1

Sen det monterades en typ1motor med dubbla webrar i min splitpickup så är gasvajern för lång, rätt mycket för lång dessutom.

https://i.postimg.cc/ZYWZBvJV/20210327-015158.jpg

Vajern jag använder är den kortaste som finns till bussar, ca 3560mm. Eftersom den funkade till den enkla solexen som satt på där innan, är det konstigt att detta inte är ett vanligare problem. Kan det ha med länkaget att göra?

Kan man köpa korrekt modell av vajer hos ngn som tillverkar vajer med rätt längd? Kan man korta av vajern och crimpa på ett nytt slut?

Alla vägar som bär mot rom tas tacksamt emot som förslag! ICQ/bq

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Kan du inte klippa bort pinnen och svarva till en ny i mässing som löds fast på vajern?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

3

Klipp bort pinnen, borra bort ståltråden eller borra i andra änden, korta tråden och slå fast den i pinnen igen med huggmejsel längs med pinnen.
Klipp av tråden där det finns plats, lägg den omlott och skruva ihop med vajerlås som den som pinnen sitter i. Eller två. Eller nåt liknande. Jag skarvade båda mina handbromsvajrar med hemgjorda skarvdon för M6-skruvar. Funkar ypperligt.
Möjligheterna är oändliga.

4

kee skrev:

Sen det monterades en typ1motor med dubbla webrar i min splitpickup så är gasvajern för lång, rätt mycket för lång dessutom.

https://i.postimg.cc/ZYWZBvJV/20210327-015158.jpg

Vajern jag använder är den kortaste som finns till bussar, ca 3560mm. Eftersom den funkade till den enkla solexen som satt på där innan, är det konstigt att detta inte är ett vanligare problem. Kan det ha med länkaget att göra?

Kan man köpa korrekt modell av vajer hos ngn som tillverkar vajer med rätt längd? Kan man korta av vajern och crimpa på ett nytt slut?

Alla vägar som bär mot rom tas tacksamt emot som förslag! ICQ/bq

Det finns inga som är anpasade  för dubbla förgasare ( eftermarknads  reglagen )
De är bara att klippa av och leva med det
Man kan försöka att få av  hylsan o löda dit den igen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen

5

Intressant, mina frågor i ämnet är skingrade. ICQ/ay

Jag har väl mindre problem att bonnamecka dit ngn egen lösning, men jag tänkte fråga om detta var ett vanligt scenario eftersom jag inte hört tals om det förut, eller om mitt länkage var konstigt. Sen finns ju tanken på att kunna byta ut vajern lätt om det behövs, men då får man väl tillverka två vajrar isf...

Har aldrig hårdlött förut, får fnula på vilken väg som blir bäst för mig.

Tack för svaren!  ICQ/bq

6

en variant är en hylsa som du klämmer fast i förgasaren sedan en eller 2 mopedvajerlås bakom så slipper du löda..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Måste du verkligen hårdlöda? Jag mjuklödde gasvajern till endurohojen med vanligt lödtenn. Glöm inte att använda flussmedel bara.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

8

Jag är totalt okunnig om när man borde löda och inte. Jag har inte tillgång till svarv, så jag är inne på någon mer bonnameckig lösning. Färdiga lösningar och förslag är välkomna, jag ska kolla i mina lådor vad jag har som jag kan mecka med.

Vågar/kan man svetsa i gasvajern?

9 Senaste redigerad av MH (2021-04-08 20:42:27)

Hade INTE försökt svetsa...  OM jag stod inför samma problem: kapa vajern på "0" och "50" (enl. bild), borra i änden på restbiten, "bit" i vajernänden, med en avbitartång, och kläm änden i skruvstycket , (gärna med grön Loctite, eller superlim).
Annars kolla vad CSP har. JAG har alltid hittat en vajer som har fungerat, med mina eftermarknadsreglage: https://vwcustomspeed.com/kategori/Typ-1-54

10

Kee, skaffa en bit mässingsrör/kopparrör i storlek som nippeln, såga upp det på längden och trä på vajern, sen är det bara att nypa fast med skruven, och inte behöver Du förstöra vajern heller, utan kan ta bort hylsan om så är.
Tunnaste bromsröret, 4mm, uppsågat borde blir bra ihopklämt.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

11

Jag förlängde röret som går igenom fläktkåpan motsvarande längd som vajern var för lång
funkar mkt på min motor
/Nicklas

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1200-59 soltak
vw 1300-66 cab
vw karmann ghia-62
vw 1300-68  vw gipsy-90 nr 711

12

Kanske det här.
https://www.ge-ma-classics.de/de/Aufbau … satz-Buggy

13

Har aldrig förstått det med hylsan
På gas wiren  som inte är wire på alla modeller
Där sitter det pianotråd som wire å då kan man inte ha hylsa den släpper från tråden  ( så satt det från fabriken)( har alltid en rulle ståltråd i bilen om  den skall gå sönder)
Wirelåset är tillverkat för att klämma åt wiren men inte hylsa
Förr i tiden var alla wirena alltid på färdiga länder lite lödtenn i ändan om den var i stål ( Men det finns rostfritt då är det inte så lätt
En lödkolv o lite lödtenn så fixar man det på 5 min

och Motorsimulering
Och arborrar

14

Det finns fina prylar på Dalhems som funkar väldigt bra    ( vajerförlängare)

15

MH: Varför inte svets? brottanvisning? När jag behövde förlänga vajern på min bay svetsade jag, den har förvisso inte körts så långt, men det har funkat hittills. Jag gillar dock inte att man ska behöva modifiera något som rent krasst kan anses vara en slitagedel. Att du kunnat hitta andra vajrar, kan det vara för att du kör typ1? Jag har den kortaste av alla varianter som finns till typ2 och den är ungefär en meter längre än typ1-varianterna. Visst kan det finans en vajer som har lagom längd, men jag har inte hittat den än. Min är 3564mm och skulle behöva vara ca 50-60mm kortare. Tar gärna emot tips på passande reservdelar. ICQ/ay  Känns svårt att borra i ngt (på "högkant"?) som bara är några millimeter tjockt, men det kanske går? Tacksam för förslaget iaf, jag har en extra vajer att labba med.

Piraten, Det där känns faktiskt som ett gångbart alternativ, speciellt om man spar original vajerände som stopp. Ska kolla vad jag ev kan ha på hyllan.

Nicklas: Nu var jag inte med på hur det förlängda röret genom kåpan kortar ner vajern? Att man kan få den att ta en längre väg kan jag tänka mig, men jag ser det inte helt klart framför mig hur du gjorde. Förklara gärna!

bubblan4tom: Förstår inte hur det där kitet är tänkt att användas? ICQ/bw

PPR: Nu är det jag som inte förstår dig, vilken hylsa refererar du till? Och hur fixar du det med lödtenn? Syftar du på Piratens inlägg här ovan?

OHmek: det är förkorta vajern jag behöver göra, inte förlänga! ICQ/bs

16

Med vetskapen om att det är "ett standardproblem" ska jag nog kunna fabricera en lösning, men jag tycker det är kul med engagemanget och alla förslag, för detta tackar jag er! ICQ/ay

17 Senaste redigerad av PPRMicke (Igår 08:49:04)

kee skrev:

Med vetskapen om att det är "ett standardproblem" ska jag nog kunna fabricera en lösning, men jag tycker det är kul med engagemanget och alla förslag, för detta tackar jag er! ICQ/ay

Ja syftar på piratens inlägg
Man kan åka till cykelhandlaren o köpa meter vara av wire
då kan man köpa lödändar för olika fastsättningar
typ gashandtag kopplings handtag eller trottel fastsätning
Dom löder man med lödtenn  Så har det varit i den världen sen motorcykelen kom För det var enda sättet man kunde fixa sådan på 1910talet

Du har aldrig tänkt på teleflex reglage kablar(båt) i stället för wire 
Är skyddade för vatten o vind med gänga i ändana
Sådant måste vi ha i räserbilar för vi skall dra till baka vid gashäng
Dom är 10 gånger bättre än en wire men dom är också dyrare
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar

18

Om du inte vill löda så funkar skarvbiten utmärkt bra.Det är BARA att klippa vajern och skruva dit skarvbiten. KLART