Har precis satt ihop en 1600cc med nya kolvringar och lite smått o gott då den läkte lite förra sommaren åt sambon.
Inser nu att jag vände kolvringarna nedåt på vänster sida
Är detta katastrof eller ?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Kolvringar...
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Har precis satt ihop en 1600cc med nya kolvringar och lite smått o gott då den läkte lite förra sommaren åt sambon.
Det är lika bra att fixa innan du startar och kolla så du har pilen pekande mot svänghjulet.
Vad menar du med "jag vände kolvringarna nedåt på vänster sida "
Är det kolvringsgapet du pratar om?
De snurrar ju runt av sig själva så det har ingen betydelse.
Om öppningana sitter åt samma håll Liten betydelse på genom läcket
Hoppas du henade cylindrana innan du stoppade in ringana för om inte så kommer dom inte slita in sig i cylindern
Då kommer det läcka igenom
Om det är kolvana som du menar sitter åt fel håll Det är bara ta i sär o gör om
Och du mätte cylindern så det inte var en liten grop och det brukar vara så ( därför brukar det bli byte av kolv o cylinder )
När du var igång så hoppas jag att du kollade upp skicket på ventiler o styrningar och kontakt ytan mellan ventil o topp
/// Micke
Översta ringspåret brukar vara slitet också, och då blir det inte bra med nya ringar.
Nu är det ju så att man sätter ihop cylinder och kolv med oljeringens skarv uppåt och skrapringarna med skarven vid varsin kolvbultsutgång. Ring ett och två har skarven På OVANSIDAN av kolven och ställs klockan 11 och klockan två. För er som tycker att det här inte spelar någon roll så får ni göra precis hur ni vill. Det gäller även dom som tycker att det inte spelar någon roll åt vilket håll pilen på kolven pekar för jag hittar ofta motorer där man tror att det finns två svänghjul,ett mot växellådan och ett mot remskivan.
Jag undrar varför stiftar man ringar på tvåtaktare, om de inte rör på sig??
Hans du som plockar isär många motorer, har du sett att ringarna sitter som du säger att man skall montera dom, när de gått ett tag?
Eller har det flyttat på sig?
Hade det varit ett problem med att ringarnas spår hamnar i linje så hade nog fabrikanterna stiftat ringarna.
Eller så hade det suttit Total Seal ringar i standardbilar.
Jag säger inte att det är fel att montera dom med sprida ring-gap, jag gör det själv.
Men på en motor där man gjort ett ringbyte så gör det nog ingen större skillnad, ev går oljeförbrukningen upp lite.
Har man byggt en racingmotor som man vill ska prestera max från första stund, är det ju dumt att ta några risker.
Vad det gäller kolvar så SKA man montera dom enl fabrikantens märkning, då kolvar inte är runda och utvidgar sig olika.
Til sist ni som kör racing och plockar isär era motorer med jämna mellanrum, det vore kul om ni noterade var ringgapet var vid demontering.
Hans du som plockar isär många motorer, har du sett att ringarna sitter som du säger att man skall montera dom, när de gått ett tag?
Eller har det flyttat på sig?Hade det varit ett problem med att ringarnas spår hamnar i linje så hade nog fabrikanterna stiftat ringarna.
Eller så hade det suttit Total Seal ringar i standardbilar.Jag säger inte att det är fel att montera dom med sprida ring-gap, jag gör det själv.
Men på en motor där man gjort ett ringbyte så gör det nog ingen större skillnad, ev går oljeförbrukningen upp lite.Har man byggt en racingmotor som man vill ska prestera max från första stund, är det ju dumt att ta några risker.
Vad det gäller kolvar så SKA man montera dom enl fabrikantens märkning, då kolvar inte är runda och utvidgar sig olika.
Til sist ni som kör racing och plockar isär era motorer med jämna mellanrum, det vore kul om ni noterade var ringgapet var vid demontering.
Om jag säger så här blir det inte fel
På 4 kolvar 4 olika ställen mot vad dom satt Då hade maskin gått 70 timmar
Men ingen var i linje på dom fyra Oljeringana var där dom skulle sitta ( jag kör med japan modellen av ring där med två släpringar som sitter längre utfrån cc)
// M
Eller har det flyttat på sig?Hade det varit ett problem med att ringarnas spår hamnar i linje så hade nog fabrikanterna stiftat ringarna.
Eller så hade det suttit Total Seal ringar i standardbilar.Jag säger inte att det är fel att montera dom med sprida ring-gap, jag gör det själv.
Men på en motor där man gjort ett ringbyte så gör det nog ingen större skillnad, ev går oljeförbrukningen upp lite.Har man byggt en racingmotor som man vill ska prestera max från första stund, är det ju dumt att ta några risker.
Om jag säger så här blir det inte fel
På 4 kolvar 4 olika ställen mot vad dom satt Då hade maskin gått 70 timmar
Men ingen var i linje på dom fyra Oljeringana var där dom skulle sitta ( jag kör med japan modellen av ring där med två släpringar som sitter längre utfrån cc)
// M
Sprider man isär gapen så är det väldigt sällsynt att gapen hamnar så att oljan kan rinna ut när motorn står still. Om motorn ger en blårökspuff vid uppstart men sen går rent så sitter ofta ringarna fel. Dom gamla enkla oljeringarna är inte bra när gapet har hamnat neråt. Därför kör jag med två skrapringar och en fjäderring på oljeringen. Om man sätter gapen enligt boken så är det ytterst sällan något som blir fel dom första 5000 milen. När jag bygger 25hk motorer där det inte finns nya kolvar och cyllar köper jag gamla ringar som man måste slipa gapet på själv. Om cylindern har en symetrisk vändkant så brukar det funka bra med att ta bort vändkanten och hona cylinder och därefter sätta ringgapet lite snålt. Sen kör man in motorn utan några höga varv utan låter den gå på 1500 varv tills blåröken har lagt sig. Man kan faktiskt mäta sig till att kompet ökar hela tiden under inkörning.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Kolvringar...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.