MH: Varför inte svets? brottanvisning? När jag behövde förlänga vajern på min bay svetsade jag, den har förvisso inte körts så långt, men det har funkat hittills. Jag gillar dock inte att man ska behöva modifiera något som rent krasst kan anses vara en slitagedel. Att du kunnat hitta andra vajrar, kan det vara för att du kör typ1? Jag har den kortaste av alla varianter som finns till typ2 och den är ungefär en meter längre än typ1-varianterna. Visst kan det finans en vajer som har lagom längd, men jag har inte hittat den än. Min är 3564mm och skulle behöva vara ca 50-60mm kortare. Tar gärna emot tips på passande reservdelar.
Känns svårt att borra i ngt (på "högkant"?) som bara är några millimeter tjockt, men det kanske går? Tacksam för förslaget iaf, jag har en extra vajer att labba med.
Piraten, Det där känns faktiskt som ett gångbart alternativ, speciellt om man spar original vajerände som stopp. Ska kolla vad jag ev kan ha på hyllan.
Nicklas: Nu var jag inte med på hur det förlängda röret genom kåpan kortar ner vajern? Att man kan få den att ta en längre väg kan jag tänka mig, men jag ser det inte helt klart framför mig hur du gjorde. Förklara gärna!
bubblan4tom: Förstår inte hur det där kitet är tänkt att användas?
PPR: Nu är det jag som inte förstår dig, vilken hylsa refererar du till? Och hur fixar du det med lödtenn? Syftar du på Piratens inlägg här ovan?
OHmek: det är förkorta vajern jag behöver göra, inte förlänga! 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't