner i förgasarna och gasar ytterst lite så sprutar det bensin från den vänstra på en gång medans den högre behöver mera gasning. Och det oavsett hur jag har skruven på accpumpen. Skiljer det på delarna mellan olika förgasare?

Jag köpte ett par extra förrut tror dom suttit på en automat och jag har bytt delar lite mellan dom två paren jag har, så det har blivit lite av ett hopplock.