1 Senaste redigerad av OHmek (2021-04-03 15:04:01)

Är det någon som vet varför man använder längre vevstakar?
94/82 cyl sats  och 82 vev.

2

Med korta stakar så hamnar kolven långt nere i blocket och kan ta i vevaxelns motvikterna, och man får bättre förutsättningar för bränsle/luftblandningen eftersom kolven stannar längre i övre dödläge, och sidokraften/kolv hastigheten minskar med längre vevstakar

Provade med 84vev och 5,325 stakar och då behövdes specialkolvar

Vanligt med 5,5 stakar till 82 slag

Jag kör 84vev med 5,6 H stakar(cheva journaler för att dessa kräver mindre plats i blocket)

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

OHmek skrev:

Är det någon som vet varför man använder längre vevstakar?
94/82 cyl sats  och 82 vev.

Det är bara räkna lite så förstår man
Med en std vev som har slag som är 69 mm   länden  på en std stake är 135.25 mm
Slag länd minus staken länd  är 66.25 mm  då kan man räkna vad kolven hamnar i cylindern ( här är det föhållande för vauumsignalen Kräver lite mer matte dividera  slagländen med stak länd)
Då kan man ha en kolv som är 39 mm från toppen till kolvbultens CC på en STD kolv
Eftermarknas vevstakar finns i länden som std 137.16 mm /139.7/142.24 och tillslut 144.78 mm
Man kan även köpa i länden 147.32/152,4 mm men som beställnings vara
Kolvana finns i länd på 39/35 mm  Vill man beställa fräna kolvar kan man få ner till 25mm ( då sitter oljeringen i kolvbulten)

Skåningen   när började man räkna tum  ICQ/bs  i en VW / porsche  Sen att yenkana inte kan räkna i mm är en annan sak  ICQ/bu  ICQ/bc
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Förlåt Micke  ICQ/bh  skulle så klart använt mm, men ville göra det enkelt för även våra svenska säljare har blivit Amerikanska tydligen   ICQ/ad

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

5 Senaste redigerad av OHmek (2021-04-04 08:51:23)

Jag frågade en säljare om man kan använda originalstakar och fick svaret att det går men det går bättre med 5,5 tums stakar och då undrade jag varför och han hade inget bra svar.  Jag har inga delar att mäta på just nu.

Jag ska bygga en motor 94/82  med 4340 H profil stakar och det blir då 5,5".  W125 kam.  Lite modifierade originaltoppar  och Weber 2x44 idf.
Ni har säkert många tips att ge mig.

Jag har mätt mina originalstakar och de är 137mm   och Micke vad är 135 till.

Är det någon som byggt motorn för E85 och hur bygger man den motorn?

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-04-04 09:10:54)

OHmek skrev:

Jag frågade en säljare om man kan använda originalstakar och fick svaret att det går men det går bättre med 5,5 tums stakar och då undrade jag varför och han hade inget bra svar.  Jag har inga delar att mäta på just nu.

Jag ska bygga en motor 94/82  med 4340 H profil stakar och det blir då 5,5".  W125 kam.  Lite modifierade originaltoppar  och Weber 2x44 idf.
Ni har säkert många tips att ge mig.

Jag har mätt mina originalstakar och de är 137mm   och Micke vad är 135 till.

Är det någon som byggt motorn för E85 och hur bygger man den motorn?

En typ 1 vevstake är 135.25 är std längd  från centrum till centrum på hålen
Det finns stakar som ser ut som std med annan länd
Varför man har längre stakar  Nr1 att man får sådan högbelastning när kolven vänder i nedre läge ( kraften i meter i sekundunder vändning Varje mm ökning blir mindre belastning )
Nr2 att kolven tar i vevaxelen  om man inte bearbetar kolven i underkant  med långa slagländer på veven ( vws stakar blir ovala i storändan när man motorbromsar med 82 vev
Om den är körd på E85  ( skulle jag nog gå igenom o kolla noga på lagren o hur slitna kolvana är i sidan
Om kompet är inom rimlig gräns bara byt bränsle o bestycka om förgasarna
Om du läser igenom min trimtråd  kanske du för står varför en w125 är brutal vass kam för dom topparna
Bara för info så flödar eftermarknas toppana mer än 10 % mer än en vw ( därför kör man med sådana i 1600 utmaningen )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

Om man ger blanka fan i hållbarhet och symetri så är en 82 vev med porschestakar en väldigt aggresiv motor. Denna kombo var väldigt populär inom rallycross på 80-90 tal men motorerna slets rätt hårt.Har själv byggt en 82okrasavev med 912stakar en gång för flera år sen och är nog den mest ilskna motor jag byggt. Tanken med korta stakar och långslagig vev är att kolven aldrig stå still i vändningen. Det går även att bygga med 82vev och originalstakar som också ger en rätt ilsken motor. Vill man ha livslängd bör man hålla sig borta från dessa kombos.

8

Jag har beställt 5,5 4340 stakar men det jag funderade över var om det blir en bred motor. Jag har en uppsättning beg eftermarknadstoppar så jag renoverar dom istället,  jag trodde att original var lika.

Min fundering var om det kan vara  intressant att köra på E85 och bygga motorn för det?

Mvh. OH

9 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-04-05 08:19:43)

OHmek skrev:

Jag har beställt 5,5 4340 stakar men det jag funderade över var om det blir en bred motor. Jag har en uppsättning beg eftermarknadstoppar så jag renoverar dom istället,  jag trodde att original var lika.

Min fundering var om det kan vara  intressant att köra på E85 och bygga motorn för det?

Mvh. OH

Det där med E85
Om man inte har råd att köpa racer bensin  använder man E85
För det skall vara ide bör man ha komp på en Na över 11-1  om man  skall ha någon nytta av den
Det finns så mycket nackdelar med E85
Ett är krav av smörjmedel  som klarar av spriten
Sen att man får byta oljan på halva tiden mot bensin
Att ventil styrningana  slits fortare  ( såg hur mina titanventiler ser ut efter 70 timmars drift   o det var inget kul så det blev nya på avgas
Sen att ha koll på kvaliteten på E85 som skiftar från E76-87 ( där för kör jag racer E85) ( om man har flexifuel sensor och loggar  kan man se det)
Bygg motorn så du kan använda 95 oktan  så kan du hitta soppa i alla hålor  98 o E85 kan vara svårt att hitta på landsbygden i dag
Det där med bredd Det är bara räkna så kommer du se hur bred den blir
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

Tack Micke!! Vilket max kompressionsförhållande kan jag köra på vanlig handelsbensin?

11

Det beror på vilken kam man använder ( är det mycket överlapp kan man ha mer men det är lätt att det spikar
Runt 9-1  på 95  med rätt bränsle förhållande  (Går det snålt spikar det som fan )
Det brukar räcka mycket långt på en gatmaskin
Många vill ha en sådan där frän pinne (kam)  o man vet inte varför maskin går dåligt ( över kamad för flödet )
Kan man hålla sig under 295 grader D så brukar det funka bra Går man över 295 så är det racing och man måste ha bra flöde hela vägen på lyftet
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12

Har ni någon uppfattning om kamföljare med eller utan smörjhål? Vad är bäst?

13

Om ni kör med W120 kam,vilken utväxling använder ni på vipparmarna?

14

OHmek skrev:

Dom är tillverkade för 1.1 om du går på dom kamvärdena som beskrivs på kam kortet
Det är bara att räkna skillnaden typ gånger 1.25 så får man skillnaden  sen ändras duratonen också på kamen
Men till oportat  som flödet dör vid 9.5 mm i toppen
Du ställde en fråga om lyftare med hål eller utan
Det är bara scat som har med hål  om man använder sådana kanske man skall tänka på det är 8 hål till att föda med olja
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

15

OHmek skrev:

Dom är tillverkade för 1.1 om du går på dom kamvärdena som beskrivs på kam kortet
Det är bara att räkna skillnaden typ gånger 1.25 så får man skillnaden  sen ändras duratonen också på kamen
Men till oportat  som flödet dör vid 9.5 mm i toppen
Du ställde en fråga om lyftare med hål eller utan
Det är bara scat som har med hål  om man använder sådana kanske man skall tänka på det är 8 hål till att föda med olja
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

16

Backar till ursprungsfrågan: " ... varför man använder längre vevstakar",  .....när det gäller längre slaglängd än std.?
Grundregeln är att (försöka) hålla sig till ett s.k. vevstaksförhållande (vevstakslängd/slaglängd) om 1,8 - 2,0.
Om man då ser på en original VW 1600 motor så har man 137/69, vilket ger 1,98. Ett av det bästa m.a.o. för att uppnå förhållandet.
Varför? Ja, den här "grundregeln" har inte uppkommit av en slump, utan det har b.la. att göra med tvärkrafter i cylindern, fr. kolven, och inte minst accelerationer på kolven, för att inte tala om om att "ventiltiderna" ändras .....   (i förhållande till kolvens läge..  , i cyl./vevaxelgrd.)
Så; stakens längd har en väsentlig betydelse, vad gäller livslängd och/eller performance för en motor.
Generellt sett bör man sträva efter en så lång stake som möjligt, om man vill ha livslängd (små tvärkrafter/liten acceleration på kolven).
MEN det det finns ju begränsningar på (inte minst i VW-sammanhang) hur bred man kan bygga motorn..... (om man nu skall sätta motorn i en originalbil)
Om man tänker sig att försöka följa "grundregeln" och bygga en motor med t.ex. 84 mm slag skulle det minimum innebära (1,8X84=) 5,95" (151,2 mm) stakar.
Använder man sig sen av t.ex. Cima/Mahles kolvar/cyl. skulle topparna hamna "utanför innerskärmarna....". För de flesta är inte detta möjligt, så man får kompromissa och använda 5,7" stakar t.ex., som dessutom finns tillgängliga till rimligt pris,(  ....eller köpa lägre kolvar,  ..fr. JPM)
Sammanfattningsvis: vill du ha en motor med livslängd: välj så långa stakar som möjligt. Vill du ha en motor med "snärt i"; välj korta stakar.
Längden på STAKEN HAR BETYDELSE (,..i detta fallet). Åker du kompressor är det ett MÅSTE med långa stakar (BB-motorn: 5,5"/86, gick inte bra)
(vad jag menade med "snärt"? jo, en "kort" stake/kolv måste acc. fortare än en "lång" stake/kolv och skapar ett större undertryck(andra ventiltider) och en snabbare kompression; "snärt",  .. men vilket tyvärr sker till priset av höga tvärkrafter/lägre livslängd i cyl./kolv).

17

Jag har roat mig mycket med att mäta vevstakar från olika motorer och titta i motorspecifikationer om det finns angett vevstakslängder. En VW 1200 har 130mm och det blir 2,03 x slaglängden. Några exempel på övriga motortillverkare. BMW M10 med förhållandet 1,7 och M12/13 det extremaste långa  jag hittills sött på 2,36 och de extremaste korta är  Opel Acsona/Manta 400 med  1,58 och Chevrolet 400cid småblockare 1,48. Den sistnämnda var heller ingen högvarvig motor, men blocket var populärt att förse med annan vevaxel från 327 eller 350 och med längre stakar än de som användes i 400 motorn.

18 Senaste redigerad av MH (2021-04-28 23:21:40)

Stakens längd ... för oss som är intresserade av performance är det ett intressant kapitel.
Idag i garaget hade "Jocke" en synpunkt som kom fr. grabbarna i Pro Stock cirkusen (USA), där de vinnande killarna tyckte; "en vevstake är något som förbinder kolven med vevaxeln". Punkt! Nästa kapitel.....
Det är klart att det finns många olika varianter av vevstakslängd beroende på:  slaglängd, borr, varvtal, användningsområde, geometriska förutsättningar (läs: utrymme) ... och (tyvärr, ibland(?)) ekonomi.
Under F1-cirkusens glansdagar (2009) hade Toyota ett vevstaksförhållande på 2,72(!). Då var varvtalsbegränsningen satt till 18k rpm men motorn ifråga hade kapacitet att varva VÄL över 20k rpm. (Varför? Effekt=Vridmoment x Varvtal. Kan man inte höja momentet, vilket i en sugmotor i högst grad påverkas av slagvolymen, får man öka varvtalet). Och nu spårade det ur...  för nu är vi inne på helt andra områden ....
På 70-talet körde vi mycket med Okrasas vevar, och det enda som fanns tillgängligt var för Porsches vevstakar (136 mm). Vanligt var 78.4 mm i slag (1,73) och som mest 82 (1,66 i förhållande). GB var aldrig en vän att gå högre än 78,4 mm i slag, för gatbruk (lika lite som att köra med mer än 90,5 mm i borr). Stakar och inte minst journaler var GB Porsche trogen.
80-talet dök det upp mer USA delar/vevaxlar som hade 2" på journalerna och stakar. Underbart! man behövde inte alls karva så mycket i blocket för vevaxeln/Porsche-stakarna OCH man kunde få längd på stakarna.
Värt att notera i sammanhanget är att "Frallan" (mitten 70-talet) hade noterat GB:s fina modifierade VW-std.vevaxlar, (ville inte ha Okrasa i sin "Pank-motor"), och i högsta grad bidrog till att GB fick smidesämnen fr. Bofors, som han sen slipade.
Tillbaka där vi, luftkylda VW-vänner, brukar uppehålla oss: precis som Hans skriver har jag upplevt den korta Porschestaken som ett aggressivt/"snärtigt" tillskott i motorn, i mitt fall också med (som mest) 82 mm slag. När 84 mm veven och 5,7" (144,78 mm/1,72 RR) dök upp gav ju den ökade slagvolymen sitt, men det märktes att motorn i övrigt fick en annan karaktär, med mer vridmoment. .. OCH slitaget på kolvarna minskade.
Den kombon (2332cc) satt i "Agenten" och gav 308hk@8400rpm (vid lev. till ny ägare). Jag delade aldrig motorn.... på 5 år: leakdown låg på 4 x 96-98 %,  ..så varför dela?

19 Senaste redigerad av MH (2021-04-29 00:33:31)

Frågan var: max kompression, på handelsbensin? Jag utgår från att frågan är ställd för en N/A sugmotor.
På (de flesta) bensinstationer finns 95 och 98 oktan bensin att tillgå.*) E85 har bara 56% av energiinnehållet av bensin, så använd inte det, om du nu inte kör överladdat. Bensin är (som alkohol): ju högre värde desto renare, upp till 100. ALLT över 100 oktan innehåller någon form av alkohol (och, JA Micke;  95 och 98 som säljs på macken idag innehåller också alkohol, tyvärr).
Jag har aldrig åkt under 11,5:1, och alltid åkt 98 oktan, "pumpsoppa". Det har alltid legat där eller snarare högre: 12.0:1 som mest. MEN se till att motorn är bestyckad rätt!
Det tycker väl inte de flesta är klokt, men kompression är inte det som har gett MIG några problem, med 500 - 700 mil/sommar.
Varför hög kompression? För att få fyllnadsgrad, vilket står i direkt proportion till vridmoment/effekt.
Byggde en motor, 1776 cc till Anns 1302 Cab för 35 år sen: 116 hk med 10,2:1 i komp. Den bilen/motorn rullar fortfarande, efter renovering ...av bilen (rostlagning/omlackering). Javisst, den körs "bara" ett par hundra mil per sommar....
Under 9,5-10:1 ser JAG ingen anledning att gå "på gatan", OM man har bestyckat rätt. Enda sättet att bestycka (och ställa tändning) rätt är på en rullande landsväg/bromsbänk. Gör det(!), så är du säker på att du kan "plåga" grejerna, utan att de "brinner upp".
(*ja, det har hänt att "vi" har torskat på nått' ställe, när det gäller soppa, och bara "skvätt i", för att åka vidare till "en bättre mack", och fyllt 98. Man behöver ju inte "öppna luckorna fullt",  .... just då...)