Nyss inkommen från garaget konstaterar jag att mina IDA 48or drabbats av utfällningar kring flottörhusen.
Dom har förvarats varm och torrt men varit tomma på bensin någon månad.
Funderar på om det är blyersättningsmedlet eller bensinen som är orsak.
Det bästa är ju naturligtvis att ha möjlighet att starta motorn då och då.
Är blyersättning alls nödvändigt och märker man någon skillnad om man gasar utan eller tar säten och styrningar stryk?
Intressant och höra andras erfarenheter av detta gissel.
Du ska INTE använda blyersättning på luftkylda VW eftersom dessa har ventilsäten som inte behöver detta
Så sluta med detta och slipp problem med avlagringar
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Va bra svar, då skippar jag den smeten.

Kör genom alkylatbensin innan du ställer den för vintern/längre perioder.
Ali G
ok, blir det samma verkan som injector cleaner på spridare?
Nyss inkommen från garaget konstaterar jag att mina IDA 48or drabbats av utfällningar kring flottörhusen.
Dom har förvarats varm och torrt men varit tomma på bensin någon månad.
Funderar på om det är blyersättningsmedlet eller bensinen som är orsak.
Det bästa är ju naturligtvis att ha möjlighet att starta motorn då och då.
Är blyersättning alls nödvändigt och märker man någon skillnad om man gasar utan eller tar säten och styrningar stryk?
Intressant och höra andras erfarenheter av detta gissel.
Det är spriten som gör det blir utfällningar i gjutalun ( zink blandat med alu)
Som Sverker skrev är den typen av soppa som inte gör att det blir utfällning under förvarning (alkylat)
Sen är det inte fel att ha lite tvåtakts olja så mår pump o tank bra ( typ en kork på 20l
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Intressant att du nämner tvåtaktsolja, jag brukar köra med lite tvåtaktsolja som "toppolja" utan att ha vetenskapliga bevis mest som lite skrock.
Tänker att tvåtaktsoljan är med och smörjer övre delen av cylinder när det går lite fett.
Det som händer med t takt är blir en fet yta på metallen ( tror ingen har sett en rostig tank på insidan på en gammal moppe)
Samma om man kör E85 så finns det saker att hälla i tanken för att soppa pump o spridare skall få smörjning
Men det där med injector cleaner har jag inte sett något resultat med
När man flödar spridana i maskinen kan man inte se någon skillnad Där är det bara tvätt som gör sitt jobb
Man måste ta bort filtrena i dom först
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Blyersättning är ett salt som när soppan dunstar lägger sig som en svullen filt i förgasaren. Det är förmodligen samma person som uppfann biltvättmedel med vax som säljer blyersättning till nervösa människor som föredrar både svångrem och hängslen.